#1 Skrevet Juli 15, 2011 Hei! Hva skal momentet på pinneboltene være, og har noen tips om et bra verktøy for å trekke til? Momentnøkkel har jeg. Mvh Eivind W. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 15, 2011 25Nm http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=201592 Jeg pleier bare å bruke to muttre som jeg strammer sammen, for å skru inn pinnbolter. Enkelt og greit, og lett å løsne igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 15, 2011 25Nmhttp://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=201592 Jeg pleier bare å bruke to muttre som jeg strammer sammen, for å skru inn pinnbolter. Enkelt og greit, og lett å løsne igjen. Ok, det kan gå. Ang momentet så viser tråde kun moment for mutter, ikke selve pinnebolten... Ref: eksosmanifold mutere - 25nm Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 15, 2011 Du kan bruke samme moment på pinnbolten. Det er i grunnen bare for å sette den fast i toppen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 15, 2011 pinneboltene skal vel ikke akkurat draes så hardt til. De holdes på plass av samme moment du drar til muttern med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 15, 2011 pinneboltene skal vel ikke akkurat draes så hardt til. De holdes på plass av samme moment du drar til muttern med. 25Nm er ikke mye. Vanligvis trekkes pinnbolter med samme moment som mutter skal ha. (edit: hvis ikke annet er oppgitt) Dette har ihvertfall vært vært en uskreven standard så lenge jeg kan huske. Har jobbet med slikt i 28 år, og det har alltid fungert flott. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 15, 2011 25Nm er ikke mye.Vanligvis trekkes pinnbolter med samme moment som mutter skal ha. (edit: hvis ikke annet er oppgitt) Dette har ihvertfall vært vært en uskreven standard så lenge jeg kan huske. Har jobbet med slikt i 28 år, og det har alltid fungert flott. Det var på ingen måte et svar til deg egentlig meeen for å freidig Så er den standarden bare piss. Alt uskrevet er det som regel en løk (eller flere løker sammen i konsensus) som har funnet på. (Lurer på hva disse uskrevene reglene egentlig har kosta folk opp igjennom åra jeg ) Jupp, det gjør det nok, i de fleste tilfeller så funker det nok flott flott. Men jeg ville heller vurdert hvor langt jeg skrudde pinnebolten inn. Skrur du den inn for langt i enkelte situasjoner så kan du ødelegge mye mer som sikkert enkelte med mindre erfaring enn deg har fått erfart (ikke meg ). Poenget er at en pinnebolt trenger ikke å sitte fast i det hele tatt, så lenge den har nok gjengegang så er det ikke noe problem (med mindre noen har smørt opp bolten slik at det oppgitte momentet på feks 25nm blir feil som følge av redusert friksjon, da vil også mål på strekk bli feil). Dette er fordi alt som holder pinnebolten, muttern m.m. sammen er friksjon. Påfører du muttern 25nm så har gjengene mellom PB (pinnebolt) og gods de samme kreftene påført som mellom mutter og PB. Og det er vel strengt tatt det som er rett i og med at det er oppgitt. Det samme vil ikke gjelde om du drar til med 25nm, for all del ikke noe stor forskjell. Men må jo spørre, hvis intet annet er oppgitt, ville du dratt til PB på til toppen med 90nm +90graderx2 (eller hva nå enn) før du gjorde det samme med mutterne hvis ingenting annet var oppgitt? Men for all del, det har vel neppe så mye å si, men PB blir vel potensielt kjipere å få ut en gang senere tenker jeg enn om du bare hadde skrudd de til med fingra + litt godvilje om det er nødvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 15, 2011 Det er riktig det du skriver. Men en pinnbolt skal aldri gjenges dypere enn gjengepartiet. Hvis dette er gjort, er det noe feil en plass. Standarden har blitt brukt både i offshore, onshore, verktøymaskiner, mobilkraner og anleggskjøretøy ++ hele tiden, uten problemer. Tror nok ikke det er bare piss, siden "alle" bruker dette. Men for all del, kan godt være du har rett. Du har også rett i at en pinnbolt ikke trenger å sitte fast, hvis den ikke er smurt. Derimot er det meget stor fare for at du løsner pinnbolten, i stedet for mutteren, ved demontering. Siden pinnbolten her står i alu, er det større fare for å rive gjengene. Derfor er den "uskrevne" regelen ganske grei. Enig? Edit: jeg ville ikke trukket pinnbolter på toppen slik du beskriver, siden dette er strekkbolter. Og til de som sier det ikke er strekkbolter på toppen har feil, da alle topplokksbolter er strekkbolter. Det er bare snakk om hvor langt før flytegrense momentet ligger. Det er derfor noen bolter kan brukes 100 ganger, og noen bare en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 15, 2011 Jeg er mest enig i Mr Holla her. Kommer du opp i litt str så sier det seg selv at pinneboltene bare skal skrues passe nedi. Momentet oppnår man med muttrikken. Feks en flens vi har opp 2 ggr pr år på jobben er boltene 38mm på det tynneste. Disse skal dras til med 1800Nm - sier seg selv at det gjelder da mutterne og IKKE selve boltene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 15, 2011 Har aldri trukket til en pinnebolt i ett hull. Gjengene går aldri til bunns i ett hull. Hvordan blir hullet når du skrur ut pinnebolten neste gang hvis du har skrudd den til bunns i hullet å dratt den til med momentet mutteren skal ha etter å ha gnurt de 1-2 første gjengene på pinnebolten i bunn av hullet? Har montert noen bolter for Subsea bruk og har aldri hørt om denne uskrevne regelen. Normalt skrus pinnebolter til bunns og mutteren trekkes til med momentet den skal ha. Du vil få samme spend i gjengehullet som i mutteren og sannsynligheten for at pinnebolten løsner i hullet er like liten som at mutteren løsner. Sent from my iPhone using the innørnett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 15, 2011 Har aldri trukket til en pinnebolt i ett hull. Gjengene går aldri til bunns i ett hull. Hvordan blir hullet når du skrur ut pinnebolten neste gang hvis du har skrudd den til bunns i hullet å dratt den til med momentet mutteren skal ha etter å ha gnurt de 1-2 første gjengene på pinnebolten i bunn av hullet? Har montert noen bolter for Subsea bruk og har aldri hørt om denne uskrevne regelen. Normalt skrus pinnebolter til bunns og mutteren trekkes til med momentet den skal ha. Du vil få samme spend i gjengehullet som i mutteren og sannsynligheten for at pinnebolten løsner i hullet er like liten som at mutteren løsner. Sent from my iPhone using the innørnett Så det du sier her er at det holder å skru inn pinneboltene for hånd så lenge de går helt "til bunns" og man strammer mutteren til oppgitt moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 15, 2011 Så det du sier her er at det holder å skru inn pinneboltene for hånd så lenge de går helt "til bunns" og man strammer mutteren til oppgitt moment? Jepp, skru den til bunns for hånd og stram mutteren med moment, eller albueknekken.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...