Anbefalte innlegg

Lurer på, en gang for alle...er det overhodet lov til å ettermontere Xenon på bilen? Ja jeg vet at man kan søke til spesialenheten hos BT for dette, men slik som min bil som har Xenon i nærlysa originalt, kan jeg ettermontere i fjernlysa? Lovlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du allerede har xenon på bilen orginalt er du kommet langt allerede :) Men du må ha lykter som er godkjent for bi-xenon. Nytter ikke å ettermontere xenon i fjærnlysa hvis de er ment for halogen.

Du har derrimot mindre skjangs for å bli stoppet og få påpakning for dette iforhold til andre som setter xenon i nærlysa :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kunne montere dette lovlig på en bil må du ha lyktespylere og automatisk høydejustering på dem.

Mener å huske det var noe greier med at nærlysene ikke skulle være reflektor, men linselykter. Dog ikke siter meg på den siste der, bare noe jeg mener å huske løst :P

 

Det er "lov" å montere xenonlys i langlysene da dette gir kun 1er feil på EU-kontroll.

Ettermontert i nærlys gir 2er feil.

 

Dog det man skal passe seg for er styrken på dem, da de må ikke overgå et antall lumen.

Jeg fikk 2er feil på dette på EU kontroll, "for stor samlet lysstyrke - langlys". Nå skal det sies at langlysene mine lyser GODT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har skjønt at lyktespylere er selve regelen isegselv hva angår Xenon originalt. Har man ikke det rister dem på hodet.. Har linser i nærlysa, men ikke i fjernlysa...står ingenting på plasten på hovedlysa. Jeg tror jeg monterer ett sett med 4300K, gjemmer ballastene profft og holder kjeft.

 

Registrerer også at nærlysa mine "blafrer" litt...vet ikke hva dette kommer av...er anmerket på service de 2 siste år.

 

;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blafring i Xenon er som regel dårlige ballaster.

Er i allefall min erfaring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har skjønt at lyktespylere er selve regelen isegselv hva angår Xenon originalt. Har man ikke det rister dem på hodet.. Har linser i nærlysa, men ikke i fjernlysa...står ingenting på plasten på hovedlysa. Jeg tror jeg monterer ett sett med 4300K, gjemmer ballastene profft og holder kjeft.

 

Registrerer også at nærlysa mine "blafrer" litt...vet ikke hva dette kommer av...er anmerket på service de 2 siste år.

 

;)

 

selv om du gjemmer ballastene proft så er dessverre ikke gutta fra BT dumme, selv mange av dem er noen idioter.

Xenon skal ha lyktespylere OG automatisk lys justering, skal vel også ha klar glass for å unngå refleksjoner, men dette har du jo mest sannsynlig hvis du har originalt xenon i nærlys

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok så jeg må kanskje ordne meg nye "brukte" ballaster i nær fremtid...? får sjekke markedet omkring, Møller er det liten vits å ringe, jeg ser regninga allerede...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja til fleire kontroller og stopp av desse bilene. Det er jo eit "#$""! å møte dem.

Er nokon som ikkje skjønner at dette blender da dei har så sterke kit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis han allerede har xenon på bilen orginalt, er det jo høydejust. og da vil det ikke blende folk. Fjærnlysa blender uansett, xenon eller ei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faren min hadde en 99 modell Mercedes C240, xenon orginal men var reflektor lykter, men D2R pærer i...

Og var heller ikke lyktespyling på den så vidt jeg husker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mercedes, både C og E-klasse av de årsmodellene var sterkt plaget av tåkete lykteglass og med originalmontert xenon i reflektorlykter blendet de fryktelig. Personlig mener jeg man ikke bør montere xenon i annet enn linselykter, med fjernlys som hederlig unntak. Tror ikke de har annet å ta deg på enn ratet lysstyrke, da fjernlys som Thomas André sier uansett blender.

 

Folk som bytter lamper selv uten å få de skikkelig inn i sokkelen er et mye større problem, bortsett fra de som ikke bytter i det hele tatt.

Blir du blendet av vanlige billys eller de nye diode DRL'ene, bør du ta en tur til optiker! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja til fleire kontroller og stopp av desse bilene. Det er jo eit "#$""! å møte dem.

Er nokon som ikkje skjønner at dette blender da dei har så sterke kit.

 

Man skrur jo av fjernlysa når man møter biler så da vil du uansett ikke se dette lyset;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

he he.. på Audien har jeg 55w i nær, halogen i fjærn, og 3x hella 3003 tusenmetringer med 75w xenon.. det lyser godt! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har linselykter på Passat`n, inpro lykter, og på de kan jeg ikke montere det, men er det pga av at det ikke er no innebygget høydejustering på de? eller er det fordi linsene ikke tåler dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

he he.. på Audien har jeg 55w i nær, halogen i fjærn, og 3x hella 3003 tusenmetringer med 75w xenon.. det lyser godt! :D

 

jeg selv hadde 3000 serien på gamlebilen, med 2x100 watts pærer.... behagelig å kjøre på kvelden da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på, en gang for alle...er det overhodet lov til å ettermontere Xenon på bilen? Ja jeg vet at man kan søke til spesialenheten hos BT for dette, men slik som min bil som har Xenon i nærlysa originalt, kan jeg ettermontere i fjernlysa? Lovlig.

 

du kan ettermontere, hvis det er automatisk nivåregulering (ikke en manuell nivåregulering inni bilen) , lyktespylere og at kitet er E merket. Og at lyktene dine tåler det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan ettermontere, hvis det er automatisk nivåregulering (ikke en manuell nivåregulering inni bilen) , lyktespylere og at kitet er E merket. Og at lyktene dine tåler det.

 

Feil.

Du kan ikke ettermontere noe som helst annet enn halogenpærer i en lykt som er uten merking for Xenon.

På lykteglasset står det eksplisitt merket hva lykten er laget for, er den godkjent for Xenon finner du en D, er det halogen finner man følgelig en H.

Ei heller får en godkjent en ettermontering i en H merket lykt uansett hvor mye en monterer lyktespyling og høyderegulering.

 

Og bare så det er nevnt, hjelper fint lite om det er er en lykt med parabolisk, refraktor eller linsereflektor. Toleransene i en linsereflektor er faktisk mindre enn andre reflektortyper, ergo større mulighet for feil lysbilde.

 

Strålediagram fra H7 halogenlykt der alt er i orden:

 

H7-XP-Halogen.jpg

 

Her er samme lykt med ettermontert xenon:

H7-Xenon-convertion.jpg

 

Åpenbart at det nå er geometriske feil på lysbildet nå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry, det var feil ord valg, men på mine står det at de ikke skal ha det, så det står nok på lyktene :) pluss alt det andre. Fikk dette fra BT :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Bjørn sier, man får ikke godkjent konverteringskit samme hvor mye man prøver, det spiller ingen rolle om det er E-merket eller ei, men man får derimot godkjent hvis man bytter til xenon lyskastere, altså de som er laget for xenon fra fabrikken av.

 

Og, bare for å ha nevnt det, det er ingen krav til automatisk høyderegulering eller lyktespylere til fjernlys. Man får ikke godkjent xenon-kit her heller, men man kan montere xenon-lyskastere for fjernlys uten justering/spyling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man bare får 1`er feil på eugodkjenninga så betrakter jeg det som lovelig jeg!

 

Jeg skal i hvertfall kverulere lenge med biltilsynet hvis dem klager på at jeg har montert inn 55W Xenon i halogenlyset jeg har i tilegg til bi-xenon..

 

BTW - Herregud så deilig det er å ha dette i tilegg til den orginale Bi-xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, en enerfeil er som et muntlig pålegg om å fjerne det, er enig i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk denne infoen fra BT kontoret i Oslo..... men men :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det seg slik at lyktspylere å automatisk høydejustering KUNN gjelder nærlys... Da xenon ikke blir like varme som halogen+ at det er sterkere..

 

I grøft lys 1000 metringer å evt ryggelys er ikke dette no krav, derimot er det krav om at lyktene skal være merket og godkjent for xenon. SAMT ikke overstige Max lux:)

 

Men igjen, alltid hatt ettermontert xenon i grøftlys og 1000m + langlys:) ALDRI fått påpekning:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen betraktes da som kjørbar og "sikker" hvis man bare får 1er feil.

Jeg fikk 1er feil på mine langlys, men 2er feil på nærlys. Dette har jeg papirer som kan dokumentere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.