Anbefalte innlegg

Har selv vært på BT med ettermonterings xenon i fjernlys hvor de godtok dette. Men i grøfte og nærlys er det ikke lov.

Hvorvidt de fulgte regelen(e) vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller forsåvidt ingen rolle hvilke enkelt historier den enkelte har med EU/PKK og eller sjekk på trafikkstasjon.

Regelverket er klart, dermed kan en oppleve at en kontrollør ikke bryr seg, mens en annen gir kjøreforbud, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående xenon i langlys der du allerede har det på nærlys. Ble stoppa i teknisk tidligere i år, og fikk mangel lapp og måtte inn til biltilsynet for full visning. Dette fordi jeg hadde ettermontert xenon i langlysa. Så det er nok ulik praksis ute å går ja. Dette var i Trondheim

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da xenon ikke blir like varme som halogen

 

Dette er vel ikke helt riktig. Xenon er vel ekstremt mye varmere enn halogen, men siden den (med få unntak) sitter i linse blir det ikke mye varme inne i selve lykten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenon er vel ekstremt mye varmere enn halogen

 

Det er lite varmestråling fra en xenonpære sammenlignet med en halogenpære, men det har vel også å gjøre med effektiviteten. Man kan nok ta på en lysende xenonpære, men en halogen rører man bare ikke.

 

Har selv forsøkt xenon både i linselys (både ettermontert og originalt) og i reflektorlamper, men det er så lite varme at lykteglassene tetter seg i dårlig vær om vinteren. Da er ikke engang lyktespyler tilstrekkelig for å holde sikten klar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lite varmestråling fra en xenonpære sammenlignet med en halogenpære, men det har vel også å gjøre med effektiviteten. Man kan nok ta på en lysende xenonpære, men en halogen rører man bare ikke.

 

Har selv forsøkt xenon både i linselys (både ettermontert og originalt) og i reflektorlamper, men det er så lite varme at lykteglassene tetter seg i dårlig vær om vinteren. Da er ikke engang lyktespyler tilstrekkelig for å holde sikten klar.

 

Når jeg hadde ettermontert xenon i tåkelysene på min forrige bil, måtte jeg skru av tåkelysene når jeg sto i ro siden det ikke var noe kjøling. Å legge hånden på lykteglasset med xenon påslått var ikke mulig.

 

Har også hørt (uten å kan bekrefte) at mange har brent i stykker reflektorene sine med ettermontert xenon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel ikke helt riktig. Xenon er vel ekstremt mye varmere enn halogen, men siden den (med få unntak) sitter i linse blir det ikke mye varme inne i selve lykten.

 

FEIL.

Dette er fysikk. Om man tilfører 35W i en halogenpære kontra en xenonpære, vil (naturligvis) xenonpæra lyse best. Ergo, energien som brukes til å skape lys er større og dermed er det altså mindre energi som har gått med til varmeutvikling.

 

Et godt eksempel er en nymotens dieselmotor. Tar jo evigheter å få opp temperaturen på disse motorene, og bilen er nesten ubrukelige uten feks webasto som hjelpevarmer. Dette er fordi energien fra dieselen i hovedsak går med til å svive motoren rundt, ikke å avgi varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hørt (uten å kan bekrefte) at mange har brent i stykker reflektorene sine med ettermontert xenon.

 

Har gjort dette selv, med HALOGEN ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FEIL.

Dette er fysikk. Om man tilfører 35W i en halogenpære kontra en xenonpære, vil (naturligvis) xenonpæra lyse best. Ergo, energien som brukes til å skape lys er større og dermed er det altså mindre energi som har gått med til varmeutvikling.

 

Et godt eksempel er en nymotens dieselmotor. Tar jo evigheter å få opp temperaturen på disse motorene, og bilen er nesten ubrukelige uten feks webasto som hjelpevarmer. Dette er fordi energien fra dieselen i hovedsak går med til å svive motoren rundt, ikke å avgi varme.

 

Skjønner hvor du vil.

 

Men siterer meg selv basert på erfaring :)

 

Når jeg hadde ettermontert xenon i tåkelysene på min forrige bil, måtte jeg skru av tåkelysene når jeg sto i ro siden det ikke var noe kjøling. Å legge hånden på lykteglasset med xenon påslått var ikke mulig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg skriver over beskriver varmen som glasset på pæra vil ha, altså en lavere arbeidstemperatur enn halogen, men så er det jo også sånn at lys omgjøres til varme når det treffet flater. En reflektiv flate vil ikke skape veldig mye varme, men antageligvis mer når det er xenon enn når det er halogen. Så dersom xenonpæra er i en liten reflektor (grøftelys), så kan det nok tenkes at temperaturen inni vil være ganske høy, men det er i hovedgrunnen fordi lysstrålingen varmer reflektoren såpass mye opp, og ikke fordi xenonpæra i teorien blir så fryktelig varm :)

 

Sett at reflektoren feks var svart, da hadde nok reflektoren smeltet veldig kjapt! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet sier altså Sett for ettermontering av xenonlys er å få kjøpt, men for at disse skal være lovlig å bruke på nærlys må de samtidig være utstyrt med lyktespylere og automatisk høyderegulering av lyktene.

 

Så da er det vel lovlig da, selv om jeg finner dette finurlig mht lysbilde, reflektorer, strølys osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg snakka med Bjarnebetjent ved det lokal biltilsynet så holdt det ikke bare med Høydejustering og lyktespylere.

 

Lykta måtte være godkjent for xenon og xenonkittet måtte være CE/typegodkjent i tillegg.

 

Mulig Bjarnebetjent tulla her , men hørtes nå ut som det kunne være noe i det :)

 

Kjører selv 4300k xenon i nærlysene på A6`n , ikke fordi det er så forbanna kult , og ser så sykt bra ut ....

Men fordi det bruker mindre strøm , og gir meget bra lys.

Har justert de riktig , og har aldri opplevd at møtende bilister har irritert seg over dette.

 

Nå er jo dette hovedlykter med linser , og klare glass forran linsa , så det hjelper nok å få samlet lyset dit det skal :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg snakka med Bjarnebetjent ved det lokal biltilsynet så holdt det ikke bare med Høydejustering og lyktespylere.

 

Lykta måtte være godkjent for xenon og xenonkittet måtte være CE/typegodkjent i tillegg.

 

Mulig Bjarnebetjent tulla her , men hørtes nå ut som det kunne være i det :)

 

Kjører selv 4300k xenon i nærlysene på A6`n , ikke fordi det er så forbanna kult , og ser så sykt bra ut ....

Men fordi det bruker mindre strøm , og gir meget bra lys.

Har justert de riktig , og har aldri opplevd at møtende bilister har irritert seg over dette.

 

Nå har jo denne Linselykter , og klare glass forran linsa , så det hjelper nok å få samlet lyset dit det skal :)

 

var akkurat det samme jeg fikk beskjed om og, på mine InPro lykter som er linse, gikk det med xenon men kan ikke ha det pga autojusteringa. : bh :

og jeg ringte inn til hovedkontoret i Oslo, og snakke med en eller annen på teknisk, han bladde i noen permer som han hadde, for å hjelpe meg, sa jeg var fra klubben her, og da snakka han som en foss : smil : er 2000 kr i bot også, hvis du skulle være uheldig : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.