#1 Skrevet Juli 18, 2011 Så en Peugeot 508 som kommer etterhvert, meeeeen det jeg stussa på, var at det var montert 6 DRL på den, 3 på hver sin side som sto loddrett. Er det egne regler på DRL lys????? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 18, 2011 Er jeg den eneste som ikke veit hva DRL er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 18, 2011 vet hva det selv er, men tenkte på antallet. Er vel egentlig kun med to stk foran? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 18, 2011 DRL er kjørelys Edit, har du noe bilde av bilen? Er lysene veldig separerte da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 18, 2011 Det teller vel kanskje som èn lampe. Lovlig er det helt garantert ettersom det er fabrikkmontert av Peugeot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 18, 2011 Er jeg den eneste som veit hva DRL er? Daytime Running Light ? Eller Dagskjørelys på godt norsk ? Edit, noen har svart allerede. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 18, 2011 Er jeg den eneste som ikke veit hva DRL er? Daytime Running Light, dvs lamper dedikert til bruk på dagtid, men begrepet brukes også om automatiske kjørelys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 18, 2011 (endret) Det teller vel kanskje som èn lampe. Lovlig er det helt garantert ettersom det er fabrikkmontert av Peugeot. var denne jeg mente, ser folk dette og lager noe lignende selv, blir jeg ikke ovverrasket. Sette f.eks. 4 ledstrips i en stor lampe og kalle det for et lys he he.... Men syns det ser ut som 6 DRL jeg men..... snakka med Bertel O. Steen i Moss, og da sa han at det har akkurat kommet et nytt direktiv på dette... Men viste ikke om dette var fabrikkmontert eller ikke. Måtte ringe igjen om tre uker. snakka med biltilsynet, en lykt med flere LED pærer, men lykta må være E merka da kan det hende det franskmannen har et glass foran som er umulig å se 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 18, 2011 Nytt direktiv i 2008 siden mange biler i mange europeiske land ikke har krav om kjørelys på dagtid (i mange land tom forbudt). Dette pga mange alvorlige ulykker. In 2008 a new law was passed by the European Commission that meant all new cars and small vans purchased after February 2011 had to have daytime running lights, and lorries will follow suit from August 2012. The new vehicles will have the daytime running lights (DRL) that come on automatically when the engine is started. This law will not affect cars bought before this period and DRL´s will not have to be retro fitted.Daytime running lights are not new to the UK. Volvo´s were the first vehicles that came with these as standard, although the driver did have the option to turn them off. Volvo´s were fitted with DRL´s due to the laws in Sweden and have always been seen as a safety feature. The European Commission had introduced this law on advice that there could be a significant reduction in road deaths and serious injuries. Those that are opposed to the new law argue that the glare from these lights will be distracting. There is also concern over motor cyclists and the possibility of a rise in pollution due to increased fuel usage. In a report for the Department for Transport it was confirmed, "There is substantial evidence that the mandatory use of DRL would provide a net accident reduction. However, the evidence concerning the magnitude of the effect and particularly the relationship with accident severity is considerably weaker." Many manufacturers are already planning and designing their new ranges of cars and vans with the future regulations in mind. The new range of Audi´s will all come with daytime running lights as standard. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 18, 2011 hmmmmm, men har sett noen som kjører DRL uten park...... også snakka han inne på biltilsynet om noe om mål på rektangel på DRL lys..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 18, 2011 hmmmmm, men har sett noen som kjører DRL uten park...... også snakka han inne på biltilsynet om noe om mål på rektangel på DRL lys..... Uten park? Altså, drl er kun markeringslys. De "jobber" alene for å si det slik. Det med rektangel skjønte jeg ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 18, 2011 markeringslys? da har jo ikke vanlig biler under 1800 mm lov til å bruke de. skjønte ikke det med rektangelmål jeg heller, men han ba meg ringe igjen om tre uker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 18, 2011 markeringslys? da har jo ikke vanlig biler under 1800 mm lov til å bruke de. skjønte ikke det med rektangelmål jeg heller, men han ba meg ringe igjen om tre uker Kjørelys/markeringslys. Altså ikke nærlys.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 18, 2011 [24.09.08] Fra 7. februar 2011 skal alle nye biler være utstyrt med spesiallykter for daglyskjøring. De såkalte "Daytime Running Light" (DRL) vil gå på når bilen starter, men lys for kjøring i mørket må skrus på manuelt. De nye reglene inngår i et direktiv som Kommisjonen vedtok 24. september etter å ha konsultert representanter for EU- og EFTA-landene. Direktivet skal fra august 2012 også gjelde for lastebiler og busser. DRL-lysene er konstruert for å bli bedre sett om dagen enn vanlige kjørelys og bruker samtidig bare 25-30 prosent energi sammenlignet med disse. Ved bruk av LED-teknologi kan energiforbruket reduseres ytterligere. så markeringlys blir nok feil, siden lastebiler må ha det, mens personerbiler under 1800 mm ikke har lov, og de i mellom kan ha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 18, 2011 Markeringslys - kjørelys - drl - samme hva man kaller det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 18, 2011 skjønner hva du mener ble litt klokere nå, etter en laaaaaang samtalre med BT. lærte jeg nytt når det gjelder xenonlys og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 18, 2011 Sleng det ut her, kan være lærerikt/interessant å høre hva de sier om saken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 18, 2011 Markeringslys - kjørelys - drl - samme hva man kaller det. Ikke helt, siden markeringslys skal være montert helt ytterst på karosseriet (for å markere ytterkantene av kjøretøyet). Det må også være montert på begge sider bak,og ikke bare foran, slik som DRL/kjørelys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 18, 2011 det er sikkert blitt sagt før, men kravet til xenon lys: skal være E-merket hele kitet, automatisk nivåregulering (ikke de manuelle som sitter inne i bilene), lyktespylere og at lyktene må være godkjente for det, men det blir de som regel, hvis de har den automtiske nivåreguleringa. Når det gjelder DRL, ingen krav til park eller at baklysene skal lyse, men kan kjøre de sammen med park. Valgfritt Men da skal de være E-Merket og DRL merket eller være beregnet for det, det skal det stå på lyktene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 18, 2011 Ikke helt, siden markeringslys skal være montert helt ytterst på karosseriet (for å markere ytterkantene av kjøretøyet).Det må også være montert på begge sider bak,og ikke bare foran, slik som DRL/kjørelys. var noe sånt jeg mente og, men var usikker. Da tok onkelen min en tlf, og skulle prøve å ordne markeringslys på Toyota Hiace... Jaaaadaaaaa. he he 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 18, 2011 så markeringlys blir nok feil, siden lastebiler må ha det, mens personerbiler under 1800 mm ikke har lov, og de i mellom kan ha Under markeringslys, så må man skille mellom toppmarkeringslys (som du tenker på her) og sidemarkeringslys. Toppmarkeringslys er forbudt på kjøretøy under 1800 mm bredde (på kjøretøyet), valgfritt mellom 1800 mm og 2100 mm bredde, og påbudt på kjøretøy over 2100 mm bredde. Gjelder både foran og bak. Det er også regler for hvor mange man kan ha, og plasseringen av disse. Har hørt om lastebil som har fått mangellapp pga. lamper som sto for langt fra hverandre. Sidemarkeringslys er tillatt (ikke påbudt) på person-/varebiler. De skal alltid være oransje foran, bak kan de være enten oransje eller røde, men det er regler her. Hvis de er separate fra baklykta skal de være oransje (f.eks. som eldre Volvo S/V40) men hvis de er integrert i baklykta skal de være røde (som på mange Volvo og andre biler) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 18, 2011 Under markeringslys, så må man skille mellom toppmarkeringslys (som du tenker på her) og sidemarkeringslys. Toppmarkeringslys er forbudt på kjøretøy under 1800 mm bredde (på kjøretøyet), valgfritt mellom 1800 mm og 2100 mm bredde, og påbudt på kjøretøy over 2100 mm bredde. Gjelder både foran og bak. Det er også regler for hvor mange man kan ha, og plasseringen av disse. Har hørt om lastebil som har fått mangellapp pga. lamper som sto for langt fra hverandre. Sidemarkeringslys er tillatt (ikke påbudt) på person-/varebiler. De skal alltid være oransje foran, bak kan de være enten oransje eller røde, men det er regler her. Hvis de er separate fra baklykta skal de være oransje (f.eks. som eldre Volvo S/V40) men hvis de er integrert i baklykta skal de være røde (som på mange Volvo og andre biler) ja var nok de jeg tenkte på, men oransje skal vel være på siden uten at de synes forfra, men tror dette gjelder ved ettermontering. ikke 100% sikker men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...