Risting i helt nye dekk og felger???

Anbefalte innlegg

Har egentlig hele sommeren kjørt med risting i felgene og nå begynner jeg å bli skikkelig irritert.

 

Felger og dekk er balansert opp og ned i mente for å finne en løsning som fungerer. Balansert både på kalde og varme dekk. Dekktrykk er også sjekket og prøvd mange forskjellige trykk.

 

Kan det være sentreringsringene som ikke er helt hundre. Ser at de ligger ikke kloss til navet, men snakk om 0,1-2mm i fra.

 

Felgene det er snakk om er originale audi felger og er snurrbeine. Dekkene er Achilles ATR sport og de er beine de også.

 

Kan det være andre faktorer som spiller inn?

 

Har på spacere nå, men var samme problem som egentlig ble litt større når jeg satte på spacere fremme.

 

Merker lite og ingenting før jeg nærmer meg hundre, rett over hundre føles det ut som alle 4 hjulene holder på å dette av av og til.

 

Noen tips og råd???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde ikke originale Audi eller VW felger trengte sentreringsringer? De er som regel maskinert perfekt til 56,1 mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hvis de er levert til A4 b8 som har 66,6mm og står på en passat 3bg som har 57,1mm som er gamle VAG standarden.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senterringen pleier jo å sitte meget tight på navet. Du har rett ring? Har selv kjørt uten senterring i flere år uten stress, men må være rimlig nøye når tighter boltene siden da sentrerer med boltkon..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da forstår jeg. Er senterringene støpt eller dreid?

 

Og, når det ble balansert, har de kjørt ny test på hjulet etter at de har festet loddene, for å sjekke at alt er i null? Har opplevd at dette ikke har blitt gjort, og resultatet har ikke vært bra.

 

Og til slutt så regner jeg selvfølgelig med at vibrasjonene forsvinner når du monterer noen andre hjul? Har du vibrasjonene på alle 4 hjulene, eller er det merkbart på ett enkelt eller flere, men ikke alle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Senterringen pleier jo å sitte meget tight på navet. Du har rett ring? Har selv kjørt uten senterring i flere år uten stress, men må være rimlig nøye når tighter boltene siden da sentrerer med boltkon..

 

Ja, den sitter tight i felgen, men virker som den ikke sitter helt tight på navet.. Sitter også på veldig liten flate, sikker bare noen mm. Derfor lurer jeg på om jeg skal skaffe noen som sitter HELT tight på både felgnee og navet.

 

Har selv kjørt uten senterringer uten stress. Har ikke prøvd det på disse, men har prøvd tighte boltene veldig nøye!

 

Hvis noen lurer så er det disse felgene det er snakk om.

 

IMAG0451.jpg

 

Vet at de to fremre øvre bærearmene er på tide å skifte ut, men kan umulig tro at de kan ha noe å si her? Ellers har bilen vært igjennom EU uten noen andre merknader så alt annet av foringer skal være i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da forstår jeg. Er senterringene støpt eller dreid?

 

Og, når det ble balansert, har de kjørt ny test på hjulet etter at de har festet loddene, for å sjekke at alt er i null? Har opplevd at dette ikke har blitt gjort, og resultatet har ikke vært bra.

 

Og til slutt så regner jeg selvfølgelig med at vibrasjonene forsvinner når du monterer noen andre hjul? Har du vibrasjonene på alle 4 hjulene, eller er det merkbart på ett enkelt eller flere, men ikke alle?

 

De er av hardplast. :)

 

Jeg balanserer selv, så alt er dobbelt og trippelt sjekket så alt er gått i null og det ligger maks 50g på hvert hjul! :)

 

Stemmer det, vibrerte ikke noe på vinterhjula.. ;) Merker det egentlig på alle 4 hjul, det er det som er rart. Derfor jeg heller mot nye sentreringsringer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høydekast i dekka? Det har du vel hatt før med billigdekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høydekast i dekka?

 

Helt klart. Ser det lett om du setter dekkene på avballanseringsmaskinen og spinner igang. Ser ut som dekket "hopper" opp og ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjører med spacere; hvor breie og er det med eller uten sentrering? Regner med at det er med siden felgen sitter littegranne løst, eller så smale spacere at du får sentrert som normalt. Om så, er det mest sannsynlig dekkene dine som er kast (dobbeltbetydning:p). Du får ikke prøvd med et annet dekk sånn for å utelukke dette, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høydekast i dekka? Det har du vel hatt før med billigdekk?

 

Helt klart. Ser det lett om du setter dekkene på avballanseringsmaskinen og spinner igang. Ser ut som dekket "hopper" opp og ned.

 

Hehe.. Faktisk ingenting som feiler dekkene, de er helt rette. Har sett etter høydekast hver gang jeg selv har balansert dem. Jobber med dette til daglig.. :)

 

Ja, Petter, stemmer det.. Var vell Sunny3800 som kom ferdig med kast hvis jeg ikke husker feil.. Hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjører med spacere; hvor breie og er det med eller uten sentrering? Regner med at det er med siden felgen sitter littegranne løst, eller så smale spacere at du får sentrert som normalt. Om så, er det mest sannsynlig dekkene dine som er kast (dobbeltbetydning:p). Du får ikke prøvd med et annet dekk sånn for å utelukke dette, da?

 

Kjører med 15mm skrudde spacere foran m/senterring på 57,1 og 20mm skrudde bak med senterring på 57,1. :)

 

Vurderer å slenge på noen andre 19" ja, selv om jeg ikke kan se noe kast i det hele tatt i dekkene.

 

Har bestilt nye senterringer bare for å utelukke de helt. Koster ikke så mange kronene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.