Passat 3BG lekker olje (med bilde)

Anbefalte innlegg

Legger ut dette for en kamerat, bilen det gjelder er en 2003 Passat 3BG 1.9TDi 130hk.

 

Skiftet Olje i dag, og synest det var noe mystisk høy oljebruk på den siden sist gang.

Da jeg tok av "Underskjoldet" for å komme til Oljesumpen la jeg merke til at den var full i olje på førersiden av bilen.

 

Den så slik ut:

23734d1311018829-2003-passat-3bg-lekker-

 

 

Hvor lekker det her?

Ser ut som dette "røret" går til Intercoolern på venstre siden av lekasjen.

 

Er det lett å fikse? Ser ut som det lekker fra en "skjøt", så kanskje en pakkning?

 

Takker for alle tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er svetting...er ganske normalt...men det sitter en O-ring i hver ende av slangen som du sikkert kan prøve å bytte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge han som eier bilen er det mer enn kun svetting. Det har visstnok rent såpass at det samler seg på bakken under bilen i visse perioder, går litt opp og ned i mengden.

 

Så han lurer på om kanskje disse o-ringene må skiftes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig at det er litt oljesvetting der ja, men dette synes jeg så mye ut. Sliten turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt olje er greit.Så sånn ut på 308 til en på jobben og ikke lenge etterpå kom det et turbo havari gitt.Så kan hende turboen er på siste værse.

Tatt av den slangen for og se om det ligger mye olje inni den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift pakninger,er sikkert revnet,sett det flere ganger og da kommer olja ut der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få demontert og undersøkt pakinger og oljemengde. Takker for tips! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig at det er litt oljesvetting der ja, men dette synes jeg så mye ut. Sliten turbo?

 

 

Kipt med gåen turbo når bilen ikke har gått mer en 100k. Får håpe ikke km,stand har vært tuklet med.

Uansett, LYKKE til. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er svetting...er ganske normalt...men det sitter en O-ring i hver ende av slangen som du sikkert kan prøve å bytte...

 

Hvordan kan du si at det er normalt at det svetter på slangene til Intercoolern? :)

Det skal jo i utgangspunktet ikke gå olje i disse slangene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan du si at det er normalt at det svetter på slangene til Intercoolern? :)

Det skal jo i utgangspunktet ikke gå olje i disse slangene.

 

er normalt på tdi.... slik er min også, og det dryppet litt på bakken også før jeg byttet tettnings ringer rundt intercooler slange skjøtene. kjøpte bilen da den var gått 216.000km, nå gått 257.000km med samme org turbo enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også en passat 3bg tdi 2001 mod. passerer 300 000 snart. den svetter også på samme plassen tok av røret på min og det var ikke mye olje inni der. jeg var også redd for at turboen begynte å synge på siste verset så jeg tok av røret inn mot turboen og jeg hadde ikke noe nevneverdig slakk i turboen der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er normalt på tdi.... slik er min også, og det dryppet litt på bakken også før jeg byttet tettnings ringer rundt intercooler slange skjøtene. kjøpte bilen da den var gått 216.000km, nå gått 257.000km med samme org turbo enda.

 

Kan skjønne at det kan lekke litt når bilen har gått over 200`km. Selv om turboen ikke er gåen, så er den ikke like tett lenger. Men en bil som har gått under 100 k, burde ikke bruke 0,4 liter olje på 1-2 tusen km.

 

Men som nevnt over, feilen skyldes sikkert pakninger på olje tilførselen til turboen! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skjønne at det kan lekke litt når bilen har gått over 200`km. Selv om turboen ikke er gåen, så er den ikke like tett lenger. Men en bil som har gått under 100 k, burde ikke bruke 0,4 liter olje på 1-2 tusen km.

 

Men som nevnt over, feilen skyldes sikkert pakninger på olje tilførselen til turboen! ;)

 

Min brukte ikke synlig olje på peileppinnen mellom oljeskift intervall på 15.000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.