Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har ein Audi S6 1995 2,2t som eg fekk 2-er feil på EU på Lambda(1,23).

Alle dei andre verdiene var greie bortsett fra litt høg O2.

 

Motoren går veldig gjevnt og fint og har gått 186 000km. Den er heilt orginal ikkje ein gang chippa.

Lurer på om det kan være feilmåling eller lekkasje i eksosen som kan være årsaken.

Er det ein måte å måle om Lambda-sonden virker før eg evt. kjøper ny?

 

Lurer på om det er noken "20vt-guruer" her inne som har tips til kva som kan være gale, vanlige feil med denne motoren og lignande?

Eg kjørte på 95 oktan under kontroll og denne skal vel helst ha 98 oktan. kan dette ha noke å sei på blandingsforhold mellom luft og bensin?

 

 

Takk på forhånd!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har peiling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe guru på 2.2, men vet at eksoslekasje kan gi for høy co....Hadde en relativt liten eksos lekk på en astra jeg hadde en gang og da spratt co'en opp ganske mye.Tetta denne og co var i orden igjenn:)

Kan også prøve med litt e85 på tanken før du sender den på kontroll, flere har vel prøv dette med hell:) Men kan ikke si noe om det av egne erfaringer.

95 kontra 98 har ikke så mye å si for blandigsforholdet ditt, oktan tallet sier noe om bensinens evne til å motstå selv detonering. Jo høyere tallet er jo bedre motstår bensinen selv detonering. Med høyere oktantall kan man da fek stille en litt aggresivere tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å kjør en dyserenskur og og ett oljeskift hvis det er lenge siden...plugger,luftfilter osv kommer og godt med på å få ned utslipp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk katter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var motoren skikkelig driftsvarm når testen ble tatt? Har hatt noen slike biler nå og alle har hatt høy verdi før motor var skikkelig varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at S4 har litt problemer med co hvis den ikke er skikkelig varm pga katter ligge så langt nede på eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyll på 20-30% E85. Så kan det hende at lambaen din blir innenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for alle svar.

 

COen var gulle god, så kattene er vel god.

Motoren var passe driftsvarm trur eg.

Har skifta olje, oljefilter, luftfilter, bensinfilter for 4-5000km siden.

 

Eg får se litt etter eksoslekkasjer, ta ein dyserens og kanskje spørre om å ta måling på forhøyet tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for alle svar.

 

COen var gulle god, så kattene er vel god.

Motoren var passe driftsvarm trur eg.

Har skifta olje, oljefilter, luftfilter, bensinfilter for 4-5000km siden.

 

Eg får se litt etter eksoslekkasjer, ta ein dyserens og kanskje spørre om å ta måling på forhøyet tomgang.

 

Du sier alle verdier er OK, foruten O2 (lambda) som er for høy.

Du nevner lambda på 1,23 (http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio), dette betyr en AFR = 14,7x1,23 = 18. : smil :

=> Du har eksoslekasje ;)

 

Hint; luft har en AFR på 20,8 - 20,9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan man evt. kontrollere Katalysatoren på bilen?

 

P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.