Verktøy for og snu en golf mk1

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaring med og lage seg ett verktøy for og kunne snu en Golf mk1 opp ned.

Det først jeg lurer på er om festene til fangerene er sterke nok til og holde bilen "tom bil uten motor, drivverk og interiør".

Og det neste er hvor mye veier sånn ca ett chassi med bare dører og vinduer ?

Det siste er....hvor bred er en Golf diagonalt på det bredeste stedet ? "ville tro det er omtrent ved dørene"

Da ville jeg kunne finne ut hvor høy bukkene må være uten og ødelegge taket :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere i klubben som har laget seg slike vipperammer. Vet ikke helt hva du kan søke etter, men du bør kunne lage slik av trevirke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar :)

Det var bukker av trevirke jeg også hadde tengt og lage :) utenom de rammene jeg skal tre inn i fangerhullene "hvis rammene på bilen er sterke nok til det bruket".

Har tengt meg om flere ganger nå om hva jeg skal gjøre med GTIèn jeg har, men akuratt nå så skal jeg få laget meg den vippa for og se hvor dårlig det står til med gulvet på bilen,før jeg bestemmer meg helt om det blir oppbygging av den eller delebil.

Uansett så er det utrolig kjekt med en slik vippe. Rustsveising blir jo bare en lek etter at bilen står i en slik ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, dette var flotte greier :) Er det 50x50 vinkeljern du har brukt ? Hvis det ikke er mer som skal til for og lage seg ett vippestativ, så slår jeg meg i fra tanken og bruke bukker av trevirke. Men det eneste jeg synes er litt rart er at det ikke er noen støttebeil langetter bilen. Brytningspunktet må vel bli ganske stort ved røret øverst på bukkene ? Bena vil vel egentlig prøve og fly i fra hverandre uten støtte ville jeg tro....spesielt når de i tilegg har hjul :) Men du verden, slike skal jeg lage meg. Akuratt på samme måte utenom at jeg skal ha 4 hjul på hver bukk og støttebein "som på en motorbukk". Tusen takk for inspirasjon, dette var virkelig flott :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

40x40x2 firkantrør.

Hadde ett stag langs bilen men fjernet det pga transport.

Løftet den greit alene på og av henger så det veier ikke stort.

Da jeg fjernet guffa under og blåste bilen, så støttet jeg bare opp med en vedkubbe mot takrenna da den lå på siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt supert :) Bestiller meg noen meter med vinkeljern i løpet av uken som kommer via jobben. Har du noen mål og gå ut i fra også ? Spesielt høyden. Jeg skal regne litt på det, men på biltema så selger de motorbukker ferdige "uten ramma til fangern" for 600,-pr stk. kansje jeg går i innkjøp av 2 slike istedenfor og da ha bukker til motorene mine samtidig :) Men det kommer da litt ann på høyden på dem. Jeg har 4 Golfer og flere reservemotorer, så de vil komme til bruk uansett før eller senere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener de var rundt 120-130 cm høye.

Husk at firkantrør er ca dobbelt så stive som vinkel jern så jeg ville heller brukt det.

Går jo fint an å modde de Tema bukkene også, blir sikkert billigere pga dagens stålpriser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok veldig rett i at de er ca 1.20 - 1.30 høye. Jeg tok ett veldig grovt diagonalmål tidligere i dag og da ble målet ca 1.10 til høyeste hjørnet av taket :) Stålprisene er vel ganske høye i tilegg til frakt og alt arbeidet med og lage dem, så 600,- for en bukk fra tema blir egentlig ikke så galt :) Blir en liten handletur til uken da....

Takker så mye for kjempeflott informasjon. Da er det bare og gå i gang og lage festene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var 2 biltema motorstativer kjøpt inn. Modifiseres slik at jeg kan justere høyden på de også da de bare er 80cm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg laget en slik av aluminium, justerbar på høyden og mulighet for å bytte festet mot bilen. Med tanke på å bruke den på andre biler. Jeg overdreiv litt og lagte til en sveive mekanisme :) Jeg brukte også et par lange rør mellom endebukkene når jeg skulle flytte på den

IMG_0179.jpg

IMAG0001.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja der har du skikkelig vertøy med snekke og alt :) Aluminium er nok ett veldig bra materiale og lage det i med tanke på vekt, men jeg har ikke muligheten til og få sveiset det selv. Brukte du mig eller tig til sveisinga ? Har prøvd og sveise aluminium med pinner, men det er ikke lett. Brenner bare bort materialet. Ellers så har jeg også tengt og lage stativet slik at jeg kan bruke det på andre biler "selv om jeg ikke har noen andre planer enda" :) Får prøve meg på den ene golfen jeg har også får man se hva man gjør med de andre ettervært. Men det skal bli morro og få startet en gang på nyåret. Fåreløbig så gjør jeg bare alt klart og kjøper inn det jeg trenger til en skikkelig renovering :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg laget en slik av aluminium, justerbar på høyden og mulighet for å bytte festet mot bilen. Med tanke på å bruke den på andre biler. Jeg overdreiv litt og lagte til en sveive mekanisme :) Jeg brukte også et par lange rør mellom endebukkene når jeg skulle flytte på den

IMG_0179.jpg

IMAG0001.jpg

skal lage meg en vippe til min golf tenkte jeg men hvor fikk du tak i den sveive mekanismen?

mvh fredrik paller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.