Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bytte reg.reima på min Audi 200 2,1 TQ. Kom så langt som til å plukke av svinghjulet, hvor jeg trenger et spesielt verktøy for å holde fast selve svinghjulet, mens jeg løsner bolten. Har hørt at denne bolten er festet med locktite og sykelig mengde kraft. Har lest at noen bruker muttertrekker til denne jobben, men ble frarådet dette da det kunne gjøre skade på drevet. Noen som har dette "holde" verktøyet, eller vet hvor det kan kjøpes?

 

/Steffen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan stikke inn en kort forlenger til 1/2" pipesett bak på motoren.

Kontakt Eyvind Spangen på forumet, han vet eksakt hvor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal bytte reg.reima på min Audi 200 2,1 TQ. Kom så langt som til å plukke av svinghjulet, hvor jeg trenger et spesielt verktøy for å holde fast selve svinghjulet, mens jeg løsner bolten. Har hørt at denne bolten er festet med locktite og sykelig mengde kraft. Har lest at noen bruker muttertrekker til denne jobben, men ble frarådet dette da det kunne gjøre skade på drevet. Noen som har dette "holde" verktøyet, eller vet hvor det kan kjøpes?

 

/Steffen

 

Du skal løsne svingningsdemperen og ikke svinghjulet:P Men samma det, skjønner hva du mener.

 

Du kan lage deg et slikt verktøy selv hvis du har sveirseapparat og litt jern...

 

Finn et rør som passer inni sv.demperen og skjær ut et hakk sil den tappen inni der, sett moroten i dødpunkt, og sveis på armer fra det røret og bort til 2 -3 punkter som du kan skru fast armene i.. De kan du lage av flattjern.. Håper du skjønte forklaringen :)

 

Pass på å ikke bruke for tynt gods på verktøyet du lager, da det sitter med sykelig megdre kraft som du sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan stikke inn en kort forlenger til 1/2" pipesett bak på motoren.

Kontakt Eyvind Spangen på forumet, han vet eksakt hvor

 

Dette frarådes vel egentlig fordi veiva kan ta skade av det etter som jeg har hørt.. All krafta man bruker på å løsne bolten går igjennom veiva. Men har hørt om folk som holder inne bremsa, setter bilen i gir og løsner bolten og.. Alt går vel:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V6-motorene bruker man en låsesplint til å låse veiva fast ganske langt bak i motoren (hull i blokken hvor man skrur inn låsetappen) for å løsne senterbolten, så jeg velger å tro at det ikke er skadelig. Derimot kan det være tvilsomt å bruke bremsene og holde bilen i gir, og muttertrekker er noe man IKKE skal bruke what-so-ever..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass ja.. jaja, jeg bruker iallefall hjemmelaga mothold:P Men det sitter jo så godt at den og bøyer seg da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for masse god respons! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Her ser du ett verktøy jeg lagde, men da med motor på bukk.

CIMG1107.jpg

CIMG1105.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genial patent Kristian! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det hullet bak på motoren som dere snakker om, det for å låse av veiva? Noen som har peiling på hvor det er? Og når jeg har satt inn noe for å låse av med så er det bare å skru av senterbolten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På V6-motorene bruker man en låsesplint til å låse veiva fast ganske langt bak i motoren (hull i blokken hvor man skrur inn låsetappen) for å løsne senterbolten, så jeg velger å tro at det ikke er skadelig.

 

Denne låsesplinten på V6en er mest til stede for å låse veiva i riktig posisjon når kamreima skal monteres og kamakslene times på plass, og den sitter midtveis på blokka, ikke ganske langt bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men den brukes også for å holde ting fast når man løsner senterbolten, som på V6 også sitter med enormt moment. (i motsetning til på femmeren trenger man ikke å ta den av for å skifte registerrem, men den må av for å skifte tetningsring)

 

I alle fall står det beskrevet i Audis egen verkstedmanual at man skal låse med den låsebolten/splinten og så løsne/trekke til senterbolten, så om det hadde vært feil hadde neppe de som har konstruert både motor og verktøy skrevet det.

 

Og ja, jeg har skrudd det der fra hverandre på en del slike motor, så jeg vet utmerket godt hvor hullet er og hvordan det funker. 10 cm til eller fra er neppe noen grunn til flisespikkeri med mindre man har kverulant-tendenser, men det er jo ikke fremmed her inne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.