#1 Skrevet Juli 26, 2011 Den ene xenonpæren på min A6 2001 modell har "eksplodert" og smeltet sokkelen. Spørsmålet nå er hva trenger jeg for å få fikset dette? Hva heter det og hvor får jeg kjøpt det? Noen som vet hvordan jeg får av lykten? Utrolig trangt nedi der så skulle kommet bedre til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 26, 2011 Æsj da, hvis ikke du får lirket ut det som er igjen av pæra fra kontakten bak på må du nok bytte ballasten som denne kontakten kommer fra. For å få løsnet resten av pæra fra lykta vrir du på festeringen som du har tatt bildet av der. Lykta sitter i 4 skruer og en styrepinne. Lykta er festet i toppen som du ser, og bak samt på siden som du kommer til i ett "inspeksjonshull" som er der(du ser det vel på bildet). Lyser du ned ser du skruen, er samme størrelse som de på toppen, men du trenger en lang trekker/forlenger. Når de er løsnet må du bruke litt makt og lirking. Pass på så du ikke knekker styrepinnen i forkant av lykta, festet til denne kan med fordel bøyes litt på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 26, 2011 Ser at dette er en D2S/D1S sokkel.. Kan du koble denne av ballasten? visst ikke kan du klippe av den gamle og lodde på den nye Mistenker at jeg har en slik liggende og slenge i garasjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 27, 2011 Æsj da, hvis ikke du får lirket ut det som er igjen av pæra fra kontakten bak på må du nok bytte ballasten som denne kontakten kommer fra.For å få løsnet resten av pæra fra lykta vrir du på festeringen som du har tatt bildet av der. Lykta sitter i 4 skruer og en styrepinne. Lykta er festet i toppen som du ser, og bak samt på siden som du kommer til i ett "inspeksjonshull" som er der(du ser det vel på bildet). Lyser du ned ser du skruen, er samme størrelse som de på toppen, men du trenger en lang trekker/forlenger. Når de er løsnet må du bruke litt makt og lirking. Pass på så du ikke knekker styrepinnen i forkant av lykta, festet til denne kan med fordel bøyes litt på. Er ballasten det som er festet på ledningen her (rød/sort) ? Den ser ut til å være ganske ødelagt ja. Hvis det bare er til å vri på festeringen som er på lykten for å få fjernet restene av pæren så slipper jeg nok å demontere hele lykten, men jeg fikk det ikke til med første forsøk. Du er sikker på at den bare lar seg skru av? For meg så det nesten ut som den var "klipset" på, men som sagt det er vanskelig å komme til og vanskelig å se så jeg er ikke sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 27, 2011 Ser at dette er en D2S/D1S sokkel..Kan du koble denne av ballasten? visst ikke kan du klippe av den gamle og lodde på den nye Mistenker at jeg har en slik liggende og slenge i garasjen Vet ikke helt hvor eventuelt jeg skulle koblet den av? Tror ikke det er mulig helt opp med ballasten, men kanskje i andre enden? Hvis du har en liggende så kunne jeg kanskje fått kjøpt den av deg? Det er merket med "danger" og "lyn" ikon. Er det fare for å få et skikkelig strømsjokk når jeg holder på med dette eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 27, 2011 Så lenge bilen og lysene er skrudd av så er det ikke noen fare for og få strøm i deg eller noe. Her er et bilde av sokkelen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 27, 2011 Så lenge bilen og lysene er skrudd av så er det ikke noen fare for og få strøm i deg eller noe. Her er et bilde av sokkelen.. Ok, Ser ut som den har en forholdsvis enkel tilkobling i andre enden, så da blir det vel fornuftig å erstatte hele denne ledningen og ballasten. HVis jeg ikke husker feil var den koblet til lykten lenger nede? Hvem selger disse ballastene på nett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 27, 2011 Ballastene holder vel på spenninga en stund, bare så du er advart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 27, 2011 Ballastene holder vel på spenninga en stund, bare så du er advart Hva kan jeg gjøre for å unngå å få en ubehagelig overraskelse da? Koble fra batteriet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 27, 2011 Hva kan jeg gjøre for å unngå å få en ubehagelig overraskelse da? Koble fra batteriet? Bare og vente i ca 20 minutter etter at du har slått av bilen / lysene så skal ballasten være helt utladdet. Du trenger ikke og bytte ballasten visst den enda fungerer Slik er det koblet opp: Her er det da H4 pære men det har ikke noe og si, også kan du se bort i fra den gule ledningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 27, 2011 Kabelen kan ikke løsnes fra ballasten på denne A6en, uten å klippes. Personlig ville jeg forsøkt å kjøpe en brukt ballast fremfor å trikse det til med høyspentledningen. Husk på at det er snakk om kilovolt her! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 27, 2011 Da bør trådstarter ta en tur på høggeren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 27, 2011 ebay bare å søke på delenr eller xenon ballast 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 28, 2011 Er ballasten det som er festet på ledningen her (rød/sort) ? Den ser ut til å være ganske ødelagt ja.Hvis det bare er til å vri på festeringen som er på lykten for å få fjernet restene av pæren så slipper jeg nok å demontere hele lykten, men jeg fikk det ikke til med første forsøk. Du er sikker på at den bare lar seg skru av? For meg så det nesten ut som den var "klipset" på, men som sagt det er vanskelig å komme til og vanskelig å se så jeg er ikke sikker. Ballasten er "transformatoren" eller "styreenheten" til lampa. Denne ledningen/kontakten du holder der går til ballasten. For å løsne pæra fra lampa (eller i ditt tilfelle, restene fra den) så skrur du den sorte hardplastringen til venstre. Men hvis ikke du får ut restene av kontakten må du bytte hele ballasten siden den ikke kan deles - og da må du ut med lykta. Det går ann å få av lykta uten å ta av fangeren, men synes du det er lettere så huker du av fangeren på venstre side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...