Vw Bora 99. 4Motion problemer(bakhjulene går, men ingen kraft)

Anbefalte innlegg

Hallo, har fått tilbud om å kjøpe en grei vw bora for 15k !!

km: 170k km , 1,8 Bensin med 4 motion.

 

Grunnen til at den selges så billig er at det er litt "småplukk".

Startmotoren henger (innslaget / startrelet som er treigt?, startmotoren går 1 sek etter at bilen har startet)

 

også følger det med litt "storplukk" på kjøpet også.

4motion funker ikke, han har kjørt uten den i 2,5 år nå, og orker ikke koste på mere i verkstedopphold for å prøve å få fikset det.

Har snakket med verkstedet; de hadde byttet hele diffen bak + styringsenhet på den (haldex kontroller?)

På diagnosesjekk så kommer det opp at det er problemer med styringsenheten bak (ikke kontakt) selv om den er ny.

 

1) må den styringsenheten på diffen kodes til jernen av bilen, eller er det bare plug&play?

2) Hva er galt om problemet kommer før styringsenheten? er det en enhet i "jernen" som kan byttes?

3) Har lest litt rundt på forumet og sett at det er vanlig at pumpa ryker + dårlig kontakt i pluggene, men dette er vell byttet om hele diffen bak ble byttet?

 

anyways så lurer jeg på å kjøpe selv om jeg ikke får til 4motion. 15k må jo være et kupp?

Dessuten så bor jeg i nærheten av karen, så jeg vet at den er kjørt fint :)

 

 

EDIT 08/08-2011

Har kjøpt bilen nå, og la meg med en gang under bilen for å få fiksa problemet..

Tok opp pluggen og fant en leder som var slitt av i pluggen på haldex(pumpa).

Skjøtet den og løftet den opp med en truck for å se om hjula gikk rundt, det gjorde de. Men det er ikke noe kraft i bakhjulene. de går bare irundt når bilen er i lufta!

Hva kan være problemet da? Pumpa slitt?

 

 

Takker for svar.

mvh lars : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen som vet hva som kan være problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15k er billig for en Bora, ingen tvil om det. Hva som kan være feilen med 4mo-systemet aner jeg dessverre ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være noe så enkelt som et ledningsbrudd en plass siden den ikke får kontakt med pumpa. Et stikk som kanskje må byttes

 

Sent from my Desire HD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være noe så enkelt som et ledningsbrudd en plass siden den ikke får kontakt med pumpa. Et stikk som kanskje må byttes

 

Sent from my Desire HD

 

Eller at det bare er Sikringen til Haldexen som må byttes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var det jeg tenkte jeg også, 15k må jo være en gunstig pris!

 

rart om ikke verkstedet har sjekka sikringer og dårlig kontakt da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt bilen nå, og la meg med en gang under bilen for å få fiksa problemet..

Tok opp pluggen og fant en leder som var slitt av i pluggen på haldex(pumpa).

Skjøtet den og løftet den opp med en truck for å se om hjula gikk rundt, det gjorde de. Men det er ikke noe kraft i bakhjulene. de går bare irundt når bilen er i lufta!

Hva kan være problemet da? Pumpa slitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaja, alle hjula var over bakken. løfta den med trucken!

 

Men greide å holde igjen bakhjulene med hendene, når bilen sto å gikk i 1. giret på tomgang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slettet forrige innlegg da jeg tenkte gjennom hva jeg EGENTLIG lirte utav meg (var ikke så lurt i grunn :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ikke noe er for dumt :)

 

Kan haldexpumpa som jeg har hørt så mye snakk om være problemet?, kan ikke se for meg at ei pumpe skal ha noe virkning i en diff. jeg da:p er jo bare akslinger og drev !

 

hva gjør haldexpumpa egentlig?

 

eller kan det være lamellene? hvordan funker det? er det som en clutch baki der, slik at den slurer hvis lamellene blir slitte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har lest der ja, ser at pumpa har vært problemet der også. så lurer på om mi må byttes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det sikkert at bilen min har haldex? snakket med en som mente han var vagekspert ista, og han sa at biler før 2000 hadde viskosekobling og 2000 og oppover har haldex. min bil er 1999..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er 100% sikkert at dn bil har haldex. Ingen modell på Golf 4 chassiset (Golf, Bora, Beetle, A3, TT, Octavia og Leon var de med 4-trekk) brukte viskosekobling, det var bare på Golf 2 og 3 chassiset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, så jeg kan bruke haldex deler fra skoda også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil anta at du kan bruke deler fra en Skoda, men jeg vet ikke. Jeg vil anbefale at du bør sammenligne delenummer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfta opp bilen ista for å sjekke en gang til. Igår så løfta jeg den bare rett opp og da går forhjulene like fort så da slo ikke haldex inn. Men idag fikk jeg en kompis til å holde igjen VF og da hørte jeg godt at haldex slo inn, og HB begynte å snurre. Og det var kraft i den også. Men skulle ikke VB begynt å gå istede for HB? Trodde det var slik at hvis bilen tror at den spinner på VF så skulle HF slå inn jeg?

 

Testet den på grusen etterpå, men da hørte jeg ikke noe fra haldex og jeg spant som faen på framhjulene bare..

 

Vb/f = venstre bak/fram.

Hb/f = høyre bak/fram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var hos den lokale vw forhandlern idag. fikk hatt på en skikkelig kabelsko på ledningsbruddet baki haldexen. slettet feilmeldinger og så testet 4motionen utpå ei mark. fungerte som det skal det gitt :D Kjørte meg fast som faen da, men det er jo pga det var så bløtt som ei myr der jeg kjørte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med billig løsning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben så måtte vi kode opp styreenheten til haldexen, for å få den til å virke. Det var også litt kabelbrudd rundt om osv. Dette var da på en T5 tdi 4motion. men du kan jo ta den med til møller, eller noen som har orginal diagnosetester, og se om det virker å kode. viss ikke så er det bare til å sjekke ledninger, og så om du får spennings osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På jobben så måtte vi kode opp styreenheten til haldexen, for å få den til å virke. Det var også litt kabelbrudd rundt om osv. Dette var da på en T5 tdi 4motion. men du kan jo ta den med til møller, eller noen som har orginal diagnosetester, og se om det virker å kode. viss ikke så er det bare til å sjekke ledninger, og så om du får spennings osv.

 

Hvis du ser ett par poster lengre opp, så ser du at han fikk til haldex'n etter litt små-fix. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ser ett par poster lengre opp, så ser du at han fikk til haldex'n etter litt små-fix. ;)

 

ja la merke til det nå :P leste bare første side, og la ikke merke til side nr 2 : dum : men bra at du fant ut av det! : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å si det sånn, så funker 4hjulstrekken som bare juling :D Deilig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.