Forskjellig dekkdim på syncro

Anbefalte innlegg

La om til sommerdekk i går, og jeg kjører med 195/50 (slitte også vel å merke) forann, og 205/50 bak. Jeg har da med andre ord større rullekrets bak på bilen. Jeg har hørt det at den kan være skadelig for syncrosystemet å kjøre lenge med f.eks stepphjul ettersom rulleomkretsen ikke er lik.

 

Gjelder dette da alle fire hjulene, eller i hovedsak pr aksling?

 

Jeg fikk ganske så fort en temmelig høy ulyd (uling) bakenfra, kan høres ut som det kommer kun fra ene siden, og høres egentlig litt ut som et lager. Synes det bare er rart at det kom så brått og kraftig rett etter omlegging.

syncro.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med forskjell på dekkene vil syncroen lures til å tro at ene akselen "spinner" og overføre krefter bakover....

Vet ikke hvordan det er på syncroen men har vært med på å rase fordelingskasse på en calibra i god hastighet pga forskjellige dekk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg jobbet hos den lokale vw forhandleren ble jeg fortalt at syncro systemet var svært følsomt når det gjelder forskjellig dekk dim foran og bak..

å det har jeg erfart selv men da var det litt vell mye forskjell på de med org hjul foran (185/55-15) og 215/40-17 bak.. ved en kort tur på ca en km var fordelings kassen rimelig varm på rallyen for å si det slik..

men da føltest det mer som om bilen humpet av gårde viss du skjønner..

 

Ble faktisk fortalt at det er anbefalt å ikke ha stor forskjell i mønsterdybde i dekkene ! :confused: '

feks 3mm foran og nye dekk bak....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får handle 4 nye dekk istedet for 2 da..

 

Noen som vil ha 2 AGI Sportline 205/50/15 med bra mønster? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil sterkt anbefale deg å parkere den bilen til du kjøper\monterer nye dekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg får snu om litt i morra, slenge 16" OZ felger på Syncroen (subb subb) og sette BBS'ene på den andre golfen min. Ingen vits at den skal ha bra dekk når den står parkert i garasjen. :)

 

Men med min typiske uflaks så ryker vel noe på Syncroen 100 meter før versktedet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var 16 tommerne på, lyden forsvant delvis bare, den uler ennå under aks.

 

Haynes boken min dekker ikke Syncro, hvordan er det å bytte olje/generelt vedlikehold på fordelingskassen og viscosekoblingen (Om mulig?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.