Anbefalte innlegg

Verkstedet som tok 120.000 service på bilen min i går (Olof Ericson i Arvika) bemerket en ulyd i motoren på bilen. Servicen innebar bytte av reg.-reim, vannpumpe etc. Lyden kan best beskrives som en "skranglelyd" som ikke høres inni bilen, men høres hvis man står ved siden av bilen når den går på tomgang. Bilen er en A4 Avant 2005 modell, 2.0 tdi.

 

Lyden har for så vidt eksistert en stund (1-2 år??) men jeg synes den har blit mer markant med tiden. Verkstedet eliminerte alle de feilkildene som jeg med min ringe kunnskap om bil trodde det kunne være: vannpumpe, dynamo, strammehjul. De kunne fortelle at lyden var mest markant rett under bunnpanna. De antydet at det kunne være oljepumpa? Oh shit! : klø :

 

De var ikke helt sikre på at det var oljepumpa, men ba meg få det undersøkt ASAP (naturlig nok). Hva annet er det som kan lage skranglelyder så langt "ned" i motoren? Jeg er mer villig til å bytte alt som byttes kan (innenfor rimelighetens grenser) først som sist, snarere enn at motoren skal demonteres og olje tappes/byttes et X antall ganger før man finner ut av dette. (Antar at det er litt vanskelig å feilsøke ulyder i en motor når bunnpanna er skrudd av..)

 

Jeg tenkte at det beste var å få levert bilen til utredning (som det heter på "sykehus-språget"), og uansett få byttet oljepumpa. Har noen tips til et verksted, så nært Lillestrøm som mulig, som er "litt over middels dyktige" i faget?

 

Alle tips og råd mottas med :tilber:

 

----

Jan-Roger Rugset

Fetsund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les litt her ang 2.0 tdi, og oljepumpeproblemer:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=181965

 

Du vil finne motorkoder som er berørt, og kan sjekke om din motor har en av disse kodene.

 

Lite betryggende lesing. Motorkoden på min bil er BLB, og er den motoren som nevnes i tråden du refererte til.

 

Jeg ringte nettopp Møller på Hvam. De bekreftet at det ikke har vært noen "aksjon" på min bil. De kunne heller ikke si at problemer relatert til oljepumpe, eller ulyder i forbindelse til denne, er noe de har vært mye borti. Ble tilbudt time 24/8-11 for at de skal høre på det.

 

Liker ikke tanken på at det kan gå lang tid før jeg får fikset dette. Det gir meg ingen trøst at enda et verkstedet vil høre på ulyden, og gjette på feil.. Jeg spurte hva det ville koste å bytte hele oljepumpa og fikk til svar at det var dyrt = type 20.000,- Hvilket jo er en stiv pris bare for å "prøve".

 

Burde jeg be dem skru opp/av motoren/bunnpanna for å se? Jeg skjønner at det kan koste meg dyrt, men enda dyreret kan det bli uansett. Hvor mye får man egentlig sett ved å skru av bunnpanna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les litt her ang 2.0 tdi, og oljepumpeproblemer:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=181965

 

Du vil finne motorkoder som er berørt, og kan sjekke om din motor har en av disse kodene.

 

Etter hva jeg har lest andre steder så er ikke endringer gjort før i 2009..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite betryggende lesing. Motorkoden på min bil er BLB, og er den motoren som nevnes i tråden du refererte til.

 

Jeg ringte nettopp Møller på Hvam. De bekreftet at det ikke har vært noen "aksjon" på min bil. De kunne heller ikke si at problemer relatert til oljepumpe, eller ulyder i forbindelse til denne, er noe de har vært mye borti. Ble tilbudt time 24/8-11 for at de skal høre på det.

 

Liker ikke tanken på at det kan gå lang tid før jeg får fikset dette. Det gir meg ingen trøst at enda et verkstedet vil høre på ulyden, og gjette på feil.. Jeg spurte hva det ville koste å bytte hele oljepumpa og fikk til svar at det var dyrt = type 20.000,- Hvilket jo er en stiv pris bare for å "prøve".

 

Burde jeg be dem skru opp/av motoren/bunnpanna for å se? Jeg skjønner at det kan koste meg dyrt, men enda dyreret kan det bli uansett. Hvor mye får man egentlig sett ved å skru av bunnpanna?

 

Kjipt og sitte hver kjøretur og lure på når det smeller:)

Motor og gir forsikring høres fornuftig ut når man eier disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt og sitte hver kjøretur og lure på når det smeller:)

Motor og gir forsikring høres fornuftig ut når man eier disse.

 

Definitivt! Det var bedre å kjøre rundt - lykkelig uvitende - i den tro at det bare var vannpumpa som likevel skulle byttes. På tur hjem fra Arvika i går traff jeg ett eller annet i veibanen (som jeg normalt knapt ville lagt merke til), som gjorde at pulsen gikk fra hvilepuls til "harahjerte" : eek : på brøkdelen av et sekund.

 

Det med motor og girforsikring høres slett ikke dumt ut! Jeg har fortsatt garanti fra forrige service på Møller i Norge, men den går snart ut. Hva må til for å få en slik forsikring som dekker havari av motor og girkasse? Alle servicer fulgt - er det godt nok? Må den besiktiges? Og ikke minst, hvilke forsikringsselskap tilbyr dette? Tror ikke Gjensidige har det - som jeg bruker nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Hva må til for å få en slik forsikring som dekker havari av motor og girkasse? Alle servicer fulgt - er det godt nok? Må den besiktiges? Og ikke minst, hvilke forsikringsselskap tilbyr dette? Tror ikke Gjensidige har det - som jeg bruker nå.

 

Gjensidige har visst dette likevel! Så da har jeg oppgradert til "Bil Pluss" som det så fint kalles.. 1000,- ekstra i året. No questions asked, så da kan jeg i alle fall kjøre "litt" tryggere.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjensidige har visst dette likevel! Så da har jeg oppgradert til "Bil Pluss" som det så fint kalles.. 1000,- ekstra i året. No questions asked, så da kan jeg i alle fall kjøre "litt" tryggere.. ;)

 

Bare og kjøre som fy helt til motoren havarerer da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare og kjøre som fy helt til motoren havarerer da eller?

 

Har ingen planer om det. Mekonomen i Lillestrøm skal se på dette til uka, samt at jeg har en time hos Møller Hvam den 24/8... Men havarerer motoren før jeg får fiksa problemet, så bør Gjensidige grave i lommeboka. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hvertfall vært borti ulyd fra oljepumpe. Hvis du har den pumpa som drives med tannhjul slites tennene på hjula ned, og da blir klaringene for store, sånn at tennene "slår" mot hverandre, og da får du en ulyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det ikke vært aksjon på dette. Har hatt det på min hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bemerket samme lyd på bilen til en kompis av meg, 2,0tdi.

Den havarerte på tur til jobb en dag... men det rare var at oljetrykks lampen ikke lyste hvis motoren gikk under 2000 o/min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bemerket samme lyd på bilen til en kompis av meg, 2,0tdi.

Den havarerte på tur til jobb en dag... men det rare var at oljetrykks lampen ikke lyste hvis motoren gikk under 2000 o/min...

 

Låt det omtrent sånn: _link_til_lydopptak_fra_min_bil_ ? (Beklager dårlig kvalitet. iPhone-opptak)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe vits i å be de skru ned bunnpanna for å sjekke hvertfall, de ser ikke slitasjen før de har tatt ned oljepumpa, og den jobben tok verkstedet jeg jobber på 12 timer for om jeg ikke husker feil, og da lå vi under møller.

Det som skjer er at det er en 6 mm "umbrako"aksling som går fra drevet inne i oljepumpa, og denne er integrert i balanseakselen å denne blir rund, så man mister oljetrykket. lurt å få orden på det fort om det er dette som er tilfellet hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange hint og tips!

Her er _link_til_lydopptak_fra_min_bil_mp3_ (mp3 denne gangen, så jeg håper den lar seg spille av) Lydkvaliteten er så som så, men jeg synes "skranglelyden" høres tydelig - særlig når turtallet øker litt.

 

Det nevnes en sekskantet "stang" ("blyant") som går inn i ballanseakselmodulet, og som blir slitt og rund i kantene. Men dette gjelder så vidt jeg har forstått kun på biler hvor ballanseakselmodulen er drevet med kjede. "Blyanten" blir rund i kantene når kjedet blir slakt. Hvordan kan jeg få greie på om motoren i min bil har kjededrift eller ikke? Eller er det sånn at alle BLB motorer har kjededrift?

 

Har lest om ombygging til gear på det danske forumet. Er det dette det dreier seg om når det er snakk om "aksjon" på disse motorene, eller er det andre tiltak - lenger "blyant" f.eks.?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lyden var farlig lik ja, men synes din var litt værre desverre: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.