#1 Skrevet Juli 29, 2011 (endret) Har byttet begge styrestagene på min Golf 3, og hjulstillingen ble litt rar etter at alt var på plass... Jeg gidder ikke å koste på bilen en forstillingkontroll, da den snart er klar for dynga. Finnes det noen metode å gjøre dette hjemme i garasjen med ikke alt for avansert utstyr? Er klar over at det blir ikke 100% uten riktig utstyr, men hadde vært greit at det er nogenlunde riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2011 Ja, du kunne målt lengden på de styrestagene du byttet ut og justert de nye til lik lengde, men det er vel litt sent nå muligens. Justere på øyemål fungerer ganske fint, sikt på utsiden av framdekket mot bakdekket, når alt står på linje har du ca 0 spissing, så da er du nesten i mål. Bittelitt spissing bør man jo ha. Har du ett langt vater eller en rett plankebit kan du også legge denne inntil dekket og la den følge bakover langs kanalen, når avstanden er bittelitt lenger fra planken til kanalen ved B stolpen i forhold til ved A stolpen, så er du i mål 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2011 Jeg fant en "Reodor felgen" metode på Youtube jeg brukte på en BMW jeg har. Den skal ha 0 grader spissing, så det var ganske plankekjøring. Oppskrift for 0 grader spissing er som følger (bilen på bakken, ratt låses i 0 grader, man burde også legge i vekt i bilen som i det miste simulerer 75 kg for fører) 1 - Benytt en rettesnor (murersnor, hyssing el.) du fester i et stativ/bukk foran og bak bilen, slik at snoren går langsmed for/bakhjul, i høyde med senter av felgen. Rett opp snoren slik at avstanden ut blir den samme fra hjulsenter foran og bak. Den må ikke komme nær bilen. 2 - Ved å måle avstand fra felg i framkant og i bakkant, kan du justere deg slik at vinkelen blir riktig. Husk at rattet må stå i 0 grader... Denne fungerte greit på BMW endeleddet som kan justeres inn/ut mens den er montert. Hvis golfen din har det endeleddet jeg tror den har, må den demonteres fra styrestaget hver gang du skal skru, men burde gå alikevel hvis du ikke strammer den til før du er ferdig. 3 - Dobbeltsjekk ofte at avstanden er lik fra hjulsenter og ut til snor foran og bak. Kun spissing kan kontrolleres ved bruk av denne metoden, og gies uten garanti;o) Søk på Youtube så vil du finne noe der også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2011 Da har jeg litt å prøve etter. Takker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2011 Prøvde fremgangsmåten som Tov Kristian nevnte, og synes jeg fikk det ganske så bra... Selvfølgelig vanskelig å si uten å få kontrollmålt den men. Den kjennes bra ut. Retningstabil og greier. Men hvordan så utstyret for forstillingkontroll ut før laseren sin tid egentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...