#1 Skrevet Juli 29, 2011 (endret) Har noen vært borti dette før? ESP'n på bilen min har blitt veldig følsom i det siste, skal ingenting til for at den slår inn i svinger og hard aks på 2. gir. Slår jeg den av, så er det ikke noe hjulspinn eller tap av grep som jeg merker iallefall. Tok forsåvidt ut litt luft av dekkene og nå slår den ikke inn ved aks. rett fram i 2. gir lenger, men kjører jeg litt gris på svingete vei er ESP'n inne og kutter i hver sving. Har søkt på noen forum og folk har løst lignendene problem ved å bytte til kvalitets dekk, men jeg har klass nye ferske Hankook EVO S1 dekk og selvom de ikke er de dyreste og beste kanskje, så synes jeg det er rart at de har så dårlig grep at ESP'n skal slå inn. En annen ting er at jeg hadde havari på spenningsregulatoren i dynamoen for noen måneder siden, så da fikk bilen 16v+ i hele anlegget noen minutter. Mulig dette har føkka opp den G-sensoren til ESP'n? Er det forresten denne som sitter rett under baksetet? Håper noen har vært borti dette før og har noen gode tips! Prøv og feil metoden med å kjøpe nye dekk eller sensorer blir litt for dyrt i dette tilfellet, så hadde helt sett at jeg hadde sluppet det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2011 sikkert for mye effekt da:p,tror ikkje det har noe med dekkene og gjør.Kjører selv med helt nye federal dekk,som er et billig dekk.Har ikkje lagt merke til at esp har kobla seg inn på tørt føre hvertfall på 2 gir.men den gjør det med fult drag i 1 og 2 gir på våt føre.Virker som om halve effekten forsvinner når den slår inn.Lest av noe feilkoder osv...?. Resatt hjernen? Sikkert berre en sensor som er ute og kjører litt,dårlig kontakt osv....Er vel 1 sensor pr aksel vel? Har noen vært borti dette før? ESP'n på bilen min har blitt veldig følsom i det siste, skal ingenting til for at den slår inn i svinger og hard aks på 2. gir. Slår jeg den av, så er det ikke noe hjulspinn eller tap av grep som jeg merker iallefall. Tok forsåvidt ut litt luft av dekkene og nå slår den ikke inn ved aks. rett fram i 2. gir lenger, men kjører jeg litt gris på svingete vei er ESP'n inne og kutter i hver sving. Har søkt på noen forum og folk har løst lignendene problem ved å bytte til kvalitets dekk, men jeg har klass nye ferske Hankook EVO S1 dekk og selvom de ikke er de dyreste og beste kanskje, så synes jeg det er rart at de har så dårlig grep at ESP'n skal slå inn. En annen ting er at jeg hadde havari på spenningsregulatoren i dynamoen for noen måneder siden, så da fikk bilen 16v+ i hele anlegget noen minutter. Mulig dette har føkka opp den G-sensoren til ESP'n? Er det forresten denne som sitter rett under baksetet? Håper noen har vært borti dette før og har noen gode tips! Prøv og feil metoden med å kjøpe nye dekk eller sensorer blir litt for dyrt i dette tilfellet, så hadde helt sett at jeg hadde sluppet det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2011 Henger meg med på denne.. Jeg har også følsom ESP, men har ikke RS4. Har en stusselig 00 Passat med 1.9PD. Problemet er stort sett i svinger med jevn fart uten pådrag rund 110kmt. Da kan den finne på å slå inn ESP samt kutte effekten litt. Har ingen feilkoder heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 30, 2011 (endret) samme på min rs4 edit: samme dekk foran og bak. samme mønsterdydbe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 30, 2011 Akkurat samme feil på A4n på gården her.... Kjøpte bilen i fjor med nytt senkesett og dempere, og forrige eier hadde visstnok ikke tatt 4 hjulskontroll etter montering av 4 nye dekk dempere og fjører... Ble så jeg kjørte for lenge før det ble tatt kontroll som resulterte i skjevslitte dekk foran. Ble så jeg handlet 2 nye dekk i samme dim, og helt likt mønster "omtrent" trudde dette skulle gå bra, men neida...... Etter dette ble ESPn utrolig følsom, kan slå inn under aks og spesielt i venstre svinger hvis man har litt fart, sånn ca 60-80-90 da kutter den motoreffekten og bremser. Ingen feilkoder. Men ga seg når jeg trykket AV epsn, men plagsomt og sånn skal det ikke være.... Ble så jeg feilsøkte litt på dette her om dagen, fikk låne noen 15" hjul med 195/65 og tok meg en tur, vips så var feilen borte, så ble til at jeg bestilte meg 2 nye dekk til av samme type som jeg kjøpte sist så det blir 4 helt like dekk (de andre nye er 3 uker gamle). Så rulle omkrets påvirker ESPn noe jævlig, alle 4 hjul må være helt like har jeg erfart nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 30, 2011 Akkurat samme feil på A4n på gården her....Kjøpte bilen i fjor med nytt senkesett og dempere, og forrige eier hadde visstnok ikke tatt 4 hjulskontroll etter montering av 4 nye dekk dempere og fjører... Ble så jeg kjørte for lenge før det ble tatt kontroll som resulterte i skjevslitte dekk foran. Ble så jeg handlet 2 nye dekk i samme dim, og helt likt mønster "omtrent" trudde dette skulle gå bra, men neida...... Etter dette ble ESPn utrolig følsom, kan slå inn under aks og spesielt i venstre svinger hvis man har litt fart, sånn ca 60-80-90 da kutter den motoreffekten og bremser. Ingen feilkoder. Men ga seg når jeg trykket AV epsn, men plagsomt og sånn skal det ikke være.... Ble så jeg feilsøkte litt på dette her om dagen, fikk låne noen 15" hjul med 195/65 og tok meg en tur, vips så var feilen borte, så ble til at jeg bestilte meg 2 nye dekk til av samme type som jeg kjøpte sist så det blir 4 helt like dekk (de andre nye er 3 uker gamle). Så rulle omkrets påvirker ESPn noe jævlig, alle 4 hjul må være helt like har jeg erfart nå. Støtter denne teorien! Opplevd det samme med en 03 Passat TDI. Der var det dårlige dekk bak, og nesten nye foran. ESP-lampa blinka nesten hver eneste sving! Spesielt visst veien var meget sporete. Fikk på nye dekk bak, så ble problemet borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2011 Da ser det ut som problemet er løst, siden dekkene mine er nye så kunne jeg utelukke at ulik rulleomkrets kunne være grunnen. Så jeg dro på høgger'n og prøvde med ny duosensor, og nå slår ikke ESP'n inn unødvendig lenger mener jeg! Den slo inn en gang i en sving, men det var nok mer p.g.a fart og dårlig vei( og en idiot av en sjafør), så der hadde den sikkert god grunn til å slå inn Duosensoren er lik på A4, A6, passat + flere sikkert. Den jeg byttet til er fra en passat, men er 100% identisk med den som sto i bilen min. Pris på møller: ~6500kr, Pris hos høgger: 500kr med kvittering og penger tilbake om den ikke fungerte! Så til deg med passat lenger opp her, vipp opp baksetet og bytt duosensoren (Lett og se, det står duosensor på selve sensoren). En annen ting jeg forsåvidt også la merke til, før jeg byttet sensor, var at jeg først kjørte med kun 10mm spacer bak, satte på de forran når jeg fikk dem og det virka faktisk som om dette hjalp også.. litt rart kanskje, og jeg fikk ikke testet noe mer, men verdt en tanke.. PS: Jeg hadde ikke noe feilmelding på ESP anlegget, eller bilen i det hele tatt. Så det virker som duosensoren er følsom for spenningsvariasjoner og kan gi feil signal uten at den viser feilfunksjon i diagnosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...