#1 Skrevet Juli 29, 2011 Driver å ser litt rundt på biler og vil gjerne ha 4WD. Har sett meg ut en '90 100 quattro 2.3 med 265,000km. Utenom kilometer-standen, er det vanlig at quattro-greiene ryker? Takker for informative svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 29, 2011 På en slik bil er det stort sett bremser/håndbrekk og ke-jet som bør sjekkes samt foringer Understell har jeg aldri hadd noe problemer med på Audi 100q. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2011 Nei, skuddsikkeret drivverk! Som regel er div foringer slitt bake på diffen og ellers rundt om så du får den velkjennte Quattroklunken. Rust forekommer jo,, en litt ekkel plass er i vannkassa foran ruta. Greit at handbrekk er bra, for er litt knotete og dyrt å få deler til gamle quattroer. Sikkert mye jeg har glemt av sånn småting, men er bilen tight og fin og alle funksjonene virker så gjør du nok et godt kjøp, er helt vill fremkommerlighet på disse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2011 Takk for svar til begge! Noen andre med erfaringer kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 29, 2011 (endret) (Dette var fortrinnsvis skrevet med 80/90 i tankene, da b3 karosseriet. Men mye gjelder også andre biler) Det er mye det går ann å sjekke gett, i tillegg til det overnevnte er følgende: -rust rundt front og bakrute -at bilen starter og går greit fra kald motor -drivakselmansjetter -droplinks(pendelstag) -at styringa på vifta fungerer (dvs at du kan få det til å KUN komme luft ut fra dysene på frontruta, beina og ut i coupeen fra dashen -og at det ikke kommer på beina -spes passasjer side når det ikke skal) -eksoslekasjer spesielt ved kald motor -vann i bagasjerommet (sjekk spesielt brønnene på sida) -spakstellet (sjekk at nærlyset lyser slik det skal) -elektriskeanlegget til vindusheisene... ledningene i fører døra har en tendens til å bli røtene med tida og da vil ikke vindusheisene fungere lenger. -tankmåleren kan bli bitte litt surrette med tida. -sprekker i evt. refleksplate bak. ( dette er nesten garantert på de fleste biler, men bare at det ikke er så ille at "håntaket" i reflekspalte delen for å åpne bagasjerommet faller av. TIPS: hold helt til sida når du åpner bagasjerommet, den er sterkere der. -Rust bak på bilen rett nedenfor baklyktene og akkurat til venstre for bagasjeromslokket. -Rust på kanalen bak forhjula -rust bak bakhjula, både innenfor fangeren og i skille mellom fanger og skjerm (sistnevnte gjelder også foran) -Takluke, at den går opp og ned som den skal, OG at den løfter på begge sidene. TEST: sett den i tilt og press litt på hver side, gir den merkbart mer på ene sida så løfter den trolig også kun på ene sida. -Veivhusventilasjon i ok stand? (enkelte modeller har rør av gummi, det smelter med tida og blir en gigantisk falskluftslekasje, men da vil du også trolig merke dette på bilen at den kan være gretten å starte o.l.) -bulka kanaler, og gulv under bilen m.m. (standard at en eller annen fjomp har vært uttafor veien med disse bilene) -Generell fuktighet i coupeen. Kan være alt fra sprekt varmeregister til lekasje i feks dørpakning. Tjash.. dette var hvert fall noe, litt begrensa hva du faktisk får sjekka av dette, men nå veit du hvert fall hvordan det ligger ann I tillegg til dette så er det alt standard i forhold til biler.. oljeskift, regreim osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 30, 2011 Utrolig mye bra info der, Morten. Takker! Til sammenligning, hvordan er syncro? Mye likt man skal se etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 30, 2011 - At bremsene fungerer som de skal (bomba er en gjenganger på disse). Vibrerende og/eller myk pedal er ikke bra. Kurant jobb å skifte, men koster vel rundt 1500,- i deler. - At instrumentene og samtlige lys i instrumentene fungerer som de skal. - Om det er nivåregulering, sørg for at denne fungerer den skal. Dempere til biler med nivåregulering koster flesk, men du kan sette på vanlige dempere og blende oljetilførselen. - Drivverket er jo "skuddsikkert", men hør etter ulåter (klunkelyder) når du gir gass eller slakker av, og hør etter ulelåter fra bakdiff ved kjøring. - Skiltlys, som på mange andre eldre VAG, er ofte ødelagt (skiltlysholderene må byttes). - Sjekk at sperra fungerer som den skal. Ellers, som nevnt, alt det andre vanlige man sjekker når man skal kjøpe bil:) Du finner også mye info ved å søke, både når det gjelder Quattro og Syncro;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 30, 2011 Je fant itte no' je... Får blir bedre til å søke Takker uansett for all info. Det er betryggende å lese! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 30, 2011 Da lytt du pent bruke Google i stella for, for søkefunksjonen på forumet hær dug itte for fem flate øre:p Fra spøk til hagle: Jeg tør å påstå at en Golf er mer skruvennlig enn en Audi 100, men det er såklart bare min erfaring. Forspranget ligger i teknikken, men når teknikken svikter mister du forspranget og vel så det: rolleyes Er vel mer sykdommer ute på bl.a 100 enn Golf også, og de som er på Golf er jo litt lettere og billigere å fikse. Noen er kanskje uenig med meg, men det får så være;) Kommer helt an på hva man er vant med også, selvsagt. Er ikke til å gjemme bak en vegg at en gammel Golf er en mer simpel bil på alle måter, med de fordelene og bakdelene det medfører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 30, 2011 Vil også tilføre Rust på bensintanken på eldre type44 og C4. Ruster i skjøtene , som fører til lekasje rett på eksos osv.. Og begynner å bli sjeldnere å sjeldnere å skaffe en brukt som er bra. Ny koster de jo flesk. Det som er kjekt er at type44 quattro og C4 quattro deler tank 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juli 31, 2011 Kranglete K-Jetronic (innsprøytningssystem), spesielt 2.3E og alle 10v turbo er utsatt for mye trøbbel her som kan være vanskelig å finne ut av og fikse. Dårlig tomgang, tregstartet etc. er typiske tegn på problemer. Noe dyrere ting som ofte er kaputt: Bakbremser (ofte må calipere, skiver, klosser og brekkwirer byttes), radiator (kun type 44, øvre stuss knekker av radiatoren, eneste løsning er å bytte den) Av mer bagatellmessige ting som forekommer iblant på gammel bil: Utslitt giroverføring (enkelt og rimelig å fikse), oljelekkasje fra toppdeksel (200 kroner), diverse elektrisk kluss etter forrige eiere som har koblet og ordnet og styrt uten å vite hva de driver med (bare noen timers jobb). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 31, 2011 (Dette var fortrinnsvis skrevet med 80/90 i tankene, da b3 karosseriet. Men mye gjelder også andre biler) Det er mye det går ann å sjekke gett, i tillegg til det overnevnte er følgende: -rust rundt front og bakrute -at bilen starter og går greit fra kald motor -drivakselmansjetter -droplinks(pendelstag) -at styringa på vifta fungerer (dvs at du kan få det til å KUN komme luft ut fra dysene på frontruta, beina og ut i coupeen fra dashen -og at det ikke kommer på beina -spes passasjer side når det ikke skal) -eksoslekasjer spesielt ved kald motor -vann i bagasjerommet (sjekk spesielt brønnene på sida) -spakstellet (sjekk at nærlyset lyser slik det skal) -elektriskeanlegget til vindusheisene... ledningene i fører døra har en tendens til å bli røtene med tida og da vil ikke vindusheisene fungere lenger. -tankmåleren kan bli bitte litt surrette med tida. -sprekker i evt. refleksplate bak. ( dette er nesten garantert på de fleste biler, men bare at det ikke er så ille at "håntaket" i reflekspalte delen for å åpne bagasjerommet faller av. TIPS: hold helt til sida når du åpner bagasjerommet, den er sterkere der. -Rust bak på bilen rett nedenfor baklyktene og akkurat til venstre for bagasjeromslokket. -Rust på kanalen bak forhjula -rust bak bakhjula, både innenfor fangeren og i skille mellom fanger og skjerm (sistnevnte gjelder også foran) -Takluke, at den går opp og ned som den skal, OG at den løfter på begge sidene. TEST: sett den i tilt og press litt på hver side, gir den merkbart mer på ene sida så løfter den trolig også kun på ene sida. -Veivhusventilasjon i ok stand? (enkelte modeller har rør av gummi, det smelter med tida og blir en gigantisk falskluftslekasje, men da vil du også trolig merke dette på bilen at den kan være gretten å starte o.l.) -bulka kanaler, og gulv under bilen m.m. (standard at en eller annen fjomp har vært uttafor veien med disse bilene) -Generell fuktighet i coupeen. Kan være alt fra sprekt varmeregister til lekasje i feks dørpakning. Tjash.. dette var hvert fall noe, litt begrensa hva du faktisk får sjekka av dette, men nå veit du hvert fall hvordan det ligger ann I tillegg til dette så er det alt standard i forhold til biler.. oljeskift, regreim osv. ellers er det en ok bil eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 31, 2011 Kan legge til at type 44 og C4 ikke er plaget med rust i det hele tatt. Ruster det noe annet enn kosmetisk overflaterust her skyldes det dårlig reparerte tidligere skader. Derimot er 80-talls Audi 80/90 (type 81/85) en skikkelig rustbørse.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 31, 2011 Kan legge til at type 44 og C4 ikke er plaget med rust i det hele tatt. Ruster det noe annet enn kosmetisk overflaterust her skyldes det dårlig reparerte tidligere skader. Derimot er 80-talls Audi 80/90 (type 81/85) en skikkelig rustbørse.. Typ44 og c4 har som regel rust i bensintanken, rust på bakluke og rust i vannkassa. Har motsatt inntrykk av deg, typ85 er oftere finere i karrossen enn typ44. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 31, 2011 Kan legge til at type 44 og C4 ikke er plaget med rust i det hele tatt. Ruster det noe annet enn kosmetisk overflaterust her skyldes det dårlig reparerte tidligere skader. Nå prater du tull igjen! Det finnes utrolig mange C4 der ute med store rustskader, spesielt i framskjermene, men også i dørene og rammevangene fra bakakselen og bakover, og ikke minst bakluken på Avant. Det behøver ikke være skader som er årsak til dette. Jeg har min egen 93 C4 å vise til, den har aldri vært skadet bak, så vidt jeg kan se, men alt fra bakakselen og bakover var brunt av rust! Det var til og med rusthull oppe i bakskjermen, på baksiden av plastinnerskjermen! Mye av dette går igjen på 44, og glem ikke at de første 44 heller ikke var galvanisert, dette ble først innført i 1986. Denne galvaniseringen er selvfølgelig en effektiv forsinkelse av rustprosessen, men det er ikke dermed sagt at Audier ikke ruster fordi de er galvanisert! Derimot er 80-talls Audi 80/90 (type 81/85) en skikkelig rustbørse.. Og grunnen til dette er at de bare var delvis galvaniserte (panseret, fronten og gulvet), dermed så ruster de også. De er ikke noe værre rustmessig enn andre biler som er 25-30 år gamle, snarere tvert i mot. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 31, 2011 ellers er det en ok bil eller? Hehe, kommer ann på hvor du legger lista Det meste++ av det der var å finne på kjerra mi da jeg kjøpte den Men ja, det er alrighte biler, sykt lite rust i forhold til andre merker med samme alder feks. Samtlige t85 jeg har vært å sett på har vært plaget av rust, da også gjennomrusta bak bakhjula inn til bagasjerommet slik at det samler seg drit helt yttest i lommene.... Men t85 går ikke innenfor grensa i denne tråden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 31, 2011 Kranglete K-Jetronic (innsprøytningssystem), spesielt 2.3E og alle 10v turbo er utsatt for mye trøbbel her som kan være vanskelig å finne ut av og fikse. Dårlig tomgang, tregstartet etc. er typiske tegn på problemer. Noe dyrere ting som ofte er kaputt: Bakbremser (ofte må calipere, skiver, klosser og brekkwirer byttes), radiator (kun type 44, øvre stuss knekker av radiatoren, eneste løsning er å bytte den) Av mer bagatellmessige ting som forekommer iblant på gammel bil: Utslitt giroverføring (enkelt og rimelig å fikse), oljelekkasje fra toppdeksel (200 kroner), diverse elektrisk kluss etter forrige eiere som har koblet og ordnet og styrt uten å vite hva de driver med (bare noen timers jobb). K-Jetronic og KA-Jetronic (KA-Jetronic på MC1 og MC2), K-Jetronic på alt annet er lett å feilsøke og rette. KE3-Jetronic derimot på NF1 og NF2 (2,3 10v) er vanskeligere å feilsøke og har flere kilder til feil. Kjøper man en motor med 2,3 10v bør man sjekke skikkelig at motoren fungerer som den skal. Selve motoren er failsafe, men motorstyringen kan derimot være like tvilsom som enkelte diktatorers tankegang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...