#1 Skrevet Juli 30, 2011 motoren min soter noe helt sykt og vil ikke starte. skal være lambda sonde på den men den er nå koblet av pga har lagd ny eksos. fikk start på bilen i dag tidlig men skulle justere reg reima og etter det ville den ikke starte.. noen som vet hva dette kommer av? tips? motoren er en g60 1.8 8v med turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 31, 2011 Uten lambdasonde vil den i hvertfall gå utrolig fett når den starter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 31, 2011 noen tips til da hvordan jeg kan få start på den? noen i lillehammer området som kunne tenkt og ta seg turen? bor står nå i åsmarka. 25 min kjøretur fra lillehammer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 31, 2011 Du får se over registeret en gang til samt montere lamda i eksos.. Uten lamda så vil bilen ha en utrolig fet blanding.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 1, 2011 har nå montert lambda i eksosen og gått over registeret. fortsatt null start.. ; ( har satt kam akslingen riktig i forhold til de 2 prikkene når stempel #1 er på topp. har satt riktig tenningsrekkefølge 1342. pluggene gnistrer. det kommer bensin men fortsatt ikke start : S må jo bare være noe små greier men jeg klarer det rett og slett ikke.. noen som vet hva det kan være? hva kan jeg prøve? betaler gjerne en som kan komme og løse problemet.. bilen står nå som sagt 25 min unna lillehammer på vei mot sjusjøen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 1, 2011 har nå montert lambda i eksosen og gått over registeret. fortsatt null start.. ; ( har satt kam akslingen riktig i forhold til de 2 prikkene når stempel #1 er på topp. har satt riktig tenningsrekkefølge 1342. pluggene gnistrer. det kommer bensin men fortsatt ikke start : S må jo bare være noe små greier men jeg klarer det rett og slett ikke.. noen som vet hva det kan være? hva kan jeg prøve? betaler gjerne en som kan komme og løse problemet.. bilen står nå som sagt 25 min unna lillehammer på vei mot sjusjøen. Står fordeler på merket sitt når syl nr 1 er på topp? Om du tar av lokket så er det et lite hakk i kanten på fordeler som er TDC syl nr.1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 1, 2011 får sjekke det imorgen. men hvis fordeleren står f.eks kl 14 isteden for kl 10 eller 11. kan man ikke bare flytte pluggene deretter? så lenge man følger tenningsrekkefølgen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 1, 2011 Jo, det kan du. Ikke uvanlig at tenning blir 180 grader feil ved registerbytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 2, 2011 har da satt fordeler på merket sitt når stempel #1 er på topp. ( kl 10 / 11 ) kam skal også være riktig som jeg gjorde jeg i går. nå ettertente den noen ganger og hører ut som at den nesten kommer. men start på den får jeg altså ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 2, 2011 åsmarka er vel ikke på veien til sjusjøen eller? hehe har bilen fungert normalt? sjekka alle jordingspunkter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 2, 2011 man kjører opp fra lillehammer mot mesnali / sjusjøen og fortsetter veien mot moelv : ) 15 km fra moelv oppover bakkene : ) bilen fungerte normalt på lørdag. jordingspunkter er også sjekket. dysene spruter, pluggene får bensin, kam står riktig iforhold til stempel 1 osv. men null start : P har ikke rørt noe som helst av ledninger egentlig. kjørte bilen på lørdag og stå stille en stund og etter det ville den ikke starte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 2, 2011 Har du mulighet for å teste en annen hjerne? Tenningsforsterkeren på G60 ligger i hjernen, og tar rett som det er kvelden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 2, 2011 har desverre ikke noen annen hjerne altså : / er vel ikke noe måte jeg kan få testet denne på tenker jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 3, 2011 gikk over ledningsnettet til motoren før idag. ikke noe brudd på kabler. sjekket også om ECU hadde strøm og startet. det hadde den. hva mer kan jeg sjekke? : Pmå da være kompresjonstest kanskje.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 3, 2011 Sjekka vacumslangen fra baksiden på spjeldhus til ECU? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 4, 2011 vacumslange akkurat 1000 mm lang og i orden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 6, 2011 tauet bilen i dag rundt 250 meter for å se om den startet. det gjorde den da ikke. skulle så prøve og starte bilen nå i kveld rundt kvart over 9 tiden ( ca 6 timer etter vi hadde tauet den ) og da ettertenner den og nesten går. men dette skjer bare når jeg slipper nøkkelen tilbake? jeg drar den først rundt 3 sekunder på starteren og når jeg slipper den så går den litt på ettertenning? alt ifra 3 til 8 "slag". sinnsykt merkelig.. noen som har vært borti noe som dette? kan legge lydklipp imorgen evt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 6, 2011 tror tenninga di er totalt på bærtur jeg hundre prosent sikker på at du har satt det riktig? selvom du har sjekka og sjekka og sjekka? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 6, 2011 og når du fikler med regreima, så må du uansett bruke tenningslampe og justere tenninga på fordeler den skal stå 6-8grader btdc. beste er og bruke justerbar tenningslampe samt du må sette bilen i "service" modus men da må den jo gå først da. og da skal den være varm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 6, 2011 ja er 100 % sikker på at alt er riktig. gjort alt heelt etter boka. men uansett så er tenningen på bærtur ja : P får nok kjøpe en tenningslampe gitt : ) koster ikke mange kronene og greit og ha liggende anyways : P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 7, 2011 få en kompis til og vri mer fortenning når du kjinner,vri til høyre må du huske;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 9, 2011 fikk hjelp til og vri på fordeleren men ikke ikke mye endring. har fått tak i tenningspistol osv fra bosch som jeg skal prøve i helga. noen som vet hvor mange grader fortenning osv g60 skal ha? generelt alt av info innen dette.. hvis noen har noe link til bruk av tenningspistol så hadde det vært supert : ) noen som også vet hvordan kamen skal stå? vet det er de 2 prikkene på kam drevet men kan jo evt dobbel sjekke selve kamen. kan jo hende forrige eier har skrudd av kam drevet og satt det på litt feil kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 9, 2011 fikk hjelp til og vri på fordeleren men ikke ikke mye endring. har fått tak i tenningspistol osv fra bosch som jeg skal prøve i helga. noen som vet hvor mange grader fortenning osv g60 skal ha? generelt alt av info innen dette.. hvis noen har noe link til bruk av tenningspistol så hadde det vært supert : ) noen som også vet hvordan kamen skal stå? vet det er de 2 prikkene på kam drevet men kan jo evt dobbel sjekke selve kamen. kan jo hende forrige eier har skrudd av kam drevet og satt det på litt feil kanskje? g60 skal ha mellom 6 og 8 grader fortenning. litt avhengig av chip kammen kan ikke settes feil på kamdrev, da det er et kilespor der de 2 prikkene på utsiden skal stå på hver sin side av toppdeksel kant i framkant siden bilen ikke gikk etter og ha fikla med regreima så ser jeg ikke så mange andre løsninger jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 9, 2011 Kam reimhjulet sitter med spor kile så skal ikke vere mulig å sette feil. For å finne ut hvor på bærtur tenningen er så kan du skyte mot kam-reimhjulet. 1cm = 18grader tenning (merket på hjulet vs "0" merket i toppen) Normalt skal du ha 4-8grader fortenning. Men den skal starte fra -5 til + 30 Tennings lampen skal kobles på +/- på batteriet og med sensor kabelen (rett vei) på sylinder 1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 9, 2011 g60 skal ha mellom 6 og 8 grader fortenning. litt avhengig av chip kammen kan ikke settes feil på kamdrev, da det er et kilespor der de 2 prikkene på utsiden skal stå på hver sin side av toppdeksel kant i framkant siden bilen ikke gikk etter og ha fikla med regreima så ser jeg ikke så mange andre løsninger jeg okei : ) da står ivertfall kam riktig iforhold til TDC. så da må problemet ligge ved tenning.. Kam reimhjulet sitter med spor kile så skal ikke vere mulig å sette feil. For å finne ut hvor på bærtur tenningen er så kan du skyte mot kam-reimhjulet. 1cm = 18grader tenning (merket på hjulet vs "0" merket i toppen) Normalt skal du ha 4-8grader fortenning. Men den skal starte fra -5 til + 30 Tennings lampen skal kobles på +/- på batteriet og med sensor kabelen (rett vei) på sylinder 1 takker : ) blir spennende å se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...