Anbefalte innlegg

Nå er det snart sommer å da må man vel få opp luka til caben! Har søkt på trådene som er her på forumet å til ingen hjelp. Det jeg må ha er koplings skjema til ledninsnettet til caben slik at jeg får eliminert hvilken mikrobryter som er i stykker. Kan noen hjelpe meg vær så snill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Manuelle eller el.cab du har?

-Årsmodell?

-Får ikke opp kalesjeluken hvis ikke bagasjelokket er låst.

-Fungere sentrallåsen på bagasjelokket?

-Ledningsbrudd i de to kablene som går på hver side på bagasjelokket?

-Fungere resten av "kalesjefunksjonen" (sidevinduene går ned osv)

-Sjekket sikring?

 

Prøv å gi meg snvar på disse spørsmålene, så skal jeg prøve å dele min erfaring (feilsøking) med deg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Får ikke opp kalesjeluken hvis ikke bagasjelokket er låst.

 

Bagasjelokket skal jo låse seg automatisk når man trykker på knappen til cab-lokket. Det er kanskje her feilen ligger, at låsen bak ikke vil låse seg, og da vil ikke cab-lokket åpne seg. Jeg hadde litt problemer med det på min cab, men feilen kom og gikk, så jeg gjorde aldri noe med det, jeg brukte bare nødnøkkelen når den ikke fungerte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bagasjelokket skal jo låse seg automatisk når man trykker på knappen til cab-lokket. Det er kanskje her feilen ligger.

Sentrallåsen og "kalesjefunksjonene" er på en måte vevd sammen. Med trykking på knappen så aktivere man en liten el.motor som dytter låsestaket fra nøkkellåsen til låst posisjon. Dette blir varslet 'cab'hjernen men en micro bryter på låsen(samme som til sentral og evt alarm)som igjen sier ifra til de to fjærlåsene på hver side som holder luken nede. Her er det igjen en el.motor som dytter en pinne som igjen aktivisere fjæra som gjør at den slepper ut av låst posisjon og spretter opp. På den pinnen som dytter fjære sitter det en tapp som aktivisere en microbryter som får motoren til å reversere(gå andre vei) som trekker pinnen tilbake som gjør at luken låses igjen (med fjæra) når luken lukes etter bruk og er klar igjen.

Her hadde jeg bl.a. feil på den ene min. Jeg microbrytrene fikk ikke kontakt med pinnen som skulle si ifra posisjonen sin som gjorde at motoren gikk helt til sikringa gikk. Men her igjen så er det forskjell på cab'ene. Da det blei forandring rundt 1.95, og siden jeg har 96 modell så har jeg kun erfaring med den "oppgraderte" versjonen, men mye er jo veldig likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel gå og få den opp manuelt hvis du vipper opp de små lokkene på siden? Eller husker jeg dårlig nå, er et par år siden bilen ble solgt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel gå og få den opp manuelt hvis du vipper opp de små lokkene på siden? Eller husker jeg dårlig nå, er et par år siden bilen ble solgt.

Riktig det! Er sånn manuell tvangskjøring/nødløsning.

Før (ca!) 1.95 må man bruke en umbrakonøkkel og etter er det to små ører på låsen som man ikke trenger noe verktøy til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 92 modell. Manuell cab ja. Har sjekket sikringene og funnet dem iorden. Sentrallås fungerer på bakluke. Vinduene går ned straks jeg vrir håndtaket oppe i taket. Ledningene i bakluka har jeg også sjekket og funnet dem i orden. Det går ca 5 ledninger inn på låsene på vær side som låser luka! Hvor kommer alle dem ifra? Er det en måte å kople opp ett nytt ledningsnett for å få åpnet luka på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er sånn nødåpning på luka, men jeg synes det ser litt "harry" ut å drive å fomle med den når det er en bryter til det lissom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 92 modell. Manuell cab ja. Har sjekket sikringene og funnet dem iorden. Sentrallås fungerer på bakluke. Vinduene går ned straks jeg vrir håndtaket oppe i taket. Ledningene i bakluka har jeg også sjekket og funnet dem i orden. Det går ca 5 ledninger inn på låsene på vær side som låser luka! Hvor kommer alle dem ifra? Er det en måte å kople opp ett nytt ledningsnett for å få åpnet luka på?

 

Hmmm.........................

Det er jo hjernen som sitter bak baksetteryggen helt nederst til høyre(passasjersiden) som styrer alt i hop. Den elektronikken skal Møller ha ca 6600,- eller no.

 

Du kan sjekke om de kalesjelokk- el.låsene er i orden. For ved siden av hurtigkoblingen for el.nett til bagasjelokk sitter hurtigkoblingene til låsemekanismen. (grønn og blå) Her er det vel 4 ledninger. To til motoren og 2 til microbryter. (finner ut v/ohming) Prøv å sett spening (bl.a hjelp av en batterilader) i noen sek for å høre/se bevegelse(og bytt der etter polaritet) og evt eliminere ut disse to. Hvis de er i orden så kan det være brudd på de to ledningen til bryteren eller deffekt elektronikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den åpne bryteren inne i dør åpningen du mener eller. Skal prøve å sette strøm på ledningene med en startbooster eller nå slikt når jeg får tid. Du vet ikke hvilken farge det er på disse to ledningene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker sentrallåsen på dørene som de skal? Jeg måtte bytte kompl lås på førerdøra mi og etter det så virka vinduer,cab.lokk og bagsjelokket som det skulle. :) Sitter en microbryter i dørlåsen ettersom jeg forstod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja sentrallås fungerer slik som den skal. Har ikke kommet videre med saken,men Takker så mye for alle svar. Men flere tips mottas også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.