#1 Skrevet Juli 30, 2011 Luftbelger til allroad, bytte pga lekkasje. 1. Når man ser bort fra pris på nye belger, bør man holde seg til original Audi eller bør man kjøpe fra Arnott i usa? 2. Ser at Arnott har en ny forbedret versjon ute nå, selvsagt dyrere enn den første, noen som har erfaring med denne? 3. Bør man også bytte støtdempere i samme slengen, på bil gått 170.000 km? Siden de allerede er tatt ut for å bytte belg? 4. Er det andre ting man bør skifte, noen gummiforinger kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 3, 2011 1. Jeg har ikke funnet noen negative erfaringer på nett som har skremt meg fra å kjøpe fra Arnott. Når prisforskjellene er såpass store så var det ingen tvil om hva jeg valgte. Ved inspeksjon av de nye Arnott-belgene ga de ingen inntrykk til å være av dårlig kvalitet. Kompressoren var av samme fabrikat som orginal, så jeg antar at Arnott ikke ville solgt bra kompressorer og dårlige belger. 3. Det spørs hvor lenge du skal ha bilen, hvor nøye du er, om du setter bort jobben eller gjør den selv og i såfall hvor dyrebar tiden din er. Det er ingen vanskelig eller svært tidkrevende jobb å skifte senere. Men prisen på demperne er jo ikke allverden og da slipper du å rengjøre de gamle demperne og senere eventuelt angre på at du ikke skiftet. Personlig så TROR jeg at demperne ikke er utslitte på 170. Har sett på et par slike som hadde gått 250 og der var det fortsatt god demping. Arnott belgene har en fiffig hurtigkobling av luftslangene hvor man bare trer dem rett inn, men det medfører også at det kan bli trøbbel å demontere igjen uten at jeg skal si det sikkert. Godt mulig at de lar seg løsne og feste igjen ved å skru på mutteren. 4. Skift det øvre støtdemperfestet, dette koster ikke mange hundrelappene. Like mye jobb å skifte det senere som å ta ut demperen. Vurder også å skifte de to øvre bærearmene i forstilling, siden du likevel har hele det øvre opphenget ute. Det sparer du noe tid på senere når multilinken slites. Det kan også være en ide å ta av koblingene til nivåsensorene for å spraye dem med kontakt/antifukt spray. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 4, 2011 Takker for svaret. Så du mener at alt det som er over belgen, inkl armene like godt kan byttes, se bildet. Evt, slik jeg hadde tenkt, bytte både belger og demper også, dvs alt som er på dette bildet, eller bare gummiforingen på toppen, og ikke selve festet kanskje.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 4, 2011 Nei, selve alubraketten på toppen byttes ikke. Under den sitter en gummi-metall skive/foring som demper er skrudd inn i, og den koster ikke mange kronene hos Arnott. I tillegg ville jeg byttet de to bærearmene med mindre de nylig er skiftet. Jeg kan forøvrig legge til at jeg ved kjøring ikke merker noen kvalitetsmessig forskjell på demperne foran og bak på min bil, der er de foran helt nye men bak har de trolig gått 250. Derfor ville jeg vurdert å kjørt lengre med de du har på 170 og i såfall ville jeg heller ikke byttet bærearmene dersom det ikke var noe slakk i dem. Dermed kunne dempere og bærearmer utsettes litt til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2011 OK, takker igjen for svar. Tror jeg bestiller full pakke fra Arnott, så slipper jeg å tenke mere på akkurat det, og angre på at jeg ikke tok demperne au i samme slengen. Minnes at jeg leste et sted at bilen må henge i lufta eller hvile på bukker med alle de tre andre hjula, når man bytter belg på ett sted, og ikke bør gå i bunn, stemmer det, man skal jo ikke akkurat ut og kjøre på tre hjul......? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2011 OK, takker igjen for svar.Minnes at jeg leste et sted at bilen må henge i lufta eller hvile på bukker med alle de tre andre hjula, når man bytter belg på ett sted, og ikke bør gå i bunn, stemmer det, man skal jo ikke akkurat ut og kjøre på tre hjul......? Har skiftet til Arnott "alu" luftbelger bak/fremme. Heiste bil til nivå 4, satte i "jack" modus og skiftet en og en belg mens bilen stod på de 3 andre hjulene. Etter en demper er byttet, senk bilen på jekken til den har lik posisjon som de andre hjulene og start bilen så den pumper luft i belgen. Senk deretter jekken forsiktig så bilen står av seg selv. Heis bilen opp/ned og la den stå litt så en ser det er tett før du tar neste hjul. Hvis du skifter belger bak, så kan det være en ide å skifte dempere også hvis bilen er gått langt, litt trangt å ta ut belger/dempere bak så ville gjort det i samme slengen selv om dempere fint går 250+ km (byttet selv til Bilstein gass dempere fra Arnott). På alu belger var det samme feste på luft nippel/slange som de orginale. Alu belger litt fastere i fisken en orginale på laveste nivå. Husk å legge inn rabatt kode når du bestiller så får du 10% rabatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2011 Ja, kjøpte full pakke, også ny pumpe, siden den er så billig, men rabattkoden så jeg, men den fikk jeg ikke med meg... Og koden er? 230 dollar rett i driter'n. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 24, 2011 (endret) Kan jo legge til at jeg fikk kjempeproblemer med bilsteindemperne & aluforingen (sleeve) som fulgte med ved montering. Pga O-ringer mellom demper og sleeve som sprakk som et pistolskudd, samt en enorm skrangling fra demperen pga ødelagte O-ringer må jeg si meg misfornøyd med Arnott sin løsning. Og det er flere med meg, se linker lenger nede. Flere har sendt bilsteindemperne tilbake. Dette er litt PM-kommunikasjon jeg hadde med en annen, som har erfaring med bytte av demper/belg: Men jeg har problemer med Bilsteindemperne, eller rettere sagt den løsningen som Arnott har ifm disse. De har laget den alu-sleeven (hylsen) og satt på to O-ringer på innsiden. En elendig løsning ser det ut for. Det som skjedde var at demperens O-ringer må ha vært skadet, og det så jo ikke jeg, da jeg ikke hadde av sleeven i det hele tatt. Jeg regnet med at sleev og demper var fast i hverandre på noe vis. Det er en O-ring i bunnen og en i toppen, begge innvendig mot demperen. Jeg byttet på høyre side foran først, tok en runde med bilen, alt virket OK, deretter venstre side. Etter 20 sekunders kjøring skranglet det som å dra en kjetting over et bølgeblikktak, hver gang en bitte liten dump ble passert. Jeg trodde jeg hadde glemt å feste noe, men alt virket OK ved sjekk. Så ut med demper igjen, alt OK inkl mutteren på toppen av støtstanga, jeg trodde kanskje at den var dårlig festet, noe den ikke var. Inn med alt pånytt. Idet jeg pumper opp belgen med kompressoren, kommer et kraftig smell, som et pistolskudd, fra demperen. Heldigvis så kikket jeg på nivåindikatoren og hadde ikke hodet foran ved hjulet. Av med hjulet igjen, men kunne ikke se noe, heller ingen skikkelig fising fra en eller annen lekkasje, tok en runde, like ille, parkerte og var sånn passe lei den dagen. Neste dag var venstre demper helt i bunn, all trykk var borte. Startet opp, en liten runde rundt, like ille med bankelyder. Sjekket så med såpevann, og fant at det lakk luft mellom selve støtdemperen og sleeven. Ut med driten, inn med orginalen (den er fremdeles hel uten lekk) All klonkelyd borte. Så begynte jeg å se på den flotte bilsteindemperen.... Tok av belg, den var OK, så av med sleeven, som sagt så er begge O-ringer skadet. Klunkelyden kommer fra toppen av demperen. Her er det metallisk kontakt mellom toppen av selve demperen og innvendig topp av sleeven. Min konklusjon er: Smellet som kom var nok fra den nederste ringen da den sprakk/delte seg, tror det er 6-7 bar i systemet. Klonkelyden kommer fra toppen av demperen, når bilens demper beveger seg, så slår den inn i sleeven, muligens inn på siden ved toppen eller den bånner i toppen. Beviset på dette er små malingflak som ligger igjen på O-ringen, slått av fra demperen. Det er nok snakk om bitte små bevegelser. For egentlig er jo demper, sleev og belgens nederste metalldel fast i hverandre. De burde være det i hvertfall, men det er jo kun O-ringene som holder dette sammen, samt selvsagt trykket i belgen som presser dette sammen. Det er frest et spor midt på demperen, 1,64 mm bredt, 1,14 mm dypt og 85,5 mm fra toppen. (sikkert tommedimensjon). Selvsagt (!) med skarpe kanter. Dette sporet ødelegger den nedre O-ring når sleeven trees på tror nå jeg. Jeg forstår IKKE meningen med dette sporet. Det kan også hende at O-ringene har blitt skadet under transport og handling, siden sleeven ikke sitter fast på demperen, og om sleeven har ligget 6-8 mm oppover på demperen, så vil toppen av demperen gnage på O-ringen. En annen ting er at det er metall mot metall uansett hvor fine O-ringer som er montert.. Og jeg tror at når demperne går hurtig opp/ned så MÅ det bli lyder herfra, selv om det kun er en brøkdels mm som de to metalldelene går fra hverandre, og det tror jeg at de gjør. Jeg tror det burde være en gummi- (eller et annet passende materiale) foring på toppen av demperen, under innerste del av sleeven. En annen ting er at området hvor O-ringer ligger mot demperen er malt. Jeg synes dette er en dårlig løsning. Burde vært bart rustfritt metall. Så, etter 14 dagers kjøring, så har også høyre side begynt å lage lyder.......Jeg venter bare på å finne høyre demper i bånn en dag. Jeg har vært i kontakt med Arnott, og fortalt dem stort sett det jeg har beskrevet her, og de har sent meg to nye sleever som jeg mottok for et par dager siden. De er helt like som den jeg har tatt ut, ingen forskjell, har målt dimensjoner og lengder. Tviler på om det er bryet verdt å sette de på........... Etter å ha søkt litt på nettet fant jeg flere tråder som omhandler mitt problem. Forholdsvis nye tråder. Audiworld 1 Audiworld 2 Jeg kan returnere de til USA, evt. plage Arnott resten av livet, siden det er livstidsgaranti på dette. For ordens skyld vil jeg også si at jeg byttet alle øvre ledd i forstillinga, så der er det ihvertfall ingen skranglelyder. Bilder av demperne mine her: arnott demper . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 24, 2011 Leste flere steder på US-sider at istedet for å bytte belg som lakk, så sprøyta folk inn ei halv flaske med DEKKFIX. Dette kan være en nødløsning som er omtrent gratis ift å bytte belgen. Særlig her hjemme hvor ny belg koster en formue. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 25, 2011 Dette har Tom og jeg kommunisert litt om, gjengir det litt mer presisert her: Underlig sak. Jeg har liggende et ekstra par nye dempere foran, og der er o-ringene helt fine, så det ser ikke ut til at de blir skadet av at sleeven monteres over demperen. Kan det være monteringsfeil, at sleeven ikke satt helt i bunn men at den nedre o-ringen satt på høyde med det freste skarpe sporet? Når du så trykksatte dette så blåste o-ringen seg såpass at den hindret sleeven å presses de neste cm nedover. Plutselig ble trykket for høyt og du fikk "pistolskudd" ved at sleeven skvatt 5 cm nedover? I slik tilfelle vil nok begge de indre o-ringene kunne bli skadet, og dessuten vil de kunne ta med litt maling. Demperne er nok konstrukert slik at sleevens topp hviler an mot demperens topp. Men med fjærspennet på så er det ikke meningen at dette skal bevege seg, da sleeven konstant er presset nedover. Mine jeg har på bilen med nye arnott belger og dempere fungerer helt fint. Ikke antydning til lekkasje og jeg hadde ikke noe smell ved starten.Er også litt i tvil om årasken til at de har laget det skarpe sporet. Enten er det fordi denne demperen også brukes til annet formål hvor man trenger sporet til noe, eller så er det noe ifm monteringen/demonteringen. Når sleeven settes på og man lar nedre o-ring stoppe i fresesporet så er det 5 cm til den er i nedre posisjon. Mulig det også kan være for å slippe ut noe luft på et vis? Sjekk samletråden om luftfjærene. Hvis jeg husker rett så har Stian F skrevet et innlegg i en av trådene der at en av o-ringene absolutt ikke skal smøres. Husker ikke helt hvilken og hvorfor, så du bør lese deg opp på disse før montering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 25, 2011 Audi sier at o-ring til fremre belg skal IKKE smøres ved skifte, husker en bilmekaniker presiserte dette for noen år siden når jeg vurdere å bytte de orginale. Men i manual til Arnott sine belger står det at en skal smøre o-ring, så ikke lett å bli klok på dette. Ved montering har jeg vasket alt veldig rent samt brukte trykkluft for å fjerne de minste støvkorn som lett gnager i stykker o-ringer. Mener at jeg kun brukte et tynt lag med silikon spray fremme ved montering. Jeg har bare byttet til gen 2 belger fremme så har ingen erfaring med Bilstein der, har Bilstein bak som virker uten problemer i lag med gen 2 dempere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 6, 2012 Har skiftet til Arnott "alu" luftbelger bak/fremme. Heiste bil til nivå 4, satte i "jack" modus og skiftet en og en belg mens bilen stod på de 3 andre hjulene. Etter en demper er byttet, senk bilen på jekken til den har lik posisjon som de andre hjulene og start bilen så den pumper luft i belgen. Senk deretter jekken forsiktig så bilen står av seg selv. Heis bilen opp/ned og la den stå litt så en ser det er tett før du tar neste hjul. Hvis du skifter belger bak, så kan det være en ide å skifte dempere også hvis bilen er gått langt, litt trangt å ta ut belger/dempere bak så ville gjort det i samme slengen selv om dempere fint går 250+ km (byttet selv til Bilstein gass dempere fra Arnott). På alu belger var det samme feste på luft nippel/slange som de orginale. Alu belger litt fastere i fisken en orginale på laveste nivå. Husk å legge inn rabatt kode når du bestiller så får du 10% rabatt Rabatt koden som gir 10% rabatt på belgene fra Arnott, er det en avtale VACN har? Kommer til å bytte på min '04 Allroad nå da jeg har fått lekk på den ene belgen framme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 6, 2012 Gammel tråd dette, men dette går på noe som jeg har tenkt på en stund. Bilstein demperne er lik foran, men bak mangler dem lufttilkoblingen som justerer hardheten på demperen med økt last. Er det noen som har merket forskjell? Noe det beste med allroaden er å lø bilen full av unger og feriebagasje og det merkes ingenting på bilen! Det andre er om demperne bør skiftes samtidig. Her har jeg fått motstridene opplysninger. Møller bytter ikke før dem lekker. Når jeg pratet med en NAF mekaniker så fnyste han av dette og sa at maks levetiden før dem begynte å svekke seg var på rund 100K. Det var ikke uten grunn at flere merker hadde maksgaranti på 60K på dempere. Håpløst å måle funksjonen på dem også, da han har hatt helt nye biler på tester og som ble "underkjent". Jeg ville hvertfall byttet demperne samtidig med belgene. Nå har jeg også erfaring med NAF og Møller kan være uenig. Jeg fikk kick på en A6 på foringen til bakre nedre lenkearm hos NAF, som sa at den var myk. Møller sa at dem ikke byttet før metall gikk mot metall. Møller fant derimot slitasje i endeledd som NAF ikke fant. Når slitasjen har nådd metall mot metall nivå så har det etter mitt syn gått for langt. Jeg har også lurt litt på arnott belgene. Jeg har funnet litt dårlig omtale av første genereasjon, og jeg lurer på om det gikk på overnevnte uten å være sikker. Den nye generasjonen var bedre, og dem gav også en mer sportslig demping enn orginalt. Noen som har prøvd begge eller merker forksjell mellom orginal og nye av gen I og II? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 8, 2012 Jeg kontaktet Arnott for litt siden og spurte hva de anbefalte av GenI eller GenII. Fikk da følgende svar: "The Gen-II Suspension Kit really rides nice. Customers love it." Ikke veldig utfyllende svar, men tror jeg kommer til å gå for komplett Gen-II med deres Bilstein dempere, men hadde vært interessant å få en forklaring på lufttilkoblingen som mangler på demperne bak som Jan Erik og nevner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 8, 2012 Her finnes noe som må være opplæringsmatriell for Audi vedr. luftfjærsystem http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_243.pdf På s 15 ser man hvordan dette er bygd opp bak. Det blir vel også slik at belgen fra Arnott ikke har utgang for demperen heller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 12, 2014 Fattern har en 04 som har trillet ca 150k. Her virker det som at demperne er dårlige. Er du mulig å bytte bare demperene og evnt et par o-ringer, (bak) uten å bytte belgene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 13, 2014 Fattern har en 04 som har trillet ca 150k. Her virker det som at demperne er dårlige. Er du mulig å bytte bare demperene og evnt et par o-ringer, (bak) uten å bytte belgene? Jeg byttet bare dempere bak på min iallefall, kjøpte bilstein fra Arnott. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 13, 2014 Jeg kjøpte arnott belger og bilstein dempere bak. Har satt på originale dempere igjen da jeg syntes bilstein demperne "gynget" for mye ved kjøring over fartsdumper. De originale som har gått 200k var altså fastere.. Men bytte av bare demper skal ikke være noe problem nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 17, 2014 Ser at de orginale demperene har lufttilkobling, mens bilstein demperene som selger på arnott ikke har dette. Hvilken betydning har dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 17, 2014 Ikke helt sikker, men vil tro at desto mer trykk (høyere bil) som går inn på demperne, desto mykere skal de bli og omvendt. Bilstein sine har vel da fast oppsett uansett høyde på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 18, 2014 Ser at de orginale demperene har lufttilkobling, mens bilstein demperene som selger på arnott ikke har dette.Hvilken betydning har dette? Høyden på bilen er avhengig av last, dvs at trykket økes når lasten økes på luftfjærene. Det økte trykket vil dermed gi økt trykk i demperen også som vil gjøre den fastere. Demperen påvirkes ikke av høyden på belgen da trykket er likt ved de ulike høydene. Så lenge lasten er den samme så vil høyden kun være avhengig av mengden luft. Jeg vil derimot tro at når bilen er satt lavt så vil den fremstå stivere/hardere da det skal mindre vandring til å komprimere luften og dette overføres også direkte til demperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 18, 2014 http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_243.pdf Her er bra lesning ang allroad luftfjæring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 18, 2014 Mye fornuftig info der inne ja. Greit å ha den orginale funksjonen ved opplasting av varer i bagasjen eller litt feil lastet henger da! Hvor kan en skaffe dempere tilsvarende org til en overkommelig sum? Fant et firma på ebay men der kostet venstre side 8k og høyre side 2k?!? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 18, 2014 Mye fornuftig info der inne ja. Greit å ha den orginale funksjonen ved opplasting av varer i bagasjen eller litt feil lastet henger da!Hvor kan en skaffe dempere tilsvarende org til en overkommelig sum? Fant et firma på ebay men der kostet venstre side 8k og høyre side 2k?!? Finnes flere som selger bakdempere med tilkobling for demper til ok pris, men det ser ut som at alt stammer i fra samme produsent i Kina. Og da begynner det å bli vanskelig synes vertfall jeg.. For hvilken kvalitet ligger bak? Ingen kjente merkenavn heller Se på denne linken så ser man litt mangfoldet: https://www.google.no/search?q=4Z7513031A&biw=1440&bih=775&tbm=isch&imgil=pdUtgrIAAC47eM%253A%253BCSRPCHGkjpy4FM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.shop.najautoshop.eu%25252Fproduct.php%25253Fid_product%2525253D108669&source=iu&pf=m&fir=pdUtgrIAAC47eM%253A%252CCSRPCHGkjpy4FM%252C_&usg=__mBORwRllbX40TeaPkAYP_CyQteE%3D Nå er det jo noen uorginale som ligner veldig på orginale, så kanskje det kan være en ledetråd? ECtuning selger en orginal til ca 5K NOK http://www.ecstuning.com/Audi-All_Road--2.7T/Suspension/ES398966/ Samme på denne siden men ingen pris: http://www.cnocars.com/pshow.asp?id=653 Tampen Brenner! http://acraft.sk/obchod/audi-a6-allroad-c5-4b-tlmic-zadny-lavy/ og her http://promeca31.fr/promecashop/allroad-c5-4b-99-06/24-amortisseur-arriere-gauche-audi-4z7513031a-4z7616019a.html Et firma som har litt av hvert: http://www.air-suspension-shop.com/Audi-A6-C5-4B-allroad-Strtdemper-for-luftfjcring-bak-til-venstre-4Z7616019A Sachs ser ut til å laget en egen: http://www.shop.najautoshop.eu/product.php?id_product=108669 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 18, 2014 Finner mange på alibaba som sikkert de fleste forhandler fra. Den forhandleren kan levere 1000enheter per mnd så. De har da en salgspris på 2-300dollar stk. 12-1800kr pr stk grovt regnet. Umulig å si noe om kvaliteten ja. Ser at de orginale produserer av Sachs faktisk I forhold til prisene på ecs tuning så komme de ikke på mye mer på møller faktisk. Tror det var ca 9000kr totalt for et sett og repkit 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...