Litt akutthjelp trengs til konebilen (bærearmsforing 2003 polo)

Anbefalte innlegg

frøkna fiser rundt i en 2003 polo, og merket at det skjedde ting i forstillinga - ikke overraskende da bakre foring i bærearm er helt ruinert.

dette må byttes asap da man er avhengig av bilen daglig!

må denne foringen presses, og hvor omfattende er det å eventuelt bytte?

er det bare snakk om å fjerne bolten i fremre foring, løsne spindel og løsne hele bærearmen?

IMAG0300.jpg

IMAG0301.jpg

IMAG0302.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er bare å fjerne fremre skrue og mutter på opphengskule.

må meisles ut og presses inn igjen,foringa er av plastik og kan være no drit å presse inn om du ikke har verktøy til det.

Går å lage til verktøy med bolt/ som en skrur/presser in foringa med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

finnes det noe egnet verktøy fra biltema eller tilsvarende, for å få inn foringa som kan være en kurant investering?

dette burde jo da ikke være mer enn en times jobb, forutsatt at man har utstyret man trenger...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig du kan få det til med dette settet? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager/

går å skru ut "konsollen" som foringa er festa i å,men da må forstillig løsnes ned,stabstag/tannstang løsnes skrues av.

Pleier meisle de ut med luftmeisel.

Husk å se hvordan foringa står så du vet hvordan den nye skal i,er ett lite merke/tapp på konsollen og en på foringa som skal mot hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det settet slo meg som aktuelt, og det finnes vel ikke rimeligere anvendelig hyllevare vil jeg tro.

at den gamle må meisles ut skremmer meg litt, med mindre du mener det også lar seg gjøre med hammer, stor flattrekker og litt tolmodighet? :o

mekonomen skal ha rundt hundrelappen per stk, også skulle de visstnok byttes parvis.

regner med et verksted fort tar 1500,- - 2000,- for jobben begge sider (?).

takker for all hjelp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

all form for luftverktøy er til god hjelp når slik gammelt møkk skal ut. bare du får splittet den så bør det gå greit.

Kjøper du foringen originalt får du en oppgradert utgave (seat cupra foring) som er mye stivere og da slipper du det problemet igjen.

vil nok tro du må ut med 2-3500 for begge sider på et verksted.

+eventuelt en 4 hjulskontroll/spissings justering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg prøver å få fatt på foringene i morgen tidlig, og handler et gjengestag, noen muttere og et par digre skiver (noen tips til hvor?) så får vi se hvor langt vi kommer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg prøver å få fatt på foringene i morgen tidlig, og handler et gjengestag, noen muttere og et par digre skiver (noen tips til hvor?) så får vi se hvor langt vi kommer :)

Du er inne på rett fremgangsmåte nå.

Skal ikke være så mye som stopper deg.

Ut i fra bildene så ser det ut som at det er plass til disse skivene her fra "Tema"

En passende bolt og mutter så tenker jeg at disse foringen glir lett på plass.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er byttet unnagjort! gikk veldig lett å få ut den gamle foringa med hammer og en flattrekker.

brukte gjengestag med store skiver på begge sider noe som fungerte veldig greit. eneste jeg burde gjort var å gjøre rent skikkelig/pussa litt der foringa skal inn for det var såpass trangt at hylsa til foringa ble noe herpa i kanten (der skiva lå mot).

takk for innspillene, folkens : ja :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.