Ulyder mellomaksling C4, feilkilder...

Anbefalte innlegg

Skal til å bytte mellomakselopplagring på C4'en min, sammen med endel annet av foringer i for-/bakstilling.

Noen som har en oppskrift på hvordan dette enkelts utføres, og hva man trenger av verktøy for å gjøre dette?

Andre ting som bør byttes i samme slengen nå bilen allikevel blir stående og på bukker? : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen gode tips som har gjort dette før ?

: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var det en tråd ja... Ikke flink nok til å lete ser jeg... :-)

Har kommet opp et annet spørsmål også, etter å ha lest litt rundt om, om at det kanskje ikke bare er opphengslageret på mellomakslingen som er slitt. Har nemlig problemer med at ved igangsetting / hard belastning, så blir det en "durelyd" som om noe tar i mellomakslingstunellen.

Kan der være problemer med oppheng av girkasse som kan gjøre at det er mye slakke der?

Eller kan også et helt, totalt utslitt mellomakseloppheng også forårsake slike lyder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en lignende lyd i A6`n min , og da var traversforingene utslitt i bakkant :) (sitter fastskrudd i chassiset , ikke selve traversen)

Som gjorde at det dura litt og dunka litt ved igangsetting :)

En grei jobb å bytte disse iallefall.

Bare å senke travers litt i fremkant , å skru ut helt i bakkant , så blir det plass.

Disse foringene sitter fastskrudd , ikke pressa.

Skal ikke si at det er det som er feilen på din , men er greit å sjekke :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en lignende lyd i A6`n min , og da var traversforingene utslitt i bakkant :) (sitter fastskrudd i chassiset , ikke selve traversen)

Som gjorde at det dura litt og dunka litt ved igangsetting :)

En grei jobb å bytte disse iallefall.

Bare å senke travers litt i fremkant , å skru ut helt i bakkant , så blir det plass.

Disse foringene sitter fastskrudd , ikke pressa.

Skal ikke si at det er det som er feilen på din , men er greit å sjekke :)

Hmmm, høres veldig likt ut. Må under og sjekke litt da, har ikke hatt tid til noe bil som har med bil og bilreparasjoner å gjøre lenge før du hentet S6'en.. ( så ser det er bra at du tok deg av den......)

Har på vei det meste av deler til forstilling og til mellomakselopplagring, så må prøve å få tid nå til å skru litt på A6'en (.. og vasket.. og tatt en lakkrens.. og polert... og....: flau : )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe , tid har ikke jeg heller , men må presse det inn for å holde bilbarken oppegående :D

S6`n trengte litt kos og kjærlighet den :D Men var da ikke i så aller værst stand :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjekk foringen som bakdiffen sitter i også. hvis denne er slitt så får du klunking ved pådrag og motorbrems.

183 199 381 A

girkassestøtte.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering av denne, endret overskrift på tråden så den ble litt mer riktig :)

Etter en lang skru-helg av og på, så fikk jeg byttet endel deler i forstillingen på A6'en, og her blir nok Bård Even's tips 1-0 til han..

Hadde 2 stk. utslitte foringer til oppheng av travers i bakkant. Litt kronglete å komme til, men greitt nok :)

Slapp ned foring i framkant og skrudde ut i bakkant på begge sider samtidig, så gikk det "greit nok" med litt makt..

Fant forøvrig også ut at jeg skulle ta en rassia på resten av delen i forstillingen samtidig, så byttet bærearmer og styrekuler samtidig, sammen med foringer til stab.stag inn på bærearm. Og fant i tillegg ut at bremseklosser burde byttes, samt drivakselmansjett på høyre side, så da var det å anskaffe og bytte dette samtidig.

Fant også ut at det manglet monteringshylse på ene bærearmen som stod der i feste i traversen, så kan også være årsak til en av "klunkelydene"...

Men kan noen gi meg en god oppskrift på hvordan man enklest monterer tilbake stab.stagene i bærearmene, til en annen gang?

De sleit jeg noe helt for j"/%" med å få på plass.. Mulig monteringsrekkefølge av bærearmene har noe å si?

Resultatet ble ihvertfall en bil som ble stødigere å kjøre, uten lyd fra mellomaksling som tar i tunellen og ikke "klunking" ved stopp og start, kjempefornøyd!!

Da gjenstår bare oljeskift og muligens en lufting av bremser før EU, ble ikke tid til dette da jeg halve helga var sengeliggende med bihulebetennelse og migrene....:(

-Espen B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. stabstaget, så bruker du ei jekkestroppe fra ene siden til den andre for å trekke det sammen, så smetter den rett i bærearmene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt.

Har en del slark i drivverket når jeg veksler mellom pådrag og slipp av gass. Hva skyldes dette egentlig?

Litt irriterende når jeg ligger i 2.giret i nedoverbakke, men vil gi litt gass for å unngå nedbremsing, da rykker det fælt noen ganger.

Takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foring til bakdiffen som de referer til litt lengre opp her, gir sånne symtomer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt.

Har en del slark i drivverket når jeg veksler mellom pådrag og slipp av gass. Hva skyldes dette egentlig?

Litt irriterende når jeg ligger i 2.giret i nedoverbakke, men vil gi litt gass for å unngå nedbremsing, da rykker det fælt noen ganger.

Takk

Dette ligner ikke på noe av det som jeg har opplevd, jeg trodde det var mellomakselopplagringen som var utslitt hos meg, det fikk jeg sjekket ut nå at det ikke var, så jeg synes det ligner på mellomakselopplagring til deg som kan være utslitt, evt. noen oppheng / foringer mot diff / girkasse...

men mulig andre som har mer oversikt over dette enn meg kan svare også.

(Har forøvrig et nytt opphengslager liggende nå da, som ikke blir brukt ;) )

Edit: Tore var før meg her med litt mer konkret svar ser jeg... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, takk for det, får vel bytte de da :)

Noen kjappe innspill til nettsider hvor dette kan skaffes billig? Helst polyforinger. Så kan jeg jo kjøpe litt foringer til forstillinga også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så her vil jeg påstå at foringene jeg siktet til lenger opp kan være noe av årsaken.

Hadde stor "avstand" mellom pådrag og motorbrems... , Og bytta motorfester og Foringene i traversen.

Den ble mye bedre etter dette , men fortsatt finnes litt...

Men den siste slakken skyldes slitasje i girkasse , så det er nok ikke så mye å gjøre med :)

Min A6 har tross alt rulla 400.000km :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.