#1 Skrevet August 2, 2011 Har vært å kjørt med Campingvogn for første gang med denne bilen, og det ble en heller kjedelig afære. Vogna er lita og lett ca 950 kg så den skulle vel ikke merkes nevneverdig hvis alt var som det skulle. Når det er antydning til motbakke girer bilen ned til 3 og 2 giret og jeg greier ikke å få den noe særlig over 70 km/t og turtallet ligger over 3000. Snittforbruket med vogn på slep ligger på 2.1 liter på mila iflg kjøre computeren. At forbruket med vogn ble en smule høyt er greit nok og som forventet, men at bilen ikke har kraft nok til å dra en slik vogn på en grei måte overasket meg. Det er byttet luft filter på den så det er ikke tett. Har også renset LMM med rensespray for LMM. Bilen virker også en smule lat når jeg prøver å kjøre den uten vogn, men da litt mer "uspesifisert" Har prøvd å koble av pluggen til LMM, men da går girkassen i "nødmodus" og bilen blir enda mer "dau kjørt" Begge toppdekselpakningen er modne for bytte men dette skal vel ikke ha no betydning for dette problemet. Feilkoder på motoren tilsier vel heller ikke noe slikt ? Eller kan lambda sonden som tydeligvis ikke er i helt i form forårsake noe slikt ? Er heller ingen feilkoder på tiptronic kassen CDS Version: Release 10.6.0 Address 01: Engine Labels: 078-907-551-AHA.lbl Control Module Part Number: 4D0 907 551 AH Component and/or Version: 2.8L V6/5V MOTR AT D01 Software Coding: 06252 Work Shop Code: WSC 02325 VCID: 6CDCC6EE70D1E17C 4 Faults Found 16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected P0411 - 35-00 - - 16816 - Main Catalyst; Bank 2: Efficiency Below Threshold P0432 - 35-10 - - - Intermittent 17606 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S2: Electrical Malfunction P1198 - 35-10 - - - Intermittent 17607 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B2 S2: Electrical Malfunction P1199 - 35-10 - - - Intermittent Readiness: 0000 0100 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 2, 2011 Bytt lambdasonde. Bilen får feil blanding og da får du heller ingen effekt. Med den campingvogna burde du klare å kjøre bilen på ca 1,0l/mil. Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 3, 2011 (endret) Bytt lambdasonde. Bilen får feil blanding og da får du heller ingen effekt. Med den campingvogna burde du klare å kjøre bilen på ca 1,0l/mil. Mvh EW Er jo 4 Lambdasonder på denne bilen, ut fra feilkodene blir det de to som står etter katalysatorne som må byttes, har disse så stor innvirkning på forbruk og ytelse ? Trodde de i hovedsak skulle måle utslippsverdiene på eksosen jeg, men det henger vel kanskje sammen med det øvrige det også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 8, 2012 Da har man vært ute å kjørt med campingvogn igjen, og heldigvis med bedre resultat denne gangen. Siden forrige gang har bakre lambda sonder blitt byttet, lmm renset en gang til, topp deksel pakninger byttet. Litt større vogn denne gangen men fremdeles liten, ca 1200 kg. Ikke noe problem med å holde farten oppe eller til og med akselrere ganske bra i motbakker denne gangen. Men forbruket er fremdeles høyt, hvis det Eivind sier her er riktig. Når jeg kjørte med tom bil for å hente vogna lå snittforbruket på 1.0, samme strekning tilbake med vogn lå det på 1.7 Har jo hatt denne bilen noen år nå og på sett og vis vendt meg til et litt høyt forbruk, men om det er unormlt høyt for denne typen motor så vil jeg jo gjerne prøve å få gjort noe med det... :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 8, 2012 Jeg hadde akkurat samme bilen og årsmodellen, men min hadde bare 2 lambdasonder... Ja, forbruket er veldig høyt på disse, jeg husker at jeg hadde 1.4 på mila med småkjøring med min bil, klarte like under 0.9 på langkjøring (cruise-control). Har hørt at chipping skal hjelpe betraktelig, spør Egil på ES Tuning, han fikk ned forbruket en hel del på en A8 med samme motor/gir, har jeg blitt fortalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 11, 2012 Har en 93mod audi 100 2,8 og den fikk dårlig trekkraft. Bytta lamdasonder men ingenting hjalp. Så skrudde av eksosanlegget bak katalysatorene startet bilen og kjente med handen på utløpene fra katalysatorene. Den ene var faktisk nesten tett. Tok og knust innmaten og fikk blåst den ut. Det blir litt eksoslyd etter dette men bilen ble en helt annen. Trekkraften kom tilbake, og bilen har vært til EU kontroll mange ganger etterpå og ingen anmerkninger på eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 11, 2012 Ja, tett lambdasonde forekommer, og vil effektivt sette en stopper for eksosen... Da mister man en god del motorkraft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 11, 2012 Ja, tett lambdasonde forekommer, hehe.. ja tette lambdasonder er no herk.. SKÅL! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 12, 2012 Tett mellom øra forekommer også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 13, 2012 ble det noe klarhet i hva som forårsaket dette høye forbruket ditt? var det lambdaene, min ligger på 0,85 på langkjøring, og 1.2\1.3 på småkjøring, fremdeles over literen blandet. har ikke prøvd med vogn, og har ingen planer om å prøve heller... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 13, 2012 Lambdaene og LMM var nok hovedsynderne ja. Etter bytte og rens av disse ble ting bedre. Dvs ligger på 1.3 på by, 0,9 på langkjøring, 1,1 på blandet. 1,6 med vogn, og ikke minst ingen problemer med å holde farten i oppoverbakke med vogn :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 20, 2012 Jeg synes fortsatt forbruket ligger vel høyt til å være 2,8q. Jeg hadde en 93-modell, riktignok 174hk 12v-utgaven, men den brukte 0,7-0,8 på langkjøring, og 1,0-1,1 på småkjøring. Med biltralle og en firkantet urquattro oppå, totalt ca 1900kg, så brukte jeg under literen fra Trondheim til Kristiansund. Dette er en relativt variert veistrekning med mange fartsendringer, "fjellovergang", svinger og en undersjøisk tunell. Det samme forbruket hadde jeg med min nåværende Allroad (2,5tdi) fra Kristiansund til Stavanger med tilsvarende biltralle og samme bil. Jeg benytter manuell modus på Allroaden når jeg trekker henger, da slipper jeg at den girer i tide og utide. En annen ting er jo om man kjører på for høyt gir og gassen i bunn uten akselerasjon, og dermed får for dårlig forbrenning... Mvh EW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 20, 2012 jeg synes min 1999 A6 2.8 Quattro tiptronic er ekstremt tørst...på en hel tank, gjennomsnitlig kjøring kommer jeg meg 450km før reservelampa begynner å lyse... Langkjøring kom jeg meg ned i 0.85 når jeg kjørte på ferie, 2 voksne med oppakning + en liten gutt på 1 1\2 år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 20, 2012 Du har noe høyt forbruk syns jeg. På min 92 mod Audi 100 2.8 quattro så lå jeg på 0.7 - 0.8 på langkjøring. Faktisk hatt den nede i 0.65 med bare meg og tom bil. Men det var 100% økonomisk kjøring. Lå på 1.2 - 1.3 med 1800 kg campingvogn bak! Fylle kun 98 på den da. Ps. Det er forbruk fra kjørecomputeren. Stemme sånn ca 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 2, 2012 Etter å ha sett på tallene oppgitt fra fabrikk så ser jeg at jeg kanskje ikke har noen grunn til å klage :-) Kraftstoffart bleifrei Super, 98 ROZ Verbrauch städtisch/außerstädt./insgesamt, l/100 km 1) 16,8 / 8,6 / 11,6 Har ikke målt nøyaktig i det siste, men synes forbruket gikk ned en del etter at jeg byttet pluggledningene nå i høst. Ble jo også bedre "gange" på motoren og feilmeldingen på feiltenning forsvant :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...