#1 Skrevet Mars 27, 2005 Hoy. Vaska sommerfelgene idag, og så at de var ujevnt slitt.. Dvs. at bakdekkene var litt mer slitt enn fordekkene. -Sikkert etter noen litt vel engasjerte rundkjøringer Jeg vet jo at man ikke bør ha dekk som er forskjellig slitt på foran/bak på quattro, (pga. forskjellig rulleomkrets) og har derfor alltid kjøpt fire dekk i slengen. -Men disse har altså blitt litt mer harva bak. Er det noen som har noen synspunkter på hvor mye som kan tolereres her? Hører mange som prater om at det ikke er så nøye, mens andre sier at det er det. Then again, sikkert veldig mange som ikke følger så godt med, som har mye forskjellige størrelser? Hva er meningene i forumet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 27, 2005 Der er en sikkerhetsmargin på noen millimeter, men akkurat hvor mange må gudene vite! Jeg skulle ha 8,5x18 og 10x18 på min quattro og da måtte jo det til med forskjellig profil for å veie opp for rulleomkretsen. Fikk da 6mm forskjell fremme/bak. Og i følge forhandleren og etter å hørt med møller skulle dette gå strøkent. Så 6mm er ikke allverdens når du tenker på at et 18toms hjul med dekk har nesten 1900mm omkrets. -Så skal vel kunne tolereres litt slitasje vil jeg tro, har ikke hørt om så mange differ som plutselig ryker heller av den grunn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2005 Der er en sikkerhetsmargin på noen millimeter, men akkurat hvor mange må gudene vite! Jeg skulle ha 8,5x18 og 10x18 på min quattro og da måtte jo det til med forskjellig profil for å veie opp for rulleomkretsen. Fikk da 6mm forskjell fremme/bak. Og i følge forhandleren og etter å hørt med møller skulle dette gå strøkent. Så 6mm er ikke allverdens når du tenker på at et 18toms hjul med dekk har nesten 1900mm omkrets. -Så skal vel kunne tolereres litt slitasje vil jeg tro, har ikke hørt om så mange differ som plutselig ryker heller av den grunn... hmm, ja, det samme tenker jeg og. Er mange Audi Quattro i Norge, hører ikke mange som ryker sund. Er sikkert ikke alle som er så oppmerksom som oss quattroholikere, da. Er ikke så bekymret for å bruke dekkene, bare lurer litt på hvor landet ligger. Husker at jeg snakket med en VAG-mekaniker for ca 3 år siden om dette, etter at jeg hadde punktert ett dekk. Han sa at det ikke skulle mage mm til for å lage trøbbel. j 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2005 Her er en tråd der det ble diskutert noe lignende. Jeg velger nå å kjøpe 4 nye helt like dekk. Velger å teste kumo denne gangen http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=15258 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2005 Her er en tråd der det ble diskutert noe lignende. Jeg velger nå å kjøpe 4 nye helt like dekk. Velger å teste kumo denne gangen http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=15258 Har kjøpt 4 siste par gangene, fortsetter med det. Bedre magefølelse. Pen bil forresten! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2005 Hvor mange mm forskjell blir det etter 1000mil da? 6mm er vel på 1 runde? Eller er jeg ute å sykler nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2005 Der er en sikkerhetsmargin på noen millimeter, men akkurat hvor mange må gudene vite! Jeg skulle ha 8,5x18 og 10x18 på min quattro og da måtte jo det til med forskjellig profil for å veie opp for rulleomkretsen. Fikk da 6mm forskjell fremme/bak. Og i følge forhandleren og etter å hørt med møller skulle dette gå strøkent. Så 6mm er ikke allverdens når du tenker på at et 18toms hjul med dekk har nesten 1900mm omkrets. -Så skal vel kunne tolereres litt slitasje vil jeg tro, har ikke hørt om så mange differ som plutselig ryker heller av den grunn... Ja hvis man finner fram kalkulatoren og regner på hjulomkrets/diameter på f.eks 225/40 18 og 255/35 18 så finner man noen mm forskjell, men dette er jo teoretisk og jeg tror produsentene i praksis lager disse to dekkene like store. Ellers burde de laget 255/36 18 for at dette skulle blitt riktig også i teorien. Dessuten så har vel slitasje ganske mye å si også sålenge det dreier seg om så få mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2005 Har regna på denne litt før. Tok utgangspunkt i mine hjul, som er 215/45 R17.. På 10.000 meter ble det en forskjell på på litt over 80 hjulomdreninger på uslitte dekk, kontra dekk med 5 mm slitasje. På 5000 hjulomreinger rulla nye dekk 9822 meter, og de som er slitt 5 mm rulla 9665 meter. Altså 157 meters forskjell. Om dette er skadelig eller ikke vet jeg ikke Men er jo en jobb fordelingskassa må jobbe med.. Er snakk om 1.6% forskjell i rulleomkrets Hvis noen har gammel Quattro som er nær døden hadde det jo vært morsomt å prøvd ut systemet. Spenna på noen dekk med stor forskjell i diameteren foran og bak, og kjørt et godt stykke, for så å sett om den ryker med tida 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 6, 2005 Mener å ha lest dette et sted, gammle drev senter diffen kan takle ca 5-8km/t forskjell på rulle hastighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...