Hjelp til tyding av tuv dokument. Justerbart golf 2

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på å justerer inn ett supersport justerbart senkesett på golfen for å få den godkjent. Men stusser litt på målene som står oppgitt i tuv dokumentet. Der står det at "permissable range of adjustment for spring cup seat hight" er mellom 125 og 165 mm. Så står det at dette skal måles "lower edge of spring cup seat to the center of the lower strut fastening screw". Dette kan vel ikke være fra den nederste bolten på fjærbenet og opp til den nederste låseringen?

I så fall så har jeg ett problem. Sånn som bilen står nå så er den på ca 175mm. Så for å få den innenfor kravet så må jeg senke mer??? Den er egentlig lav nok som den er. 1cm lavere å jeg kommer meg ikke ut av garasjen!

Kan det være at jeg må måle fra den øvwrste skruen? Da må den opp litt noe jeg kan skjønne med tanke på godkjenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det betyr "underkant av fjær plate" til senter på den nederste bolten på fjærbenet. Med andre ord toppen av "justeringsmutteren" og ikke underkant av "låsemutteren"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå greit nok, men kan det virkelig være den nederste bolten på fjærbeinet og ikke den øverste? Hvis keg hadde senket den helt i bånn i følge tuv papirene så hadde jeg hatt 1-2 cm til bunnpannen! Hvis det er tilfelle så kan jeg senke den 10 cm til i følge papirene. Når bilen står på bakken nå så er det 3-4 cm fra felgkanten til skjermen. Altså halve dekket er i skjermen. Dette på 15" felg med originale dekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette settet er vel 35-65 mm eller der om kring. Så hvis du stiller de inn på (høyeste) 165 mm så burde vel bilen ligge på 35mm lavere enn orginal.

Eller er det målene til fjærer/dempere bak du til en forveksling prøver å stille inn foran? Måtte bare spørre for å utelukke en mulig feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av bak for og måle men der er målene 220-275 ca og det stemmer veldig bra med hvordan jeg har stilt den inn nå. Må bare opp litt til. Fremme stemmer målene hvis jeg måler fra den øverste bolten. Men ikke den nederste som jeg tyder det til. Justerer jeg den etter den øverste bolten så vil det nok stemme med 35-65 mm senking. Men langt ifra hvis jeg går ifra den nederste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ville jeg ha hørt med selger/forhandler om det muligens kan være en trykkfeil i papirene som fulgte med settet. Og i tillfelle få tilsendt nye papirer med riktig informasjon. Hva står det på Tysk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke i morgen, men det mener og huske det sto det samme. Med mine begrensede tysk kunnskaper da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tysk står det følgende "unterkante federteller bis mitte untere befestigungsschraube"

Anybody? E det den nederste eller øverste? Øverste e den skruen som passe best med målene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ingenting om at det er den nederste bolten du skal måle fra i den setninga der. Det står at du skal måle fra festebolten på ned-enden av demperen, men ikke noe om hvilken. De tok det vel som gitt at folk forstår at det er den øverste det er snakk om da sikkert... Jeg tolker det dithen at "lower strut" menes festeskru i nedkant av demper i allefall :)

Forørig rart de ikke har illustrert dette. På KW-settene er det så bra illustrert at selv en bavian i halvsøvne kan justere det inn :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser vi på at det er den øverste skruen. Blir hvertfall helt feil hvis jeg måler fra den nederste skruen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo faktisk hende de bruker sunn fornuft og er enig med deg på BT også ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... Satser på det. Nå er hvertfall bilen klar til 4-hjuls kontroll på mandag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står ingenting om at det er den nederste bolten du skal måle fra i den setninga der.

"bis mitte untere befestigungsschraube" høres veldig ut som "Til midten av nedre innfestningsskrue" hos meg i hvert fall.

Send en mail til produsenten og spør, da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte mail til Supersport ang det samme forrige uke og fikk da dette svare:

From looking at the file, it appears to specify that the distance between the lower edge of the bolt to the spring seat should be between 265mm & 305mm

Har lagt med TÜV papirene som gjelder det jeg spurte om

T-81AU06.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble bilen godkjent! :) kontrolløren va litt usikker han og, men han skjønte og at det måtte være den øverste skruen. Skikkelig hyggelige kar faktisk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.