vw jetta mk2 vil ikke starte etter kam-skifte

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig byttet reg.reim m/strammehjul på jetta'n. Dette ble skiftet med original kam montert.

Og prøvestartet etter skifte av reim og alt virket ok.

 

Når jeg byttet kam glemte jeg rett å slett og passe på 0 punktene på veiv/oljepumpehjul/kamdrev.

Men tenkte i ettertid at det ordnet seg sikkert, Nå som alt skal være stilt inn riktig. Så vil ikke bilen starte, har dro på veiva flere runder før jeg prøvestartet for å være på den sikre siden.

 

Bilen går på starteren uten ulyder, fordelelokket er ok, plugger ok, tennkabler ok. bensin ok.

 

Noen som har tips til hva jeg har oversett eller gjort feil?

Nye kammen er en såkalt trimkam med 268 grader levert av Velox.

 

Har hatt inspeksjon av noen andre hobbymekanikere, men de forstod lite av hva som kunne være galt.

 

_Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett veiv i ØD og sjekk at merke på kamdrevet er overens med referansemerket. Stemmer dette så er det feil tenning som er problemet. Juster til merket på kamdrevet står overens med referansemerket (og veiv i ØD). Ta så av fordelerlokket, rotor skal da peke mot merket i fordelerhuset, bilde under.

Om dette ikke stemmer så løsne fordelerklaven og vri fordeler til det stemmer. Motor skal da starte, men tenning må finjusteres!

 

Mer i tråden http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html#post2540237

 

Fordeler8v.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis rotoren ikke peker mot merket, og du ikke får vridd fordeleren nok, slik at du får det til å stemme, kan du gjøre det på en annen måte. Sjekk hvor rotoren peker, og sett pluggkabel til cylinder èn der. Så er det bare å flytte de andre kablene tilsvarende (tenningsrekkefølgen er 1-3-4-2). Husk å trè kablene rett vei, i forhold til rotasjonsretningen til rotoren da !! Da SKAL motoren starte hvis ellers alt er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller enda enkele, løsne fordelerklaven helt, trekke fordeleren opp og vri rotor til merket før den settes nedi igjen. Aksel til oljepumpa må gjerne lines opp med spor i fordeleraksel før fordeler settes nedi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg delvis fått start på motoren. var mye klunder å heft å få den i ØD punkt på veiv og kam. Siden dette er første gang jeg gjør noe på motoren.

Men har lært en hel del, var 2 merker på svinghjulet (brukte kikke-hullet) for å få den i ØD punkt. Dette gjorde det litt vanskelig å vite hva som var hva, og jeg visste heller ikke helt 100% om hvem av merkene på kamdrevet som skulle være ØD, utvendig eller innvendig? Men kom til en konklusjon med at det innvendig merket passet best!

 

Angående fordeleren, så løftet jeg opp hele fordeleren med aksel, dette var totalt unødvendig fant jeg ut! Var bare å løsne på 13mm Skruen å vri hele fordeleren til riktig "punkt". Men fant ikke riktig tenning i dag.

 

Men et nytt spørsmål, når jeg må gi gass for å holde den i live, er det da for lite eller for mye tenning? og er det meningen at den skal høres ut som en illsint motor når jeg gir gass i dette tilfellet?

prøvde å justere MED klokka, men da kan jeg ikke røre gass-pedalen uten at den dør ut, vrir jeg fordelerhuset MOT klokka må jeg "pumpe-gasse" hele tiden for å holde den i live.

 

Er helt ny på dette, men lærer hele tiden mens jeg driver på og leser tips :)

Har fått tips om at jeg burde bruke en slik "lampe"? men vet ikke hvor dette kjøpes eller om det er helt nødvendig?

 

Takk for gode tips sålangt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket på svinghjulet som er for ØD skal ha et 0-merke (det andre er nok tenningsmerke). Er også et merke på reimskiva foran på motoren. Merket foran på kamdrevet skal stå rett opp, altså 90° over planet på toppen. Merket bak på kamdrevet skal ligge plant med øvre kant på metalldekselet bak. Jeg liker best å bruke merket foran på drevet.

Om du vrir fordeler med klokken så får du senere tenning, mot klokken gir følgelig tidligere tenning. Siden ingen av delene gir deg normal motorgange så er enten registeret fortsatt feil eller noe annet er galt. Er det en monopont-motor så sjekk gummiflensen under spjeldhuset for sprekker.

For å stille tenning er tenningslampe et must. Hvor mye fortenning kommer an på hvilken type motor du har, noen skal ha 6° FØD, noen 18°.

 

regreim8vmerker.jpg

 

Merket på kamdrevet og referansemerket bak.

S5000355.jpg

 

Merkene markert ved riktig stilling

regreimmotor8v.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen Hermann for tips :)

 

Fikk ikke tid til å lese dine tips før jeg prøvde selv, fant da ut at toppdekselpakningen som jeg nylig hadde byttet svettet olje.

Og ikke nok med det, men en vakum slange hadde hoppet av forgasseren? når dette var i orden så justerte jeg tenninga til jeg fikk den til å gå på tomgang..

 

Når den gikk på tomgang, løsnet jeg denne 13mm skruen som holder hele fordelerhuset og vrei huset forsiktig til jeg hørte en sånn "normal" gangen på motoren. Fikk den ikk over 1000rpm i tomgang, men det kan være andre grunner?

NÅ starterter hvertfall motoren, så sier stor takk for hjelpa!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.