Nokk en med ladetrykks problemer,UrS4 .

Anbefalte innlegg

Da får jeg bidra til de mange trådene om ladetrykks problemer på AAN motoren.:P

(Og ja jeg har søkt i trådene før jeg startet denne;))

 

Når jeg skal dra på med bilen, så får jeg fult ladetrykk på 1.5bar, men problemet er at det kommer i etapper.

Det vil si at i 3 gir å oppover(kjører motronic med n75) når bilen skal bygge trykk så øker trykket først til rundt 1.0 -1.1 bar for så å stagnere litt, så begynner den å bygge trykk videre til rundt 1.3bar og stagnerer , for så å øke videre til rundt 1.4-1.5 bar.

Dette er ganske irriterende.: bråk :

Bilen går fett på tomgang,og er sjekket for feilkoder og det som kommer opp er som regel lamdasonden, denne har jeg bytter flere av og nå har en ganske ny Bosch montert.

N75 ventilen ha jeg også byttet uten at det ble noe bedre.

Jeg har trykk testet og tettet alle små lekkasjer som var å finne.

 

Jeg lurer litt på om det kan være at bilen ikke får nok bensin i pådragene, men siden den går fett på tomgang så må det være noe med trykk regulatoren vis det er det som er problemet,bensin pumpen er av nyere dato så den burde være iorden.

Har også vurdert å bytte N75 ventilen i en manuell ventil, men vis ikke problemet ligger hos N75 ventilen så er det jo ikke bra å overkjøre elektronikken og tvinge motoren til å lade mer uten å løse problemet.

 

Gode tips til hva dette kan være mottas med takk!!: smil :

(før jeg begynner å handle deler for å prøve meg fram.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Post gjerne feilkodene du får opp her, samt litt mer info rundt bilen som km-stand osv. Sjekket slakk i turbo? Tett bensinfilter? Å bytte over bensintrykksregulator er lett, 1 skrue og en slangeklemme, så er det bare å nappe den rett opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder den 1.5 bar en stund,eller detter den raskt ner igjen?,pulserer trykket?.Har du strammet wastegaten nok?.Er ikkje en eksos lekk før turboen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal kjøre en runde med vag-com imorgen, for å sjekke hva som kommer opp igjen, jeg kan poste kodene da.

Ellers så har bilen gått ca 275000km,bilen har fått godt vedlikehold, jevnlige oljeskift,deler blir byttet så fort det er antydning til feil på de,topp pakning byttet på ca 180000km,ny bensinpumpe på ca 235000km, den går med program vare fra turbo karlsen, vil tro det er ca 290hk,ukjent effekt,men en ny original clutch jeg monterte begynte å slure så fort innkjøringen var over,måtte skaffe meg forsterket.

Jeg har sjekket for slakk i turbo og det er ørlite grann men ikke noe som skulle være noe problem,ingen merker i skovler.

Som sagt har jeg også trykktestet rør gatene som skal være tett nå,det eneste som er her er at jeg kjører med en forge kopi resirk, det kan jo selvfølgelig være denne, når jeg trykktestet så testet jeg fra rørene på trykksiden av turbo for å ikke stette trykk på turbo ,og da var resirken demontert.Edit: Denne var selfølglig motert på trykkrøret når jeg testet og var tett.

 

Jeg kan også nevne at jeg har sjekket og målt over de sensorene som har påvirkning i ECU og disse virker å være iorden, bortsett fra en multifusjons temp-føler som jeg ikke er helt sikker på sender rette verdier til temp instrumentet, denne viser at motor er ca 6-9 grader C varmere en de to andre temp-følerene på motoren(som viser likt), men så viser ikke denne sensoren så høye verdier at det skulle føre til at ECU kutter lade trykket.

 

Bensin filteret har stått på en stund, men bilen har gått lite i denne perioden,men siden bilen er gammel så kan det være en del "snadder" på bunnen i den. Filteret skal jeg få byttet, men jeg har ikke helt troen på at hele problemet mitt ligger her, siden jeg regner med at problemet med at bilen går fett på tomgang og henger i igjen i pådrag sikkert henger i sammen.

 

Bensin trykk regulatoren er nok lett å bytte, men denne som alt annet koster litt penger og jeg har brukt endel tidligere på feilsøking,

så det hadde vært greit å høre med dere om en feil på denne regulatoren kan gi disse symptomene før jeg handler.;)

Vis man skrur ut trykk regulatoren,kan man på noen måte sjekke/ se om den er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

holder den 1.5 bar en stund,eller detter den raskt ner igjen?,pulserer trykket?.Har du strammet wastegaten nok?.Er ikkje en eksos lekk før turboen da?

 

Får jeg bygget opp trykket så holder den på det,noe ned går det etter vært men ikke unaturlig fort.

Noen ganger kan den pulsere litt,eller at jeg ikke greier å få trykket høyere en 1.3bar,men dette er bare innimellom.

Skal ikke ha noen lekkasje før turbo som jeg hører eller kjenner, nytt grenrør og pakning for noen år siden og lite bruk, og har prøvd å stramme wastegaten uten at det hjalp.

 

Men som sagt bilen har jo blitt noen år gammel, og wastegaten er urørt bortsett fra stramme skruen, så det hadde kanskje vært på tide å bytte membran å fjær, begge deler kan jo være i dårlig forfatting.

 

Noen som har delenr på wasgate membranen og fjæren, siden jeg vet at Møller bare får opp komplett wasegate når de søker på vanlig måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at bilen går litt fett, ska ikkje ha noe og gjøre med at trykket kommer ettappevis eller?,men vil henge bra igjen under pådrag som du sier.Men det kan gjerne skje vist den får for lite.Men du merker fort vist den får for mager blanding.Får bilen for mye bensin,så vil den ikkje gå bra før du er høyere oppe i registeret.Får den for lite,så går bilen best på lavere turtall.

Skal kjøre en runde med vag-com imorgen, for å sjekke hva som kommer opp igjen, jeg kan poste kodene da.

Ellers så har bilen gått ca 275000km,bilen har fått godt vedlikehold, jevnlige oljeskift,deler blir byttet så fort det er antydning til feil på de,topp pakning byttet på ca 180000km,ny bensinpumpe på ca 235000km, den går med program vare fra turbo karlsen, vil tro det er ca 290hk,ukjent effekt,men en ny original clutch jeg monterte begynte å slure så fort innkjøringen var over,måtte skaffe meg forsterket.

Jeg har sjekket for slakk i turbo og det er ørlite grann men ikke noe som skulle være noe problem,ingen merker i skovler.

Som sagt har jeg også trykktestet rør gatene som skal være tett nå,det eneste som er her er at jeg kjører med en forge kopi resirk, det kan jo selvfølgelig være denne, når jeg trykktestet så testet jeg fra rørene på trykksiden av turbo for å ikke stette trykk på turbo ,og da var resirken demontert.

 

Jeg kan også nevne at jeg har sjekket og målt over de sensorene som har påvirkning i ECU og disse virker å være iorden, bortsett fra en multifusjons temp-føler som jeg ikke er helt sikker på sender rette verdier til temp instrumentet, denne viser at motor er ca 6-9 grader C varmere en de to andre temp-følerene på motoren(som viser likt), men så viser ikke denne sensoren så høye verdier at det skulle føre til at ECU kutter lade trykket.

 

Bensin filteret har stått på en stund, men bilen har gått lite i denne perioden,men siden bilen er gammel så kan det være en del "snadder" på bunnen i den. Filteret skal jeg få byttet, men jeg har ikke helt troen på at hele problemet mitt ligger her, siden jeg regner med at problemet med at bilen går fett på tomgang og henger i igjen i pådrag sikkert henger i sammen.

 

Bensin trykk regulatoren er nok lett å bytte, men denne som alt annet koster litt penger og jeg har brukt endel tidligere på feilsøking,

så det hadde vært greit å høre med dere om en feil på denne regulatoren kan gi disse symptomene før jeg handler.;)

Vis man skrur ut trykk regulatoren,kan man på noen måte sjekke/ se om den er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

035145797B er membran

Fjær tror jeg ikke du får kjøpt løst. Kan evt. oppgradere til ei fjær fra 034ms.

 

Tanken min var at du prøvde trykksregulator fra en annen bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det at bilen går litt fett, ska ikkje ha noe og gjøre med at trykket kommer ettappevis eller?,men vil henge bra igjen under pådrag som du sier.Men det kan gjerne skje vist den får for lite.Men du merker fort vist den får for mager blanding.Får bilen for mye bensin,så vil den ikkje gå bra før du er høyere oppe i registeret.Får den for lite,så går bilen best på lavere turtall.

 

Det er på tomgang og på lavere turtall at jeg merker at den går fett,lukter veldig bensin og lamdaen går i maks regulering, pluggene har også vært våte når bilen har blitt småkjørt. Forbruket er også forholdsvis høyt.

Så det kan jo hende at den går for fett hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

035145797B er membran

Fjær tror jeg ikke du får kjøpt løst. Kan evt. oppgradere til ei fjær fra 034ms.

 

Tanken min var at du prøvde trykksregulator fra en annen bil.

 

Takker, da har jeg nummeret på membranen, får handle fjæren ett annet sted KRB har vel også dette, blir vel litt lite å bestille en fjær fra andre siden av dammen.:P (blir fort dyrt å begynne å se på sidene til 034 for lenge...)

 

Det var det du tenkte ja, kan jo høre med en kamerat som når jeg tenker på det har en S2 med en regulerbar trykkregulator , går det å prøve forsiktig med denne ,med det han har justert den inn på (Jonus 380 kitt)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker, da har jeg nummeret på membranen, får handle fjæren ett annet sted KRB har vel også dette, blir vel litt lite å bestille en fjær fra andre siden av dammen.:P (blir fort dyrt å begynne å se på sidene til 034 for lenge...)

 

Det var det du tenkte ja, kan jo høre med en kamerat som når jeg tenker på det har en S2 med en regulerbar trykkregulator , går det å prøve forsiktig med denne ,med det han har justert den inn på (Jonus 380 kitt)?

 

Mener Jonus ofte justerer opp til 4 Bar bensintrykk, men hvis du justerer denne ned til 3.5 (tror jeg) som er originalt, så kan du jo bare peise på. Hvis du ikke gjør det vil den ihvertfall drukne i bensin.

 

Tett bensinfilter kan resultere i litt jagende tomgang og lav toppeffekt grunnet at man får flowrestriksjoner i filteret. Du kan ta det av og blåse gjennom det. Er det litt tungt å blåse gjennom filteret er det på tide å bytte. (Siden vi var innom dette temaet)

 

1.5 Bar ladetrykk er også rimelig høyt på en 290 hester. Kjørte med 290 superchip og ladet 1.1 Bar med N75J ventil og 1.2 med N75H ventil. (som er der det skal/bør ligge) Så at den lader så høyt i seg selv er vel et tegn på at noe er muffens med oppsettet ditt.

 

Høyere ladetrykk fører til en høyere temperaturøkning i ladeluften din, noe som i verste fall gir deg dårligere effekt enn hvis du kjører med lavere trykk. Ser det er mange som vil ha trykket høyest mulig i tro om at dette gir mest effekt. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner.

 

Til slutt vil jeg si at en original S4 turbo tror jeg ikke trives spesielt godt på 1.5 Bar heller. Du kan jo sjekke oppsettet ditt og forsikre deg om hvilke deler du har. Er det originalt ville jeg tippet på at noen har tuklet med wastegaten din i håp om at bilen skal gå bedre.

 

EDIT: Angående høyt ladetrykk på originaloppsettet kan du høre med Arild over her med, han har vel kjørt med 1.5 Bar+ på sin S4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinsystemet:

4,0-4,2 bar systemtrykk. Regulert trykk er 3,5-3,7 bar Ref: wiki :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener Jonus ofte justerer opp til 4 Bar bensintrykk, men hvis du justerer denne ned til 3.5 (tror jeg) som er originalt, så kan du jo bare peise på. Hvis du ikke gjør det vil den ihvertfall drukne i bensin.

 

Tett bensinfilter kan resultere i litt jagende tomgang og lav toppeffekt grunnet at man får flowrestriksjoner i filteret. Du kan ta det av og blåse gjennom det. Er det litt tungt å blåse gjennom filteret er det på tide å bytte. (Siden vi var innom dette temaet)

 

1.5 Bar ladetrykk er også rimelig høyt på en 290 hester. Kjørte med 290 superchip og ladet 1.1 Bar med N75J ventil og 1.2 med N75H ventil. (som er der det skal/bør ligge) Så at den lader så høyt i seg selv er vel et tegn på at noe er muffens med oppsettet ditt.

 

Høyere ladetrykk fører til en høyere temperaturøkning i ladeluften din, noe som i verste fall gir deg dårligere effekt enn hvis du kjører med lavere trykk. Ser det er mange som vil ha trykket høyest mulig i tro om at dette gir mest effekt. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner.

 

Til slutt vil jeg si at en original S4 turbo tror jeg ikke trives spesielt godt på 1.5 Bar heller. Du kan jo sjekke oppsettet ditt og forsikre deg om hvilke deler du har. Er det originalt ville jeg tippet på at noen har tuklet med wastegaten din i håp om at bilen skal gå bedre.

 

EDIT: Angående høyt ladetrykk på originaloppsettet kan du høre med Arild over her med, han har vel kjørt med 1.5 Bar+ på sin S4.

 

Angående oppsettet så er det forrige eier som har hatt denne hos Turbo karlsen, jeg vet ikke mer en det han sa om at bilen skulle være benket til 282,5Hk på hjulene, men jeg er litt skeptisk av natur så jeg syntes det hørtes litt høyt ut,derfor skrev jeg at det sikkert er rundt 290Hk.

Men i å med at jeg måtte til med forsterket cluch og at turboen har orginal skilt, men dele numrene på turboen ikke passer med med en orginal k24, så kan det jo være at det faktisk er et 340 eller lignende oppsett på den.

Jeg har ikke tlf nr eller husker navnet på han jeg kjøpte bilen av for endel år siden i Mo i Rana.

 

Det er litt håpløst at jeg ikke vet helt hva motoren er satt opp til eller hva den egentlig skal lade, men den har alltid ladet til 1.5bar i displayet i bilen,faktisk så har den vist peak på 1.6bar (2.6 i display) noe som jeg ikke trodde gikk på orginal displayet.

Jeg har ikke fått feilkoder på at ladetrykk er for høyt,eller kutt/nødmodus på grunn av dette.

 

Filteret skal jeg få ordnet med idag,å se om det er fult av dritt,og om det hjelper noe å bytte.

Og få lånt trykk regulatoren å se om det gjør noen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående oppsettet så er det forrige eier som har hatt denne hos Turbo karlsen, jeg vet ikke mer en det han sa om at bilen skulle være benket til 282,5Hk på hjulene, men jeg er litt skeptisk av natur så jeg syntes det hørtes litt høyt ut,derfor skrev jeg at det sikkert er rundt 290Hk.

Men i å med at jeg måtte til med forsterket cluch og at turboen har orginal skilt, men dele numrene på turboen ikke passer med med en orginal k24, så kan det jo være at det faktisk er et 340 eller lignende oppsett på den.

Jeg har ikke tlf nr eller husker navnet på han jeg kjøpte bilen av for endel år siden i Mo i Rana.

 

Det er litt håpløst at jeg ikke vet helt hva motoren er satt opp til eller hva den egentlig skal lade, men den har alltid ladet til 1.5bar i displayet i bilen,faktisk så har den vist peak på 1.6bar (2.6 i display) noe som jeg ikke trodde gikk på orginal displayet.

Jeg har ikke fått feilkoder på at ladetrykk er for høyt,eller kutt/nødmodus på grunn av dette.

 

Filteret skal jeg få ordnet med idag,å se om det er fult av dritt,og om det hjelper noe å bytte.

Og få lånt trykk regulatoren å se om det gjør noen forskjell.

 

290 på hjulene er noe helt annet enn 290 chip ihvertfall :) hehe..

Jeg ligger på max 1.6 bar overtrykk på mine 300 hjulhester, så i forhold til hesteantallet ligger du jo rundt normalen.

 

Det må jo byttes mapsensor hvis man skal over den magiske grensen på 1.5 Bar. Ihvertfall på min mapsensor så stemmer ikke displayet i bilen med den reelle overladningen da forholdet mellom spenning/trykk er ulikt mellom den som står i og den originale. Så mulig du ikke har 3 Bars MAP, eller så er det en som gir samme avlesning i displayet som den originale.

 

Men når bilen "stagnerer" på 1 Bar, hvordan oppfører den seg? Er den nølende, "dør" den ut, fjusker den osv osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant du ut hva som var feilen her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en kominasjon av en dårlig slange klemme på trykk røret til ECU og at bilen er veldig følsom for oktan tallet.

Jeg fyllte 98 okt på selvbetjente stasjoner før, og er ganske sikker på at det ikke er det man får....

I dag så kjører jeg "miljø": rolleyes og fyller ca 40-50% E85 og 95 okt, (eller 98 okt på betjente stasjoner med god omsetning),og bilen går som den skal med denne blaningen.....går jeg tilbake til 95 okt så legger ladetrykket seg ca 0,3 bar lavere....(slik den selfølgelig skal...)

Stagneringen er så godt som borte, er kun litt rykking og det tror jeg er N75 ventilen...

 

Så vis en har trykk problemer på en AAN, så sjekk ALLE slange klemmer også de orginale klemmene, jeg har enten etterstrammet mye eller byttet samtlige klemmer i motor rommet.......;)

Og prøv å fylle på steder som har bensin som faktisk er 98okt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.