Kjøpe S4 som har gått over 300tkm?

Anbefalte innlegg

Hei,

 

ettersom bilen min har blitt stjålet og kræsjet, blir det muligens aktuelt å kjøpe ny bil.

 

Ser på en '92 S4 2,2TQ, gått litt over 300tusen, men ser fortsatt veldig bra ut. Mye av den er omlakkert såvidt jeg kan se og den averteres for å være rustfri.

 

Er det sånn at jeg bør overhale topp/bunndel på den hvis jeg kjøper den, eller er det fult mulig å benytte denne på vanlig måte til tross for den lange kilometerstanden? Vil det være stor forskjell mellom en pent brukt S4 som har gått 250,000 kontra en som har gått 300,000km, så lenge begge er tatt godt vare på?

 

 

MVH

Petter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fært at de stjal bilen din. Er alles marreritt det. Og at de vraket den.

 

Spørsmålet ditt er jo veldig indviduelt. Skulle jeg ha kjøpt meg Audi femmer ville jeg hatt 6 trinns og gjerne en det var gjort litt med. Bilene begynner å dra på åra, og orginale biler med høy km.stand er i mine øyne kansje de som er i dårligst stand. For den stakkaren som har tatt litt ansvar og overhalt motor/bilen sin, han får ikke igjen så mye for dette som det kansje er verdt opp imot den orginale bilen som aldri har vært åpnet... Slik er det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det vil ikke være stor forskjell på motoren på en som har gått 250 kontra 300 dersom forholdene er like ellers. Dette er jo relativt solide motorer.

 

Det er andre faktorer som spiller større mye større rolle som feks bruksmåte, hyppig service, lang/kort kjøring, kaldstart/motorvarmer.

 

Men finner du en på 250 som har hatt et godt liv kontra en på 300 som har hatt det vondt så vil det være meget stor forskjell på dem.

 

Er du sikker på at du vil ha S4 93 mod og eldre, når du har hatt S6?

Ta med i vurderingen din: airbag, UFO, gammelt kjølemedium i AC, og utseende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har blitt bygget om til S6 bremser heldigvis, utseende har jeg forsåvidt ikke noe imot, men i utgangspunktet er det det samme for meg om det blir s4 eller s6, så lenge de er pene og ser ut til å ha blitt vedlikeholdt bra.

 

Spørsmålet er som sagt bare at den har gått langt, uten å ha blitt overhalet..

 

Olje skal ha blitt skiftet hver 5000km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vil jeg merke om bilen har hatt et godt liv, noen spesielle ting å se/føle etter når det blir prøvekjøring?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo mer slark i drivverk, jo hardere "idiotbruk" har bilen vært utsatt for. Spor etter montering av stereoanlegg og slikt tyder også på en "eiertype" som ofte kjører som en idiot og bruker ting for det det er verdt og vel så det. Sprukket eksosmanifold er et typisk tegn på hard bruk, og så selvfølgelig girkasse. Skraper det ved rask nedgiring til 2. gir i litt fart har bilen blitt "godt brukt", samme gjelder om det er utpreget "reverslyd" i 1. gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har spurt etter ulyder i 1.gir og girkasse generelt, selger sier det ikke finnes noen slike ulyder.

Stort stereoanlegg er montert i bilen, men det skjønner jeg faenmeg og, da det originale i min gamle S6 var til å begynne å grine av når man spilte litt høyt. (Ikke bose i den..)

Sprukket manifold, tyder det på at bilen har blitt kjørt hardt? Trodde de fleste var sprekt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle manifoldene sprekker, men så mye sprekker at man hører det også med varm motor, da man man begynne å lure litt.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk under bilen, for bulker og skader.

Så på min, at den en gang i tiden, har vært nedi flere plasser under.

Jeg måtte legge ned mange timer med utbytting og forbedring av understell på grunn av dette.

Bilen min er ellers gått over 320 tusen nå, men ingen oljeforbruk, starter som ett skudd, og god kraft.

Etter jeg overhalte hele understellet, ble bilen som "ny" å kjøre.

Utrolig hvor faste i fisken bilene disse kan bli, ved litt "mekking".

Forøvrig ikke sprekker i manifold, men hadde en drøss med dårlige slanger rundt om kring. (skiftet nå)

Jeg bruker min som jobb bil, og kjører mellom 40-60 tusen i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når Jeg og Geir Kleven overhalte Motoren i S4`n hans , så var den absolutt ingenting som skulle tilsi at den hadde gått nærmere 340.000km :)

Ingen slitekant eller slikt i blokka eller noe :)

 

Sier som jeg sier i de fleste tråder som handler om Km.stand , så har jeg lært meg å se på den aktuelle tilstanden på eldre audi , og ikke akkurat Km.stand :)

Har hatt 5stk audi 90 quattro , og det var den som hadde gått 380tkm som var best å kjøre og mest kompakt.

Mest sannsynlig Pga gode eiere tidligere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det vil ikke være stor forskjell på motoren på en som har gått 250 kontra 300 dersom forholdene er like ellers. Dette er jo relativt solide motorer.

 

Det er andre faktorer som spiller større mye større rolle som feks bruksmåte, hyppig service, lang/kort kjøring, kaldstart/motorvarmer.

 

Men finner du en på 250 som har hatt et godt liv kontra en på 300 som har hatt det vondt så vil det være meget stor forskjell på dem.

 

Er du sikker på at du vil ha S4 93 mod og eldre, når du har hatt S6?

Ta med i vurderingen din: airbag, UFO, gammelt kjølemedium i AC, og utseende.

 

Nå er det personer inkludert meg som synes S4 ser bedre ut enn S6;)

Men airbag finner du vel på de fleste S4

Ufo. Smak og behag, jeg har hatt begge deler og har ikke tenkt å bygge om før jeg må.

Gammelt kjølemedium. Forstår ikke problemet, jeg er da heller ikke serlig miljøbevisst,

 

Bare kjøp deg S4 du, om den har rullet langt er ikke det noe problem, med en femmer, du hører det på gangen om den går fint, sjekk oljen, og kjenn på glattheten, du ser å hører fort om den er vedlikeholdt.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammelt kjølemedium. Forstår ikke problemet, jeg er da heller ikke serlig miljøbevisst,

 

Problemet er vell å få tak i freon i disse dager, ikke om Blekkulf skriker.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vell å få tak i freon i disse dager, ikke om Blekkulf skriker.. :)

 

Vianor har og de finner du over alt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vianor har og de finner du over alt

 

Tror ikke de har freon, dette har vært ulovlig i lang tid. Mulig de har en erstatnings gass som virker mye dårligere.

 

Uansett så for man ombygning sett til disse bilene, slik at klima kan gå på "vanlig" kjølemedium.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det egentlig noen forskjell på S4 produsert mellom 92 og 94 annet enn at de siste hadde like bremser som S6?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det egentlig noen forskjell på S4 produsert mellom 92 og 94 annet enn at de siste hadde like bremser som S6?

 

Noen av de første kan mangle airbag. Noen av de siste kan ha airbag på begge sider.

94 mod har lite høyrespeil og S6 bremser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det egentlig noen forskjell på S4 produsert mellom 92 og 94 annet enn at de siste hadde like bremser som S6?

 

Det er muligens et skille mellom 1992 og 1993 på hvilken type gass som brukes i aircondition.

Min 1992 S4 brukte R12, som nå er forbudt. Kostet på en del for å få bygget om til 134a.

Fikk høre av Thorleif Aas Bilklima i Oslo at det var et skille i 92-93.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor store kostnader snakker vi? Finnes det ikke firmaer som kan fylle erstatningsgass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Droppinn medier finnes til ac med orginalt R12. Bytte olje på kompressor å fylle på med R134A. Ingen problem med det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.