TDI Turbohavari -> Motorhavari?

Anbefalte innlegg

Hei folkens, trist sak på gang...

Vi har fått turboras på A6-en, og no lurer eg på om motoren er noko å reparere på, eller må eg bytte motor?

 

Det som skjedde var at motoren ruste ut på turtall når fruen var på veg heim frå handletur. Ho fikk stoppa i veikanten og skrudd av tenninga, men når motoren fortsatte å ruse med nøkkelen ute og det rauk rundt heile bilen tok fornufta over og ho kom seg ut. Ho var sikker på at no tok bilen fyr! Naboer kom til med brannslukkings utstyr, og ringte samtidig brannvesenet. Det vart heldigvis ikkje bruk for nokon av delane, da motoren stoppa av seg sjølv etter en 5-6 minutt, med 10-12 tilskuere på god avstand og like mange biler som ikkje turte kjøre forbi.

Eg prøvde å starte den da eg kom til etter en time, og motoren gikk rundt uten ulyder, men den starta ikkje. Vi slepte den heim.

 

No har eg lest meg frampå problemet her på forumet, skrudd litt, målt oljenivå, og dermed fått bekrefta den dystre sanning: TURBOHAVARI! : bh :: mad :

 

Sidan motoren har rusa uten nokon form for turtallssperre (ventilflyt?), til slutt uten oljetrykk siste sekunda, er den da noko å reparere? Da eg prøvde å starte den visste eg ikkje at den var tom for olje. Er det en logisk grunn for at den ikkje starter? Er det sensor på oljenivå som hindrer det? Eg trur ikkje det... (?)

Når man kinner, så rister motoren en del meir enn vanlig, men det er kansje slik når den ikkje tender? Har kinna kansje 10 sekund...

 

Motoren (motorkode AJM) er gått vel 250`, og har fungert utmerket så langt. Var dette siste reis?

Om eg plukker av toppdekselet og ser på kammene, vil det gi en peikepinn på korleis det ser ut lenger nede? Har lite lyst på motorbytte no, men må man så må man... : gråter :

 

Alle tips mottas med takk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. uheldig med desse bilene dine du;) er nok turbohavari som du seier ja. motor stanser ikke pga den får drivstoff gjennom olje fra turboen. om du er heldig har den bare brent tom og du kan skifte turbo og lufte dieselen skikkelig før du starter opp igjen. med litt uflax kan motor ha varmskåret seg under opprusing eller vippearmer/kam aksling kan knekke. ville og sjekket register om det kan ha hoppet pga overrusingen. turn rundt motor for hand og om den kjennest normal ut og alt ser fint ut i topplokket ville eg ha skiftet turbo og luftet drivstoff system og prøvt . ikke start den igjen med havarert turbo! drar bare partikler osv inni intercooler og motor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei. uheldig med desse bilene dine du;) er nok turbohavari som du seier ja. motor stanser ikke pga den får drivstoff gjennom olje fra turboen. om du er heldig har den bare brent tom og du kan skifte turbo og lufte dieselen skikkelig før du starter opp igjen. med litt uflax kan motor ha varmskåret seg under opprusing eller vippearmer/kam aksling kan knekke. ville og sjekket register om det kan ha hoppet pga overrusingen. turn rundt motor for hand og om den kjennest normal ut og alt ser fint ut i topplokket ville eg ha skiftet turbo og luftet drivstoff system og prøvt . ikke start den igjen med havarert turbo! drar bare partikler osv inni intercooler og motor!

 

Hei igjen du, :-)

Nei eg skal visst ikkje ha ringer i fronten eg... det blir Toyota neste no... ;)

 

Eg forstår ikkje kvifor eg må lufte drivstoff systemet? Blir dieselen pressa tilbake når slikt skjer?

Som sagt, eg prøvde å starte den da eg kom til bilen, og den gikk runt men starta ikkje. Når eg no veit kva som var galt så er eg glad den ikkje gjorde det. :o Kompressor hjulet i turboen kan sikkert flyttes en centimeter til sidene, og en 3-4mm inn/ut. Her mangler det en heil del stål/ aluminium...

 

Får ta meg nokre timer med skruing i solskinnet i dag og sjå om eg finn noko meir.

Ta ned turbo, intercooler, luftrør generelt, LMM, etc... Akkurat det eg ønskte å bruke en fin sommerdag på... arg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om hun slo av tenningen så kuttes mate pumpen i tanken men selve drivstofpumpen fortsetter og gå siden motor snurrer får fort litt luft i systemet da. Men på desse er vell det bare og slå påå tenning i noen sekunder ett par ganger før oppstart så lufter den selv? Er vell en pumpe dyse motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den stod å gikk for full pupp i 5-6 minutt, har den gått på olja i motoren, og hvis det da er tomt for olje, så er det vel egl ikke så mye å hente der tror jeg.. Akkurat samme som har skjedd på en Saab på jobben, dvs. byttet motor.. Katalysator må nok også byttes etterpå (full i olje..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel det samme som skjedde med endel nyere Toyotaer her i byen.

 

Her en eldre Toyota Previa som gjør samme "trikset" som Audien til trådstarter, og kommunebilene jeg linker til.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt ot men vist noe slikt sjer, er det ikke bare å slenge bilen i 5/6gir å kvele den? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt ot men vist noe slikt sjer, er det ikke bare å slenge bilen i 5/6gir å kvele den? :)

 

Hvis den stod å gikk for full pupp i 5-6 minutt, har den gått på olja i motoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt ot men vist noe slikt sjer, er det ikke bare å slenge bilen i 5/6gir å kvele den? :)

 

Kan være lurt å ha i bakhodet for alle andre med tdi. Sannsynligvis så yter ikke motoren så høy effekt ettersom det kun er høyt turtall og ikke noe turbotrykk. Dermed burde det gå an å kvele den så sant man ikke har utslitt clutch.

 

Som sagt, eg prøvde å starte den da eg kom til bilen, og den gikk runt men starta ikkje. Når eg no veit kva som var galt så er eg glad den ikkje gjorde det. :o Kompressor hjulet i turboen kan sikkert flyttes en centimeter til sidene, og en 3-4mm inn/ut. Her mangler det en heil del stål/ aluminium...

 

Den har gått stund med slik turbo, turbohavariet er jo årsaken til rusingen. Fragmentene som mangler er forlengst dratt inn i motoren og resten som henger igjen vil neppe suges inn om du hadde fått start på den igjen.

 

Den har gått med stort karbonoverskudd og luftunderskudd, dette har gitt stor varmeutvikling i sylindrene. I tillegg har den trolig gått helt til all olja er oppbrukt, slik at den har manglet smøring helt til slutt. Men om det har vart lenge nok til å skade er ikke godt å si, men i kombinasjon med det høye turtallet så har det vært behov for mye kjøling av lagrene, noe som har blitt stadig vanskeligere da det er blitt mindre volum og derav varmere olje. Idet oljen har tatt slutt så kan det ha gått raskt galt med lagrene.

 

Jeg hadde en gang en Audi 80 bensin som ble tauet til huggeren, så vi drev litt utforskning med rusing. Det var i utgangspunktet ikke noe galt med motoren. Den tålte full gass i fri i ca 1 minutt før den sakte ble kvalt, jeg antar det var varmgang i stempler som stoppet den. Da sto motoren bom fast. Etter 10 minutter kunne man starte den, men den gikk vesentlig dårligere.

 

Jeg TIPPER at det er mer feil i sylinder/lagre/stempler slik at motoren enten må byttes eller overhales. Derfor ville jeg personlig også tatt sjansen på å forsøke å starte for å fastslå at det er noe alvorlig galt. Det kunne gitt ideer om at det er så mye galt at det er smartere å se etter ny motor, eller jeg kunne bli bli overrasket over det motsatte. Og før man starter en eventuell overhaling så kunne det vært veldig greit å visst hvordan motoren lyder. Det værste som kan skje er at du plukker ut og overhaler motoren, men fortsatt ikke får start.

 

Hvis man skal kunne komme med spekulasjoner så tipper jeg følgende er galt foruten turbo:

- masse hakk oppå stempel og i topp i en eller flere sylindre, etter turbo fragmenter.

- stygge lagre i bunn etter mangel på olje og varmgang

- muligens fargede stempelringer og riper i sylinder - men det vil jeg ikke vedde på

- i værste fall har man også omfattende varme skader på stempler, ventiler og dyser.

 

Men mirakler har skedd før, så er du heldig så er det bare å bytte turbo, rense hele innsugssystemet (spesielt IC hvor fragmenter kan sitte fast) og starte opp.:)

 

Hvis du er lur og har god tid så tar du ut hele motor og inspiserer sylindre, topp og lagre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt ot men vist noe slikt sjer, er det ikke bare å slenge bilen i 5/6gir å kvele den? :)

 

Så lenge du har manuell girkasse, så ja. Funker dårlig med automat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt ot men vist noe slikt sjer, er det ikke bare å slenge bilen i 5/6gir å kvele den? :)

 

Synest ikkje dette er OT, for det er heilt riktig. Kunne spart muligens motorhavari om man hadde klart å holde hodet kaldt og gjøre dette. Så til alle som opplever en motor som ruser: KVEL DEN!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt å ha i bakhodet for alle andre med tdi. Sannsynligvis så yter ikke motoren så høy effekt ettersom det kun er høyt turtall og ikke noe turbotrykk. Dermed burde det gå an å kvele den så sant man ikke har utslitt clutch.

 

 

 

Den har gått stund med slik turbo, turbohavariet er jo årsaken til rusingen. Fragmentene som mangler er forlengst dratt inn i motoren og resten som henger igjen vil neppe suges inn om du hadde fått start på den igjen.

 

Den har gått med stort karbonoverskudd og luftunderskudd, dette har gitt stor varmeutvikling i sylindrene. I tillegg har den trolig gått helt til all olja er oppbrukt, slik at den har manglet smøring helt til slutt. Men om det har vart lenge nok til å skade er ikke godt å si, men i kombinasjon med det høye turtallet så har det vært behov for mye kjøling av lagrene, noe som har blitt stadig vanskeligere da det er blitt mindre volum og derav varmere olje. Idet oljen har tatt slutt så kan det ha gått raskt galt med lagrene.

 

Jeg hadde en gang en Audi 80 bensin som ble tauet til huggeren, så vi drev litt utforskning med rusing. Det var i utgangspunktet ikke noe galt med motoren. Den tålte full gass i fri i ca 1 minutt før den sakte ble kvalt, jeg antar det var varmgang i stempler som stoppet den. Da sto motoren bom fast. Etter 10 minutter kunne man starte den, men den gikk vesentlig dårligere.

 

Jeg TIPPER at det er mer feil i sylinder/lagre/stempler slik at motoren enten må byttes eller overhales. Derfor ville jeg personlig også tatt sjansen på å forsøke å starte for å fastslå at det er noe alvorlig galt. Det kunne gitt ideer om at det er så mye galt at det er smartere å se etter ny motor, eller jeg kunne bli bli overrasket over det motsatte. Og før man starter en eventuell overhaling så kunne det vært veldig greit å visst hvordan motoren lyder. Det værste som kan skje er at du plukker ut og overhaler motoren, men fortsatt ikke får start.

 

Hvis man skal kunne komme med spekulasjoner så tipper jeg følgende er galt foruten turbo:

- masse hakk oppå stempel og i topp i en eller flere sylindre, etter turbo fragmenter.

- stygge lagre i bunn etter mangel på olje og varmgang

- muligens fargede stempelringer og riper i sylinder - men det vil jeg ikke vedde på

- i værste fall har man også omfattende varme skader på stempler, ventiler og dyser.

 

Men mirakler har skedd før, så er du heldig så er det bare å bytte turbo, rense hele innsugssystemet (spesielt IC hvor fragmenter kan sitte fast) og starte opp.:)

 

Hvis du er lur og har god tid så tar du ut hele motor og inspiserer sylindre, topp og lagre.

 

Takker for utfyllende svar.

Det er i tråd med mine bange anelser, og eg er i tvil om kva eg gjer videre. Eg har no hatt av toppdekselet og sett der, men der ser alt greit ut. Plukka ut turboen og leita etter biter, men finner bare småbiter på 1-2mm. Alle fann eg under intercooleren. Ingenting i røra videre. Mengda eg fann er veldig lite i forhold til det som mangler på kompressorhjulet, så kvar er resten... ? Frykter eg veit svaret. Det virker dog ikkje som det mangler store biter fra hjulet, det er berre alvårlig nedslitt.

 

Eg har ikkje tid til inngående undersøkelse no, så trur eg går for en brukt/ bytteturbo og prøver.

Om dette ikkje skulle funke, og motor bytte skulle vise seg mest fornuftig, er det da alternativ motor som er bolt on med større effekt? 115hk er ikkje all verden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger vel ikke turbo for å få start på den?

Arbeid/penger for ny turbo er bortkastet hvis du skal forsøke å starte og se om den går pent på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Check!. Dette skjedde to ganger før vi fikk tak i ny turbo. Etterfyllte olje og kjørte vidre :) Etter turbobytte, så ble motoren gulle god igjen. Får håpe din også har overlevd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger vel ikke turbo for å få start på den?

Arbeid/penger for ny turbo er bortkastet hvis du skal forsøke å starte og se om den går pent på tomgang.

 

Da har eg forsøkt å starte motoren på nytt, uten turbo, og etter 10-15 sek kinning våkna den til liv :) ! Ingen ulyder å høyre, men det var ikkje så lenge eg kunne kjøre den sidan eg ikkje hadde klart å plugge oljerøret skikkelig. Den gikk dog lenge nok til at eg trur ventiler, dyser, glødeplugger etc er OK, så eg går for ny turbo i første omgang.

 

Har funnet en på finn.no (kode 29412230) der turbo er integrert med eksosmanifolden. Er dette å foretrekke? Eg må da demontere denne og, er det stor sjanse for at boltane her er faste og knekker?

 

Oljerøret knekte når eg skulle skru det av turboen, skjøter man dette eller må det byttes?

 

Takker for all hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljerøret er altidt lurt og skifte sammen med turbo! ofte desse som kokser igjen og ødlegger turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oljerøret er altidt lurt og skifte sammen med turbo! ofte desse som kokser igjen og ødlegger turbo.

Takker, viktig info... :)

Får bestille meg eit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo og manifold integrert passer ikke på A6, kun på tverstillte motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turbo og manifold integrert passer ikke på A6, kun på tverstillte motorer.

 

Enda meir vesentlig info... Takker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir spennende å høre hvordan dette går:) lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen tilbake på veien med ny turbo, og det virker som alt er OK. Ingen ulyder eller banking utover vanlig motordur, så denne visa ser ut til å ha lykkelig slutt. :)

 

Takk for hjelpa alle saman! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.