#1 Skrevet August 6, 2011 (endret) Hei. Ved pådrag slik at turbotrykket kommer seg på ca 1 bar og oppover, så begynner det å riste i bilen/motoren... Det skjer ikke om at jeg holder halv pedal eller noe, slik at turbotrykket er under 1 bar, da kan jeg dra den høyt på turtall, men med en gang den får så mye trykk, begynner den å riste.. Noen som har opplevd det før? Synes det er småekkelt: gråter : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 6, 2011 Hva slags risting? Kan du forklare den litt bedre ? Mellomaksel / motorfeste? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 6, 2011 Øøøh.. Kanskje likt som om du kjører fort over vaskebrett på grusveier, bare mildere.. Blir vibrasjon i hele bilen liksom. Synes det er litt rart om det er motorfeste eller mellomaksel, da jeg kan dra den på høyt turtall så lenge turbotrykket holder seg under 1 bar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 6, 2011 Det er sant , men det var det første som slo meg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 6, 2011 svinghjul? samme på min ette dysebytte, vet svinghjule på tdi motoren ikke liker ekstra motorkraft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2011 høres ut som typisk tennings feil, enten plugger eller en coil som kødder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2011 Jeg hadde samme på min A4 tq etter chip, og da var det clutchen som var gåen og førte til vibrasjoner i svinghjulet ved høyt moment. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2011 høres ut som typisk tennings feil, enten plugger eller en coil som kødder Jeg får kjøpe meg nye plugger i morgen da. Når jeg tenker meg om så har jeg kjørt litt over anbefalt utskiftingsintervall på plugga.. Håper så inderlig det bare er noe så enkelt Jeg hadde samme på min A4 tq etter chip, og da var det clutchen som var gåen og førte til vibrasjoner i svinghjulet ved høyt moment. Skjedde dette med en gang etter chip eller? min har jo vært chippet i flere år nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2011 Ville tippa at momentet har drept fjørene i dobbelmassesvinghjulet ditt jeg. Mitt tålte IKKE chip, bånna fjærene ved maks moment og dura og vibrerte som du sier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2011 Ville tippa at momentet har drept fjørene i dobbelmassesvinghjulet ditt jeg. Mitt tålte IKKE chip, bånna fjærene ved maks moment og dura og vibrerte som du sier Og da vil det kun gi vibrasjoner når jeg får høyt moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 7, 2011 Som mr Frilseth sier,hold deg over 2000rpm om du har chip så man ikke tar livet av dobbeltmassesvinghjulet Dette er da ved pådrag selvsagt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 7, 2011 blir det så mye moment i en stakkars 1.8 bensin på så lavt turtall da? Ikke at jeg ofte drar på fra under 2000 rpm da men.. Men et annet spmål, hvordan blir det å kjøre med enkeltmasse svinghjul og sachs raicng clutch på org. chippa motor? Har planer om å trimme, men det blir ikke med det første, å viss jeg først skal handle clutch, så er det likegreit å kjøpe det jeg skal ha med en gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 7, 2011 Momentpeaken på disse ligger jo stort sett rundt 3000rpm på chippa org. motor, og det var stort sett der rundt jeg fikk vibrasjonene på min i allefall. Singelmasse vil gi deg mer vibrasjoner jevnt over, men ikke den voldsomme duringa som en gåen dobbelmasse gir nei... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 7, 2011 Okei Men om svinghjulet er gåent, da blir det vibrasjoner uansett om motor er kald eller varm? For jeg var ute å kjørte en liten tur nå, med pådrag fra lavt turtall og opp på høyt turtall, i 2. gir en gang, 3. og 4. gir en gang, og da vart det ingen vibrasjoner.. Da er det vel heller noe annet enn svinghjul? Jeg ga meg selv dårlig samvittighet, å jeg ba bilen om unnskyldning da jeg satte den fra meg i garasjen igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 7, 2011 høres ut som typisk tennings feil, enten plugger eller en coil som kødder Støtter denne, Rs2'n min oppførte seg akkurat som dette. Da var det coiler som var problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 7, 2011 Støtter denne, Rs2'n min oppførte seg akkurat som dette. Da var det coiler som var problemet. Jepp, satser på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 7, 2011 Skjedde dette med en gang etter chip eller? min har jo vært chippet i flere år nå Clutchen hadde nok vært sliten en stund, men først etter chip at jeg merket vibrasjonene. Roar skriver mye bra her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 8, 2011 du skriver berre at den vibrerer når du får ladetrykk på 1 bar,mister den effekt/juksing kutting?.eller går den reint,men den vibrerer?. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 8, 2011 du skriver berre at den vibrerer når du får ladetrykk på 1 bar,mister den effekt/juksing kutting?.eller går den reint,men den vibrerer?. ja, det er sånn ca da det begynner å riste, det var det første jeg la merke til, for det er en trykkslange som har tullet litt i det siste, så da var den naturlige refleksen åse på turbotrykksmåleren. Men ettersom det ikke er noe tegn til det når den er kald, såå kan det vell ha noe med tenning å gjøre? Og ettersom kim andre med rs2 opplevde det samme da han hadde gåen coil, så er det jeg satser på å prøve ut først Den går vell ikke helt reint, merker at det er litt tapt effekt. den får tyngre for å komme seg på høyt turtall virker det som. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 8, 2011 Du lader vel ikkje 1 bar når motoren er kald vel ?.Først ville eg ha skiftet pluggene:) ja, det er sånn ca da det begynner å riste, det var det første jeg la merke til, for det er en trykkslange som har tullet litt i det siste, så da var den naturlige refleksen åse på turbotrykksmåleren.Men ettersom det ikke er noe tegn til det når den er kald, såå kan det vell ha noe med tenning å gjøre? Og ettersom kim andre med rs2 opplevde det samme da han hadde gåen coil, så er det jeg satser på å prøve ut først Den går vell ikke helt reint, merker at det er litt tapt effekt. den får tyngre for å komme seg på høyt turtall virker det som. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 9, 2011 Du lader vel ikkje 1 bar når motoren er kald vel ?.Først ville eg ha skiftet pluggene:) Nei, IKKE med kald motor nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 9, 2011 Jeg satt på med en som nettopp hadde chuippet sin A4 1,8t og han opplevde "fin" viberering etter chipping ved 5-6000 o/min på fullt pådrag , men hadde ikke dette før chipping. Clutchen hans visste han at var litt slitt og skiftet denne med en ny og vips var vibrasjon borte. Har selv vært borti dette på en clutch som har vært HEEEELT på grensa til å tåle effekt og fikk samme vibrasjon på den bilen oxo. Så jeg tipper clutch som er i grenseland... Mange kjøper forsterka clutch fordi de hører at orig. clutch ikke tåler chip. Det som ofte ikke kommer frem i dette regnestykket er at bilen som ofte blir chippet har gått en del km og har ikke "ny" clutch lenger og folk tenker da med en gang at de MÅ HA forsterket clutch. I det tilfellet jeg snakket om lenger opp her ble det kun montert ny standard clutch, og det har holdt flere titalls tusen km i etterkant av chipping det på bilen hans.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 9, 2011 Men om det rister pga clutch, er det jo lamellfjærene som er slitt(?). Og min rister kun ved gjennomvarm motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 9, 2011 koblet til vagcom å sett om du får samme verdier på alle sylindrene? samme om bankesensorene er like? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 9, 2011 koblet til vagcom å sett om du får samme verdier på alle sylindrene?samme om bankesensorene er like? Får meg nye plugger i morgen, blir den ikke bra da, så kobler jeg til vagcom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...