Passer 2.5tdi kasse i 200 20v?

Anbefalte innlegg

hei. har ei 6-trinns girkasse og bakdiff fra "95-97" a6 c4 2.5tdi på hånda, og lurer på om dette går inn i en "90 200 20v 3b med 016 kasse uten så alt for mye problemer? er det forskjellig splines på inngående aksling? passer stikkakslinger? samme styring for sperre på bakdiff??

har prøvd å søke osv, men uten å kunne alle girkasekoder i hodet går det fort i surr, hehe.. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulik splines på inngående aksel på kassa, så du må i såfall ha annen clutch og opplagring i svinghjul.

Tdi-kassa har "stjerneform" på indre drivledd, vet ikke om du har den runde typen som det feks er på S4?

Er ikke mekanisk sperre på bakdiff.

Enkelt fortalt: tdi kassa passer overalt der 6 trinns S4/S6 girkasse og fremre drivaksler passer, forutsatt at man også tar med seg fremre drivaksler fra tdi pga annen type flens.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hadde regna med å måtte koste på clutch uansett, kjører original nå, og den begynte å slure med originalturbo : rolleyes Har sett på spec 3+ evnt 4, trykkplate tenkte jeg å bruke den originale, så den kan brukes i byen.. har 2.5tdi veiv, så det burde jo passe med diesel cluth også, hehe 8)

Har ikke sett så nøye på drivledda, vet ikke om det følger med drivledd på kassa, vil tdi sine da være kraftigere?

hmmm... bakdiffsperra fungerer ikke (har ikke gjort det siden jeg kjøpte bilen, blå/hvite ledninga er klipt, mulig en forrige eier har lekt seg litt..) så akkurat det er ikke så nøye. Kommer meg frem overalt uansett, egentlig, så lenge det er quattro : rock :

hmmmm, ble usikker jeg nå, er første quattroen dette, har bare hatt grevling før :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har satt inn 01e fra s4 i 200n min.

Drivaksler og mellomaksler passa rett på uten trøbbel.

Det jeg gjorde er:

Nye girkassefester begge sider. DIsse må costum lages, det finnes ikke noe ferdig å få kjøpt.

Giroverføring på s4 kassa må kappes i 2 og forlenges 3 cm. (ikke støttestaget men sjaltestaget).

240 mm 7A svinghjul må monteres med ny lamell som funker med tjukk 01e aksel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på bærtur nå, men blir det ikke tull med utvekslingen, selv om det skulle passe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke kappe overføringa som Morten sier.. Har du komplett overføring fra bilen kassa kom fra er det bare å skru den over..

Mulig jeg er helt på bærtur nå, men blir det ikke tull med utvekslingen, selv om det skulle passe?

Jo den blir tyngre, og man oppnår en teoretisk toppfart på 330km/t ;) Men ikke noe problem å bruke, for er vel bare siste gira som er tyngre.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett så nøye på drivledda, vet ikke om det følger med drivledd på kassa, vil tdi sine da være kraftigere?

Tdi kassa har flenser som bilde nr 2 i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=170100

S4/S6 sine flenser ser ut som på bilde 11 (som er av bakstilling, men ser omtrent likt ut).

De indre ledd fra tdi akselen passer ikke på S4 akselen (mindre dia på splines, såvidt jeg husker), så derfor må hele akselen byttes. Hvordan dette er på 80/90/S2 vet jeg ikke.

Hva som er sterkest er ikke godt å si.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyngre utveksling er halve poenget med girkassebytte ja ;) syns 016kassa blir litt kort, og skulle hatt et 6-gir å legge den i på langtur. hadde kanskje fått ned forbruket litt også, hehe :P Mener jeg leste en tråd her på forumet tidligere der noen regna ut teoretisk toppfart på 7000omdr til 390 eller 400 km/t med denne kassa... ...ikke at jeg tror det blir nødvendig, men... : rolleyes

Steinar; synes ved første øyekast de ligner mest på de s4 knutene på bilde 11 på den linken, så da må jeg vel bytte hele akslingene? : klø : lik lengde her, eller er det forskjeller ute å går? :o

Morten; de girkasse festene, er det noe sunn norsk ungdom klarer selv med ett vanlig pinneapparat og hockeypucker, eller må det komplisert utstyr til for å lage slike? har du noen bilder eller ca mål å gå etter, slik at det blir litt enklere å se det for seg?

Jeg har 3b/7a svinghjul fra før, så da er det bare lamell som må byttes der da, eller...? har lager i veiva, sånt lite ett til 550kr på møller

Tar nok giroverføringene fra donorbil, sålenge det passer over fra c4 til 44, originaloverføringene er så lealause at folk som låner bilen stort sett kun finner 3 og 4... : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steinar; synes ved første øyekast de ligner mest på de s4 knutene på bilde 11 på den linken, så da må jeg vel bytte hele akslingene? : klø : lik lengde her, eller er det forskjeller ute å går? :o

Aner ikke lengdene på det lille karosseriet ditt. Men S4/6 og 2,5tdi har noenlunde samme lengde, så tdi passer fint på S 4/6.

Jeg fant aldri noen flenser med S4 utseende som kunne passe på 2,5tdi kassa, så jeg brukte heller 2,5tdi drivakslene.

Ja tdi kassa passer fint på svinghjulet ditt, du trenger bare ny clutch for annen aksel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"lille karosseriet" ...? syns da en gammel typ44 er stor nok jeg da men :o

Vil det bli lettere å finne riktig type drivalslinger hvis jeg bytter til s6 fjærbein? de skal visst passe bolt on...? hadde egentlig tenkt å holde bremser originalt enda ivertfall da men, synes ufobremser funker fint til mitt bruk.. :)

hvilken type splines skal jeg se etter som passer tdi kassa da? 26? :)

mulig jeg maser og kommer med dumme spørsmål men jeg vil bare være sikker på at det er overkommelig å få bytta kasse før jeg begynner :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.