drypper kjølevæske i bak motoren mot torpedovegg - A4 1.8TQ B6

Anbefalte innlegg

hei!

jeg har oppdaget her en dag forleden at motoren begynte plutselig og bruke mere kjølevæske en før.

etter litt leting og fikling oppdaget jeg at det hadde kommet et hvitt belegg på girkassa, og at lekasjen

kommer ifra "bakkant" av motoren, det går en kjølevæske slange inn der også, men jeg klare ikke og se noen feil (her er det jævlig trangt) så det kan forsatt være denne..

det drypper tydelig når jeg klemmer på kjølevæskeslange.

hvilken andre ting er det lekasjen kan komme ifra?

G62 sensoren med pakning er byttet for ca 3 år siden, kan det forsatt være denne?

gjelder en Audi A4 1.8TQ B6, AVJ motor..

Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vannflens/hus som går imot toppen som tempgivern til dashen sitter i. Det er en o-ring der som pleier å bli sliten eller så har flensen sprekt da denne er i plastikk. Bytta denne selv på min 1.8t for en stund siden. Er ganske trangt å bytte den men det går..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar kenneth! :)

har akkurat satt trykk på kjølesystemet nå, og konkluderte med igrunn akkurat det samme selv! ;p

har logge med hode nede i motoren, vedsiden av katalysatoren å brukt speil nå, hehe

"morsomt" og se at flere har vært borti de samme feilene/symtomene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta denne ifjor på min 02 modell også. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye arbeid er dette? Demonterte du mye for og komme skikkelig til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er naturligvis ikke bare 1.8T som har denne i plastikk, har byttet den samme på min søsters 1.6-liters A4 B5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det stemmer! :) denne finnes også på "passelaten" vistnok...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Er ikke mye å demontere. Ta av litt veivshusventilasjon, løsne litt på oljeturen til turbo. Ellers sitter den fast med med 2 x10mm muttere mener jeg. Er bare liten plass som gjør det knottete.

Så på en kompis sin passat med 1.8T avj der var det mye bedre plass, kanskje 5 cm mer mellom topp å torpedoveggen. Som hadde gjort jobben mye enklere:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay:) ja det er bra trangt bak der.. får stikke innom møller imorgen og se om de har noe inne på lager, er hvertfall SYKT gla for at det ikke er toppakningen som er gefukken! *bank i borde*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

æ hadd rætt, check!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette likt på 1,9tdi også mon tro? Passaten min lekker bittelitt kjølevæske også. Mener jeg kunne se at lekkasjen kom fra bak-kant av toppen en gang. Lekkasjen er så liten at jeg har ikke gjort noe med dette, selv om den har vært der en stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette likt på 1,9tdi også mon tro?

Jada, alle motorene har jo en vanntilkobling bakerst på toppen, og de senere årene har de vært så lure å lage stussen i plastikk, og denne sprekker jo etterhvert... Så ja, jeg tipper du har en sprekk der du også. Syns å huske at denne kostet ca 150-200 kr når jeg skiftet den på søsterns A4. Den var ikke dyr akkurat. Husk også ny O-ring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, alle motorene har jo en vanntilkobling bakerst på toppen, og de senere årene har de vært så lure å lage stussen i plastikk, og denne sprekker jo etterhvert... Så ja, jeg tipper du har en sprekk der du også. Syns å huske at denne kostet ca 150-200 kr når jeg skiftet den på søsterns A4. Den var ikke dyr akkurat. Husk også ny O-ring.

Hjertelig takk, Per Henrik!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

æ hadd rætt, check!

kan æ aldri forestille meg! :): rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.