#1 Skrevet August 7, 2011 (endret) hei. Har et lite problem med elnettet på bilen min. har bytta motor og elnett fra en 1.6cl forgasser til 1.8gl insprøyt, problemet jeg har fått er at starteren ikke slår inn. og feilen er at jeg mangler en ledning til den. har pluss og den fra dynamoen, men mangler minus, vel og merke! hvor kommer den ledningen opprinnelig fra? Er det fra minuspolen, eller kommer den fra ledningsnettet? Help please 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 7, 2011 En starter har vel ikke minus, det får den vel fra gods (dvs motorblokka). Dvs den trenger bare "hovedstrøm" fra batteri (tykk ledning) og styrestrøm (tynn ledning) fra tenningslåsen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 7, 2011 Styre strømen fra tennings låsen er ca 3mm tykk og er rød med svart stripe vis eg ikke bommer totalt. Eneste jordingen som du må sjekke er kabelen som går fra Minus på batteriet og ned til girkassen/motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 7, 2011 En starter har vel ikke minus, det får den vel fra gods (dvs motorblokka). Dvs den trenger bare "hovedstrøm" fra batteri (tykk ledning) og styrestrøm (tynn ledning) fra tenningslåsen? å faen, kommer den fra tenninga den ene som skal på starteren altså? må vel bare lete og se om jeg finner den ledningen da kanskje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 7, 2011 Styre strømen fra tennings låsen er ca 3mm tykk og er rød med svart stripe vis eg ikke bommer totalt.Eneste jordingen som du må sjekke er kabelen som går fra Minus på batteriet og ned til girkassen/motoren Den du beskrev der har jeg koblet på, og den som kommer fra dynamoen. altså 2 ledninger. Men når jeg tok ut motoren så kan jeg huske at det var en svart ledning koblet på der og, med "hu" kobling. den kan jeg ikke finne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2011 Du mangler vel ikke plus kabelen fra batteriet vel?? TYKK kabel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2011 Du mangler vel ikke plus kabelen fra batteriet vel?? TYKK kabel. hmm, nope.. Den er koplet på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2011 Tykk kabel: Fra batteri til starter, en like tykk kabel fra starter til dynamo. Relativt tynn kabel rød med svart stripe = styre kabel for starter. Blå? Tynn = Felt kabel til dynamo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2011 På Einser 1.5 el-nettet mitt så var det rød med svart stripe + svart kabel til start releet. Når eg bytta til GTI el-nett så mangla den starte kabelen. ' Begge deler funker like bra. Begge ledningene kom fra sikrings boksen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 8, 2011 Fra dynamo: en rød ledning til starteren, og en svart med tynn hvit stripe til batteriet. Fra ledningsnettet: rød ledning til starteren. Fra batteriet: svart ledning. Når jeg vrir om tenningen skjer det ingenting, bare en merkelig lyd fra releet. Noen som veit prolemet. Dette er en 1.8gl fra 1989. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...