Vurderer kjøp av audi a6 2002 mod med 3,0 V6 og quattro noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei, har søkt rundt litt på forumet og kan ikke finne noe info om audi a6 med 3,0 V6 quattro og tiptronic, derfor lurer jeg på følgende:

 

Er disse motorene plaget med oljeforbruk?

Er det en slitesterk motor?

Forbruk?

Eier erfaringer?

Er det reg.reim eller kjede?

Noen kjente svakheter?

Er gearkassene mer slitesterke enn andre a6?

 

Den jeg har kikket på har gått 149000km, noe en bør se opp for med denne motorkombinasjonen?

 

Har jo hatt drøssevis med 2,5tdi quattro tip, hvordan er denne kombinasjonen i forhold?

 

Håper på noen oppklarende svar her, gjerne fra Stian Friseth?? hehe..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3.0-V6 er en veldig sjelden motor her i Norge, men det er hovedsaklig en forstørret 2.8-liter, så alt som har med 2.4- og 2.8-motorene i C5 gjelder for denne motoren også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3.0 V6 har jeg kjørt i en 2002 model A6. Ikke så mye erfaring men husker den var tørst som faen og jeg mener at min forrige A6 AKE med chip gikk mye bedre enn 3.0 V6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Skulle dog hatt litt mer teknisk svar, dersom noen kunne hjelpe meg?

Hvis den er lik som 2,8, burde det vel være samme maskin, bare med større borring og effekt?

 

Lat som faen høres ikke bra ut, når den er på 220hk....

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den er lat er vel mest basert på hva man er vant med. Jeg hadde en 2.8, og jeg syns den gikk riktig så bra, men kameraten min som hadde 400+ hk i sin S6 2.2T var ikke akkurat hoppende begeistret for effekten i V6ern min.

 

Men at de er tørste, kan jeg bekrefte. Min '99 A6 2.8/quattro/tiptronic slukte greit 1.4 på småkjøring, litt under 0,9 på langkjøring, og den foretrakk å drikke 98 oktan.

 

Det er samme maskinen med større boring og slag (eller bare den ene av de to), og høyere effekt, sammen med et sannsynligvis nyere innsprøytningssystem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, vet jo at de bruker en del, men de er iallefall ikke belemret med dårlige kammer, dieselpumper, turbo osv...

Forutsigbart vedlikehold kan man vel si..

 

0-100 Med tip quattro avant går på 8,9sek ifølge broom.no, det holder for brukstrallen.

 

Er det reg.reim eller kjededrift?

 

Er også ute etter evt svakheter på denne motor/gir kombo??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er både reg-reim og kjededrift. Reg-reima trekker eksoskammene, mens innsugskammen blir trukket med kjede fra eksoskammen. Det har vært tilfeller hvor kjedestrammeren går i stykker, med ventilkrasj som følge, men det er for sjeldent tilfelle at det kan kalles en svakhet. Dette skjedde på min 2.8.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er både reg-reim og kjededrift. Reg-reima trekker eksoskammene, mens innsugskammen blir trukket med kjede fra eksoskammen. Det har vært tilfeller hvor kjedestrammeren går i stykker, med ventilkrasj som følge, men det er for sjeldent tilfelle at det kan kalles en svakhet. Dette skjedde på min 2.8.

 

Heldiggris du: vinke : Er vel noe slikt som hadde skjedd med meg hvis jeg hadde kjøpt med min flaks!

 

Kommer en å skal se på X5 en i dag, hvis den blir solgt må jeg finne meg ny bil, vurderer noe billigere, da jeg ikke kjører mye lengre.

 

Ser ikke ut som 3,0 bruker mer enn 2,8 på tekniske hidden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke ut som det blir noe a6 3,0 alikevel da den var solgt.

 

Takk for alle inspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har 2,8 quattro konge fornøyd skal en tenke på forbruk kjøp en 1.0 tdi:)) min ligger på ca 1,1-1,2 i byn syns det er bra på landevei

ca 0,8-0,9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.