Justerbare camberstag Audi A8 D2

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

[OBS OBS, kun for dere med Coilovers , eller smalere fjærer enn orginalt!]

 

 

Tenkte jeg kunne lage en tråd til alle dere som har senket A8 D2 Quattro for så ikke kunne justere forstillinga i riktige vinkler...

 

Da jeg kjøpte meg A8 tidligere i sommer så fant jeg fort ut at jeg ville slippe den lenger ned..

Men VAG's udugelige multilink forstilling tillater ikke store endringer, så jeg begynte å lete litt på nett etter justerbare camberstag til A8 noe som viste seg å skulle bli vanskelig. Justerbare stag til A4/A6 finner man til 2-4k, men selv om A4/A6 så godt som deler forstilling med A8 er det ett av de øvre camberstaga som ikke er likt.

 

Så da sendte jeg ett par mailer frem og tilbake med Javad Shadzi @ 034motorsport , og han sa seg villig til å lage en spesialutgave av disse armene :

 

http://www.034motorsport.com/chassis-components-audi-a4s4a6s6-034motorsport-adjustable-upper-control-arm-kit-fully-spherical-front-b5b6b7-d2-a8s8-p-21347.html

 

 

Og to-tre uker etter dukker disse opp i posten (samme dag som FK Silverline X Coilovers'a kom :P )

 

IMG_1931.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Men så over til montering: =)

 

Før vi begynte på jobben :

IMG_1933.jpg

 

 

 

Hele den øvre skåla med stag må ut, jeg hadde bytta øvre stag for ikke så lenge siden, så jeg fikk ut den lange bolten tværs gjennom øverstaga på 3 sek =) (beregn en del tid på dette hvis det er lenge siden det er byttet)

 

Skåla sitter med 5 muttre i topp (på facelift, 4 på tidligere utgaver)

Så løsner du demperen , og da skal det gå å få med hele sulamitten ut.

 

 

 

Skåla jeg snakker om ferdig demontert:

IMG_1935.jpg

 

 

Demper:

IMG_1934.jpg

 

 

 

Når jeg kjøpte FK Silverline-X så fulgte det ikke med støvhette og topplager, så dette måtte jeg flytte over (hvilket var ett helvete, da demperen på FK settet er tykkere enn orginaldemperen...)

 

 

Alfa omega under slikt arbeid , ett ordentlig fjærklemmesett (dette fra biltema funker knall)

IMG_1936.jpg

 

 

 

Orginal demper vs fk , nesten i bunn:

IMG_1937.jpg

 

 

 

Ferdig montert får du noe slikt:

IMG_1939.jpg

 

 

 

Årsaken til at du må ha smalere fjær enn den orginale , kommer tydelig frem på dette bildet:

IMG_1938.jpg

 

 

 

 

Opp i bilen igjen:

IMG_1940.jpg

 

 

 

Når dette er unnagjort, er det jo standard montering og vips; du er ferdig med fronten :P

(Hele fronten tok oss en lang kveld og montere, beregn mer hvis staga sitter)

 

 

 

 

 

 

Før og etterbilder:

IMG_1927.jpg

 

 

 

IMG_1941.jpg

 

 

 

 

Når jeg senka ned forstillinga ble den utrolig skeiv (bytta styrestag med det samme jeg var opp)

Så jeg må på en ganske omfattende firehjulskontroll, kommer tilbake med info om hvordan vi får til hjulvinklene =)

 

 

 

 

 

Til montering av senkesettet bak trenger du 2stk 18 nøkkler, fjerklemme og en laaaang forlenger til en 13kopp :P

Trenger ikke av med noe deler forutenom demperen og fjæra

 

Har ikke dokumentert denne operasjonen så nøye, men ett bilde ferdig montert iallefall:

 

IMG_1943.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg kan jeg informere om at dere MÅ bestille med støvhetter til staga fra 034. Disse forlenger levetiden betraktelig

De kan være ett helvette å montere, men helt klart værd det.

 

Når det kommer til firehjulskontrollen er dette også litt knølete , da man ikke kommer til den ene settmutteren på de fremre staga :P

 

 

Men all in all, bilen ble veldig tight og direkte på styringa etter at jeg monterte alt dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor mye betalte du for stagene? skal montere KW på min nå, så da burde eg muligens bytte stag og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom seg på rundt 4000

 

Men disse har lengre holdbarhet enn de orginale som ryker hele tia, og sparer deg for mye dekkslitasje

 

 

Btw, hvis du bestiller, kan du informere at du fikk tips fra meg :P Lovte Javad at han kom til å selge noen serru :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal tipse han ;) har du fått justert inn allt? justerte du selv eller på verksted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ha firehjulskontroll ja, dette er jo noe man kan gjøre selv, hvis man har tilgang på ett slikt apparat :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen godkjent hos biltilsynet med staga på =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.