Anbefaling på støtdempere

Anbefalte innlegg

Nå er prisforskjellen på Bilstein VS Koni såpass liten at det blir nok Bilstein. Men jeg ser i katalogen til Koni at man må oppgi om man har M10 eller M12 feste på demperne bak, antar det er likens på Bilstein?

 

Edit: Ved et nærmere ettersyn er M10 og M12 valg kun på vanlig A100, S4 står oppført med M12.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt gule justerbare koni dempere fra flissundet. Håvard der har peiling på hvilkene du skal ha til bilen din. Sa jeg skullle ha koni dempere til S4 min ....betale vel ca 3k for foran og ca 2.6k for bak .....

 

Hadde planer om å justere de til maks stive...men det ikke anbefalt ???

hva har folket her satt dem til ??

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal snart montere de gule koni demperne....og lurer på hvor stivt jeg skal ha dem....jeg vil gjerne ha en del stivere enn std demperne....

 

 

Noen som har erfaringer med demperne og hvor kan man justere før det blir for stivt ???

 

PS! Bytter foran og bak

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars Velund (her på forumet) har hatt koni sport og lesjöfors fjærer på sine to S4'er. Prøv å send han en PM.

 

Bilder av en av hans gamle S4er finnes her

(Ikke legg direkte link til bildene på forumet, da de ligger på en hjemmesever med lav ut hastighet på ADSL linjen)

 

Nå er jo min vesentlig lettere enn en S4 da, men jeg kjører Koni og Lesjøfors fra Rodin og er fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal snart montere de gule koni demperne....og lurer på hvor stivt jeg skal ha dem....jeg vil gjerne ha en del stivere enn std demperne....

 

 

Noen som har erfaringer med demperne og hvor kan man justere før det blir for stivt ???

 

PS! Bytter foran og bak

 

 

Robert

 

Jeg snakker fortsatt om Polo her og ikke S4, men for å dele erfaring kan jeg si at mine har stått i ca midstilling siden de ble montert ifjor sommer. Skrudde de bak en halv runde til hardere igår pga har med noen småtunge medstudenter på vei til skolen og det har hjult gått oppi bakfangeren i humper på E-18(dårlige skjøter her i Vestfold....som i resten av Norge) i tillegg til at jeg må over en jernbaneovergang..........

Min er 40mm senka......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering her - det ble til Bilstein og Weitec. Etter gårsdagen EU-kontroll var dommen at demperne bak var defekt. Jeg har maks kjørt 25000 km med de, skal de ikke vare lengre? Kan jeg ha gjort noe feil under montering? De kjennes ikke defekte ut, men regner med verkstedet har brukt en maskin til å teste som gir ut en godkjent eller ikke lapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skal vel holde lenger en det. Går jo får å være det beste av dempere til "vanlige" (tenker da ikke på rally osv...) biler. Hør med Auto Trio som er hovedimoprtør, evt. reklamere på de. De skal holde mye lenger en 25000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arne på Auto-Trio var snill og ga stor rabbatt på nye dempere, men mente at det mest sannsynelig var feil-monterings som var årsaken. Han nevnte noe om korrekt monteringsmetode, men dette gikk inn ene øret og ut andre hos meg. Henge på plass demperne, men ikke feste de, så senke ned bil, og så sette fast dempere med rett moment?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det lukter mer av at verkstedet har vært litt overivrige med anmerkningslappen her i håp om å tjene penger enn at demperne er defekte. Å montere dem feil er omtrent umulig og sannsynligheten for produksjonsfeil på begge er vel omtrent lik null..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken på overivrig kontrollør selv, men de får ikke tjent en krone på meg utenom EU-kontroll, mekker selv. Men det kan jo også være grunnen til defekte dempere. Ikke at det kjennes ut som om de er defekte men... Jaja, nye dempere er ankommet, så jeg får vel bytte en kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om demperne ikke er lekk og ikke føles "sykkelpumpe" er de heller ikke defekte, så enkelt er det egentlig.. ;) Om demperen er hard å klemme inn og går fullt ut igjen relativt raskt er den i orden. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update her, byttet dempere, de gamle så nye ut, men skitt au, satte inn bil for etterkontroll, men jommen ta meg samme feil!!! Dårlige dempere bak, begge sider. DA sier de at den testmaskinen sier at veg-grepet er for dårlig, at bilen er for stiv???? Ka farsken? Sånn helt uten videre? Ble jo EU-godkjent for to år siden med samme oppsett. Har fjærene blitt stivere over to år? Skjønner ingenting, og bilen skulle vært eu-godkjent i mai.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok jeg enkelt og greit hadde dratt et annet sted for etterkontroll, så sklir den nok rett gjennom. Virker som den testmaskinen feilaktig viser defekte dempere på alle biler som ikke har "sofafjæring"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen for stiv?? Makan.. Nei det jalla-verkstedet der høres ikke mye seriøst ut, ser ut som du har byttet dempere uten grunn!

Jeg har forresten Sachs-dempere fra NBS, passe harde og fine, og etter byttet er det null mer subb og bunning foran!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er mye koni og bilstein dempere.. men hva med sachs egentlig... har litt slitne dempere bak (hvor jeg hopper i større hastigheter når jeg kjører over en dump) jeg regner med at demperen er sliten, og jeg har bestillt meg sachs dempere, er det dumt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sachs har mye bra. Ikke noe dumt valg. Jeg har hatt Sachs gassdempere på min gamle Golf i mange år sammen med "standard" GTI fjærer. Fadern har hatt Sachs Performance komplett senkesett/dempere på sin Golf 3 VR6. Den har vært utrolig stram og fin i over 80.000km nå.

 

I tillegg har Sachs en del rå dempere til motorsport og i deres Sachs Performance serie

(Sachs leverer dempere til Ferrari F1)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forresten Sachs-dempere fra NBS, passe harde og fine, og etter byttet er det null mer subb og bunning foran!

 

 

Hva ligger disse på i pris? Kjører du med senkefjærer i tillegg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke hva de kostet med rabatten vår, men det er det de selger som 'gassdempere' til C4/S4 nå for 822,- foran og 1211,- bak nå. Jeg har bare '92-modellens 'originalsenk' på ca 1.5-2cm. (Det har forresten subba etpar ganger etter at jeg satte på '00 S6-hjul, mistenker at de har noe mindre innpress..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte gule KONI og Eibach senkefjører til min S6. Dette oppsette fungerer veldig bra da KONI demperene er justerbare i stivhet. Anbefales!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt gule Koni på en S4 og en S6 (AAN) og har nå Bilstein Sprint med H&R fjærer på A62.7. Bilstein virker mye bedre, mer komfortable ved normal kjøring og fastere med bedre demping ved hard kjøring. Er dyrere, ja.

En Koni demper ble helt stiv etter ett års bruk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten update her, byttet dempere, de gamle så nye ut, men skitt au, satte inn bil for etterkontroll, men jommen ta meg samme feil!!! Dårlige dempere bak, begge sider. DA sier de at den testmaskinen sier at veg-grepet er for dårlig, at bilen er for stiv???? Ka farsken? Sånn helt uten videre? Ble jo EU-godkjent for to år siden med samme oppsett. Har fjærene blitt stivere over to år? Skjønner ingenting, og bilen skulle vært eu-godkjent i mai.

 

Den der hadde jeg reagert kraftig på! Om jeg hadde måttet kjøpe nye dempere, og brukt en masse energi på å bytte de, bare for at verkstedet har en maskin med feil/inkompetente ansatte, så hadde de fått så ørene flagret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.