WG fjør i S-wastgate, vil ha mer trykk

Anbefalte innlegg

På min 16vT kjører jeg med orginal wastegate fjør fra S4, hva heter denne fjøra? 0,4 ? 1,4?

Har i 4 år (15 000km) snart kjørt med 1,5+/- i ladetrykk på en K24 7000 og har bremsa effekten som står i signaturen.

 

Kan man dra ut mer av K24n tru? Tenkte på 1,6-1,7 bar eller noe slik

Om den tåler det og gir mer effekt, eller er det ingen vits?

 

Kjører også uten noen form for resirsk eller dump, uten at turboen har tatt skade av dette finnes ikke slakk i den.

 

Spørsmålet er, hvilken fjør skal jeg da kjøpe?

 

Kan legge til at jeg ikke kjører med noe slags ventil for styring av ladetrykk, her kjører vi uten slangen tilkoblet, og det funker som faen : rock : kjører kun på fjørtrykk....(umbrakoen er så og si i bunn)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenk litt på at map-sensoren din butter på 1.2 da :) kan bytte mapsensor og remappe ecu, men det veit du sikekrt alt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den butter på 1,2 så har den daua for leeeenge sia......*haha*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe :P mapsensoren er jo en 220kpa :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker flott over 1,2bar og den : ja : kan legge til at det er Frode Gulbrandsen som har mappa bilen, med 3,5 bars bensintrykksregulator og 440ccm dyser med Digifant 1 sprut (fra G60) org.K-jet bensin pumpe fra GTI 8v/16v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lader til vanlig ikke mer enn 1.5 på den turboen når den står på en 2.2 20vt motor heller.. Er liksom ikke noe spesielt mer å hente..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo prøve å få tak i en k26 i bra stand, også shimse fjøra.. eller så kan du snart fjerne hele wg og plugge hullet:p haha.. det man kaller maks trykk!:)

 

Blir jo tregere spoolup med 26 men har lest at den er god for 350 gamp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå som dette har fungert over all forventning i så mange år roger, så er det kansje på tide og oppgradere turbo? til noe nyere som dytter mer luft/trykk raskere spool etc? ser for meg at en allerede jævlig artig bil hadde blit enda mer artig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lader til vanlig ikke mer enn 1.5 på den turboen når den står på en 2.2 20vt motor heller.. Er liksom ikke noe spesielt mer å hente..

 

Nei sant som du sikkert sier, men det er dette vi skal finne ut av i Rototesten :) Har jo fri tilgang på jobben så......fasiten ligger i rulla...

 

Kan jo prøve å få tak i en k26 i bra stand, også shimse fjøra.. eller så kan du snart fjerne hele wg og plugge hullet:p haha.. det man kaller maks trykk!:)

Blir jo tregere spoolup med 26 men har lest at den er god for 350 gamp..

 

Hmm, vurdert K26 men har utelukket den turboen grunnet sein spool up tid, og sitte og vente på at trykket skal komme det gidder jeg ikke... her skal det skje omtrent med en gang slik som det gjør i dag, konstant 1,4-1,5 med en gang : ja : ! hehe....wastegate...hva er det? hahah.....likte tanken din der.

 

http://www.034motorsport.com/engine-components-audi-i5-20vt-audi-wastegate-spring-22bar-p-603.html

prøve ei sånn ei da?...ser mange putter inn to fjører,men ser for meg atdet kun gjør at det blir mindre bevegelighet i wastegaten...

 

Hehe, 2,2bar ladetrykk blir nok kanskje litt i overkant.

Men har lyst til å prøve opptil 1,8bar for å få testa ut om lever noe mer i K24n. :)

 

nå som dette har fungert over all forventning i så mange år roger, så er det kansje på tide og oppgradere turbo? til noe nyere som dytter mer luft/trykk raskere spool etc? ser for meg at en allerede jævlig artig bil hadde blit enda mer artig :)

 

Ja, det har virka i mange år nå og jeg er fremdeles fornøyd og sitter med et smil rundt munnen for hver gang jeg gir jernet :) er ikke det at jeg er misfornøyd at jeg vil ha mer, er vel mere at jeg er nysgjerrig på hva KKK nazi snurra klarer !

 

Hvorfor oppgradere noe som virker ? Og KKKn er jo nesten skuddsikker, og spool upen kan man heller ikke klage på, begynner på 2600-2800 og er med fult ut på rødlinja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å kjøre på det... Trykkmåler'n min viste et par ganger 1.7bar.. Så det går, men den gikk ikke noe bedre forde.. Så tror som sagt ikke det er noe spesielt mer effekt å hente..

Tenkte forsåvidt samme tanken som Dan.. HVorfor ikke få på noe litt mer moderne greier som gir deg mer effekt osv.. ;) Er jo ikke rare snurra du trenger på den loppa der :D

 

MEn siden du har fri tilgang på rototest på jobben, så ere ikke noe vits å sitte her å diskutere.. Bare å stenge krana og kjøre på roto'n ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Hvorfor oppgradere noe som virker ? Og KKKn er jo nesten skuddsikker, og spool upen kan man heller ikke klage på, begynner på 2600-2800 og er med fult ut på rødlinja.

 

fordi du kan? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa jeg kunne ha bytta ut KKK snurra i noe nyere selvfølgelig, men strikken er snart tøyd over grensa av hva råder tåler.

Har 347nm på hjula pr.dags dato ved 4300rpm...

 

Så om jeg hadde klart å lurt ut noen ponnier til med K24 snurra ved litt høyere ladetrykk så hadde det vært morro, har jo også et

justerbart kamdrev som sitter montert som ikke rørt enda, står fremdeles på 0..

 

Ser 034 har denna fjøra:

http://www.034motorsport.com/engine-components-audi-i5-audi-wastegate-spring-19bar-p-198.html

 

Vil den da lade 1,9bar ? Med umbrako skruen på topp? og uten slange fra wg til kompr.hus?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk at disse fjærene til 034 er merket med BAR absolutt, det vil si atmosfærisk trykk + overlading. Atmosfærisk trykk tilsvarer ca 1 BAR. Hvis jeg ikke tar helt feil da, så åpner den fjæra der på 0.9 BAR og den andre på 1.2 BAR overtrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garret GT 2871 da ??? K24 er ikke skuddsikker når man trykker på over 1,2-1,3 bar i flere år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bruker du nippelen i lokket på wastegaten?..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garret GT 2871 da ??? K24 er ikke skuddsikker når man trykker på over 1,2-1,3 bar i flere år.

 

Neivell? : klø : Har kjørt med 1,5bar i 4 år jeg nå, uten noen som helst resirkventil/dump.

 

Merk at disse fjærene til 034 er merket med BAR absolutt, det vil si atmosfærisk trykk + overlading. Atmosfærisk trykk tilsvarer ca 1 BAR. Hvis jeg ikke tar helt feil da, så åpner den fjæra der på 0.9 BAR og den andre på 1.2 BAR overtrykk.

 

Så da vil det altså si at org.fjøra er ei 0,4 fjør? Og de fra 034 er 0,9 og 1,2...

 

bruker du nippelen i lokket på wastegaten?..

 

Nei, bruker ikke den.

Kjører med den nedre nippelen på wg åpen.

 

Men det går vel ann å bruke den øvre også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da vil det altså si at org.fjøra er ei 0,4 fjør? Og de fra 034 er 0,9 og 1,2...

 

Ja, det er korrekt. Finner flere tråder om det hvis du søker litt. Hvordan det funker i rent praksis, veit jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldig du da ;) Såklart finnes det K24 som varer i år ut og år inn med høyt trykk. Men har det noen hensikt å kjøre en K24 på noe mer enn 1,5 bar da ? Kompressor-mapet på den er vel ikke av de beste på høyt trykk uten at jeg husker så mye av det nå. Tror jeg ville satsa på en hakket større turbo,gjerne med kulelager for å opprettholde tidlig ladetrykk. Men for all del,kjør på med K24en din du ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut for meg Pål at du sitter inne med god erfaring med K24 7000, du er vel også klar over at det finns flere serier med K24?

 

F.eks k24 6082 som noen 1.6 td har, denne har jeg utprøvd med 1,8-2bar i trykk på en 1600td som vi monterte i en 80 quattro, funka fett det! ;-)

 

KKK er turboer som tåler litt, er ikke som kina turboene man får på ebay for et par tusen som dem merker med f.eks garett. .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor ikke bruke boost controller for mere trykk da : klø : ? Ser for meg at det blir verre å ha full kontroll på ladetrykket jo stivere fjær. Har hatt S4 2.2 20v turbo selv og mange jeg kjenner har hatt S2,S4,S6,RS2 og 200 20v ;) Har vært borti et par-tre tilfeller med knekt aksling på K24,men ja...KKK er robuste turboer som tåler en støyt. Selv om de er slarkete som f*en og slepper igjennom masse olje så funker de ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, bruker ikke den.

Kjører med den nedre nippelen på wg åpen.

 

Men det går vel ann å bruke den øvre også?

 

bruker du den øvre vil trykk i innsuget være med å holde wastegaten stengt til trykket på undersida kommer...litt raskere spool får du og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut for meg Pål at du sitter inne med god erfaring med K24 7000, du er vel også klar over at det finns flere serier med K24?

 

F.eks k24 6082 som noen 1.6 td har, denne har jeg utprøvd med 1,8-2bar i trykk på en 1600td som vi monterte i en 80 quattro, funka fett det! ;-)

 

KKK er turboer som tåler litt, er ikke som kina turboene man får på ebay for et par tusen som dem merker med f.eks garett. .

 

Ja, eller funker det egentlig så fett! Jeg bare spør. Hva gjør du for at økningen i turbotrykk (på en turbo som ikke har noe spesielt godt arbeidsområde så høyt oppe på BAR-skalaen) gir deg en reell effektøkning, og ikke bare en høyere innsugstemp som i verste fall gir deg en lavere slutteffekt?

 

Just asking...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

K24-7000 får problemer med effektiviteten over 1,5bar og turtallet på kompressorhjulet blir nok litt vel høyt, desverre :(

 

file.php?id=94&sid=879a5d36222cbc74c63e1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.