#1 Skrevet August 13, 2011 Hei Har en audi a4 1.8 tq 97 mod som plutselig begynte å koke idag! Normalt har tempen ligget på 90grader men helt uten vidre når jeg lå i 80km, skøyt tempen opp til 120c. Skrudde av bilen, lot den kjøle seg ned før jeg tok en test tur. Nesten det samme skjedde men tempen steg noe saktere da og varmeapperatet blåste bare ut kladt luft selvom jeg stilte det til High med fult trykk på vifta. Spørsmålet mitt er da, er det vannpumpa eller termostat som er gåen? Takker for svar på forhand! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 13, 2011 Etter som det ikke blåser varmt inne i bilen engang, så tyder det jo litt på vannpumpa. Etter som vannet ikke får sirkulasjon.. Burde blåse varmt inne i bilen selv om termostaten er defekt.. Mener nå jeg da (Har forresten en vannpumpe med metall impellere til salgs) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 13, 2011 Har prøvd å lufta til ingen hjelp, kjente på slangene å di var harde så trykk er det men hva er forskjellen på gåen termostat og vannpumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 13, 2011 Forskjelden er at om vannpumpa er gåen så er det null sirkulasjon, og ingen trykk. Om termostaren er dårlig så er det heller ingen sirkulasjon, men vill det ligge vann som prøver å trykke igjenom, så om du merker trykk i slangene ved kald motor så tipper jeg det er termostarten. Er jo ikke store jobben å ta ut termostaen og sjekke den i en kjele med vann. Er verdt jobben om man slipper å bytte hele pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2011 Ja, termostaten skal vel sprette på 92grader så jeg får vel ta den ut å prøve å koke den i første omgang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 14, 2011 Kan vel med sikkerhet fastslå at vannpumpa er årsaken.. Kjørte bilen varm, sånn ca 90grader også gikk jeg over slangene. Var ikke tegn til trykk i slangene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...