#1 Skrevet August 14, 2011 Hei! Har i senere tid fått en litt merkelig dunkelyd i understellet på bilen min. Høres ut som et dårlig stabstag eller foring en plass, men har sjekket over alt og finner ingen plasser der feieln kan ligge: klø : Til tider hører jeg den bare av og til, spesielt når jeg kjører i humper. Mens andre ganger så kan den være der konstant. Men om jeg da er bortpå bremsepedalen eller svinger til høyre eller venstre så slutter den. Noe dårlig forklart det her men kanskje noen har vært borti lignende eller har et tips til hva jeg kan sjekke? Mvh Tor Erik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 14, 2011 Garantert slakk i et eller flere multilink stag i forstilling, er ikke akkurat noe bombe på en slik bil..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 23, 2011 Høres merkelig da det ikkje er altfor lenge siden alt i forstillingen ble byttet. Men med senket bil på de veiene vi har på vestlandet er det kanskje ikkje så rart: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 23, 2011 Hadde samme symptonene på min bil. Da var det slakk i mutteren som holder støtdemperen fast i fjærbeinslageret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 23, 2011 Takk for tipset! husker du tilfeldigvis hvilken dim det er på denne mutteren? mener det er 18 og 19mm men ikke helt sikker. Har nettopp flyttet til Bergen så dårlig med verktøy her Får bli en tur på biltema tenker eg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 23, 2011 Heisan. Jeg fikk dynke lyd av denne . Dette var etter jeg nettopp hadde skiftet forhjulstillings deler og fjører foran. Det var en del dunking ved sving og humper. Som du ser på bildet var gummien løsnet fra hullet, og var ikke lett å se. Tviler på at det er dette. Men du kan jo se etter. Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 23, 2011 Det var dette som hadde skjedd meg også trodde jeg! Men når eg byttet den så var fortsatt lyden der:o Takk for tipset uansett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 23, 2011 Hadde også lignende lyder. Da var lenkestaget totalt gåent og endeleddet. Sjekk om du har slakk i disse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 24, 2011 Hadde slakk i ytre endeledd så byttet dette også. Lenkestag, kva du tenker på på? Begge stabstag er i orden og lenkearmene i forstillingen virker veldig bra da det ikkje er så lenge siden dette ble byttet: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 3, 2011 Syns foringen i venstre lenkearm der hvor støtdemperen er festet var litt morken, så byttet lenkearmen med en ny en i dag. Men lyden er der fortsatt: klø : Heller mer og mer mot at det er en bremselyd men kan ikke skjønne hva, da skiver og klosser er relativt nye og kalipperene sitter fast. Når lyden oppstår er det nok at jeg tenner bremselysene så forsvinner lyden. Altså om jeg bare toucher bremsen så forsvinner lyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 5, 2011 Sett bilen i første gir. Åpne panseret, og prøv å fremprovoser lyden ved å skue bilen frem og tilbake så mye du klarer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 5, 2011 Det var ingen dum ide! Skal testes ut i morgen. Har gått over alt av bremser i helga og smurt opp alt med kobberpasta. Men lyden er der fortsatt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 9, 2011 Har nettopp oppdaget lik lyd i min '04 A4. Stusser fælt på hva dette kan være. Har hatt av hjul og tittet og røsket i alle forstillingsdeler, men alt virker ok. Forsvinner her også når jeg rører bremsen, så tenkte kanskje det var noen løse varmeskjold eller noe, men det sitter det og... Flere forslag mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 9, 2011 Var slik på min også Arne, kom seg når jeg bytta bremser (skiver og klosser) Muligens det var en bremsekloss som var løs... Erlend 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 9, 2011 Får legge meg under i morra og plukke litt på bremsene, hvis det er løse klosser skal det vel nødvendigvis holde med et nytt monteringssett får man tro. Ikke sugen på å skifte ut nesten nye redstuff klosser:-S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 9, 2011 Jeg var så dum og sette på biltema klosser og skiver da det var dette jeg fikk tak i før jeg skulle på ferie nå i sommer. Og lyden var der ikke før jeg byttet bremser egentlig. Men sist helg så hadde jeg av kalipperene og smurte opp og sjekka at det ikke var noen feil med bremsene men alt var som det skulle:o Byttet også de "fjørene" som er mellom kalipper og brakett når jeg byttet klosser og skiver så skulle ikke tro at de hadde blitt dårlige etter bare et par tusen km. Mulig det var dårlig kvalitet i utgangspunktet da: klø : Skal aldri handle biltema bremser igjen, men skulle gjerne likt og visst om bytte av skiver og klosser kan få lyden til og forsvinne da det er begrenset med inntekt som student om dagen: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 9, 2011 Må bare stille et dumt spørsmål eg da, sitter kalipteren fast? har nemlig vert borti en slik lyd selv og viste seg at lyden var en løs kaliper, måtte bare si det i tilfelle.. :p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 10, 2011 Om det er mine du sikter til så var jeg selv inne på tanken og sjekket dette sist søndag, og de satt godt fast egentlig:p Men lyden høres helt ut som at de er løse og beveger litt på seg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 14, 2011 Sjekket kalipre igjen her i dag, og de satt dønn de. Skjønner ingenting gitt... Prøvde å provosere frem litt "løs kloss" lyd når jeg hadde hjulet av i dag, men ingen lyd som i det hele tatt minnet om den jeg får under kjøring. Har mellom 1 og 2 mm slakk i lengderetningen av akselen, men ser ikke for meg at det skal lage den lyden. Men man vet aldri :-P Er det normalt med noe slakk i drivakselen i lengderetningen? Prøvde å vri på den, men den veien er den fast og fin, så splinen i navet virker bra. Kjerra står nå parkert, da lyden ble verre i dag, uten at det var mulig å finne noen kilde. Frustrert ja. Godt man har konebil og :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 14, 2011 Jeg fikk bort lyden i min i helga! Demonterte kalipperene forran og tok av skivene for og finne feil. Alt såg helt fint ut der så tok av fjærbeinet for og sjekke lageret men alt var bra der også. Så monterte alt sammen igjen med de gammle bremseklossene og lyden var borte! Så det vil si at det er de elendige biltemaklossene jeg monterte som har vært skyld i hele greia! ALDRI mer biltema bremser for min del iallefall! Anbefaler deg og bytte bremseklosser om du har noen gammle liggende Arne, "billig" måte og få utelukka eller bekrefta om dette er problemet ditt også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 14, 2011 Da blir det bremseplukk på freddan Stemmer det at det er 7mm unbrako kaliprene sitter med? Eller er det noe rare tommegreier? Lukter en tur på mekonomen for å handle verktøy. De elendige settene mine hopper selvfølgelig fra 6-8mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 14, 2011 7mm ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 14, 2011 Konge, takk Kan vel ikke klage, gode unnskyldninger for nytt verktøy kommer ikke tett her i huset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 22, 2011 Kan rapportere at feilen i mitt tilfelle var selvhelbredende. I følge min bilmekanikerfar, var det noe som innimellom kan skje. Hovedmistenkt er en stein som har satt seg mellom kaliper og kloss, som har gitt noe slark og denne dunkelyden. Lyden forsvant etter en lang oppbremsing med ABS for alle penga, så det styrker teorien med denne steinen. Den har nok blitt ristet ut av vibrasjonene fra ABS'en. Så dett var dett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...