Pass på ved kjøp av nye dekk...

Anbefalte innlegg

De fleste kjenner jo til datomerkingen på dekkene, meg selv inkludert. Likevel gikk jeg på en smell da jeg kjøpte "nye" dekk sist.. Gikk over fra 18" til 19" i fjor høst og var ikke fornøyd med støyen på de nye dekkene. Valgte derfor å selge disse og kjøpte nye dekk i juni i år. Har etter det slitt med ubalanse/risting (ikke i rattet) i høyere hastigheter og spesielt ved pådrag. Har nå funnet ut at de "nye" dekkene er produsert i uke 30 2005... Dekk er ofte ikke runde etter såpass mange år, i tillegg blir som regel gummien hardere med dårligere egenskaper og mer støy som resultat.

 

Skal innom dekksjappa til uken og høre hva de sier til dette... Husk derfor å sjekke datomerkingen når du kjøper nye dekk, selv om det er fra en "seriøs" butikk.

 

Nå blir det vel overgang fra Dunlop SportMaxx (som ikke produseres lenger?) til sannsynligvis Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Noen som har erfaringer med disse? (Vet de muligens slites litt fort).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på Eagle F1 asym. nå. Jeg kan ikke si jeg legger merke til at de slites spesielt fort, men nå kjører jeg ikke så voldsomt med km heller. Ellers er jeg fornøyd med dekkene. Støyer noe, men det gjør alt i den dimensjonen (225/35-19).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Dunlop Sportmaxx fra dekkonline i fjor og fikk 3 og 8 uker gamle dekk ;) greit å handle fra en sjappe som har litt omløp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestilte Dunlop sportsmax fra dekkonline tidligere i år. Uke 09 I år

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir det vel overgang fra Dunlop SportMaxx (som ikke produseres lenger?) til sannsynligvis Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Noen som har erfaringer med disse? (Vet de muligens slites litt fort).

 

Dunlop sportmax produseres fortsatt, i hvertfall iht dette:

http://www.dunlop.eu/dunlop_dede/dunlop-reifensuche/index.jsp?car_type=passenger

 

Har hatt slike dekk på ulike biler og i ulike dimensjoner, nå 235/30 20 og er MEGET fornøyd, både med støy og komfort. De dyrere dekkene (Michelin, Yokohama, Conti etc) er sikkert enda bedre på grep, men jeg synes Dunlop ligger akkurat rett i løypa ift kombinasjon av pris og egenskaper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dunlop sportmax produseres fortsatt, i hvertfall iht dette:

http://www.dunlop.eu/dunlop_dede/dunlop-reifensuche/index.jsp?car_type=passenger

 

Har hatt slike dekk på ulike biler og i ulike dimensjoner, nå 235/30 20 og er MEGET fornøyd, både med støy og komfort. De dyrere dekkene (Michelin, Yokohama, Conti etc) er sikkert enda bedre på grep, men jeg synes Dunlop ligger akkurat rett i løypa ift kombinasjon av pris og egenskaper.

 

Takk, får håpe det stemmer. Det var han ene "sulliken" på dekksjappa som mente dette. Har også vært fornøyd med disse på to tidligere Passat'er jeg hadde. Men litt artig at den første -02 Passat'en (min) hadde nyere dekk (kjøpt i -06) enn min nåværende A6.

 

PS: Har snakket med NAF i dag: Alder har ikke noe si så lenge dekkene ikke har vært i bruk og er korrekt lagret. Men vanlig pris for 6 år gamle dekk, var en annen sak.. Dekksjappa skal i første omgang få tak i 2 stk. nye dekk, så får vi se hvordan det blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på Eagle F1 asym. nå. Jeg kan ikke si jeg legger merke til at de slites spesielt fort, men nå kjører jeg ikke så voldsomt med km heller. Ellers er jeg fornøyd med dekkene. Støyer noe, men det gjør alt i den dimensjonen (225/35-19).

 

De var ikke sikre på om de fikk tak i Dunlop SportMaxx ennå, men alternativet de kunne gi meg var da Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2. Dette er et nytt dekk og etter hva jeg har lest av andres erfaringer med litt googling er folk svært fornøyde, også med støy. Da er det sikkert ikke noe dårligere enn SportMaxx, får se hva det blir. Rimelig klar for å bli kvitt risting og driiit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F1 Asym 2 er et fantastisk dekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører på Eagle F1 asym. nå. Jeg kan ikke si jeg legger merke til at de slites spesielt fort, men nå kjører jeg ikke så voldsomt med km heller. Ellers er jeg fornøyd med dekkene. Støyer noe, men det gjør alt i den dimensjonen (225/35-19).

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette utsagnet... Kjører selv med Goodyear Eagle F1 Asym på BMW'n i dim 235/40-18 foran og 275/35-18 bak. De støyer hvertfall ikke noe mer enn Yokohama dekkene som fulgte med bilen i dim 225/50-16.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette utsagnet... Kjører selv med Goodyear Eagle F1 Asym på BMW'n i dim 235/40-18 foran og 275/35-18 bak. De støyer hvertfall ikke noe mer enn Yokohama dekkene som fulgte med bilen i dim 225/50-16.

 

Kan det være det nyeste, Asymmetric 2 du kjører på? Det første kom vel i 2008, mens det siste er visstnok rimelig nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være det nyeste, Asymmetric 2 du kjører på? Det første kom vel i 2008, mens det siste er visstnok rimelig nytt.

 

Er Asym, ikke asym 2... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt asym 1 før og har asym 2 nå, og det er sykt råe dekk sett i forhold til prisen. Følte det var pittelitt mer grep med Michelin Pilot Sport 2 men så kostet de en fot og en arm mer og slites MYE fortere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette utsagnet... Kjører selv med Goodyear Eagle F1 Asym på BMW'n i dim 235/40-18 foran og 275/35-18 bak. De støyer hvertfall ikke noe mer enn Yokohama dekkene som fulgte med bilen i dim 225/50-16.

Les innlegget mitt en gang til å se hva jeg skriver.

 

I tillegg er det fort en del forskjell på 235/40 og 225/35.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les innlegget mitt en gang til å se hva jeg skriver.

 

I tillegg er det fort en del forskjell på 235/40 og 225/35.

 

Jada... Jeg ser også at du skriver at alt i dim 225/35-19 støyer. F1 asym dekket er etter min mening et stillegående dekk. Jeg hadde forventet meg mye mer dekkstøy av ett 275/35 dekk enn av ett 225/50 dekk av god kvalitet (Yokohama), men det var det ikke i mitt tilfelle.

 

Derfor kjenner jeg meg ikke igjen i beskrivelsen av at "dekket støyer noe"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye dekk ble montert i dag. Det ble Goodyear Eagle F1 Asymmetric, ikke Asymmetric 2, da disse ikke finnes i 245/40-19 foreløpig. Men etter første prøvetur virker dette bra. Virker som om det faktisk er hakket mindre støy enn med Dunlop SportMaxx-dekkene, har prøvd på litt forskjellig grov asfalt i motorvei-hastighet.

 

Da er det bare å få prøvd de en litt lengre tur, for å se om ristingen er borte. Ikke merket noe foreløpig. De nevnte forresten på dekksjappa at A6 er følsom ift. dekk-/felger og risting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nevnte forresten på dekksjappa at A6 er følsom ift. dekk-/felger og risting.

 

Det sier de hver gang til ALLE som har det minste problem med noe har jeg følelsen av, når det gjelder sporing eller vibrering......... : dum : har en kolega som er så totalt besatt av det greiene der pga en dekkforhandler fortalte det til han en gang...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nevnte forresten på dekksjappa at A6 er følsom ift. dekk-/felger og risting.

 

Dette tror jeg de finner på selv, har kjørt med diverse hjul på A6 4F og snarere tvert i mot synes jeg den bilen var meget komfortabel med lavprofil og brede hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sier de hver gang til ALLE som har det minste problem med noe har jeg følelsen av, når det gjelder sporing eller vibrering......... : dum : har en kolega som er så totalt besatt av det greiene der pga en dekkforhandler fortalte det til han en gang...

 

Hehe, ikke vet jeg, de nevnte også BMW 7-serie i samme slengen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette tror jeg de finner på selv, har kjørt med diverse hjul på A6 4F og snarere tvert i mot synes jeg den bilen var meget komfortabel med lavprofil og brede hjul.

 

Ja, jeg tror ikke det var det med brede/lave dekk generelt, men mer at den var følsom ift. om det var noe avvik på dekk/felger, slik at risting kunne oppleves. Vi får se hvordan det går, men kan jo hende jeg må avbalansere på nytt et annet sted, for avbalanseringen de har gjort der har alltid vært på trynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir det vel overgang fra Dunlop SportMaxx (som ikke produseres lenger?) til sannsynligvis Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Noen som har erfaringer med disse? (Vet de muligens slites litt fort).

 

Det fungerer meget bra på A6 Allroad i dimensjon 245/40-19. Komfortabelt og ingen sporing. Dette er da første generasjons dekk av Eagle F1 Assymetric :).

 

Var det ikke de gode gamle Eagle F1 med V-mønster som var kjent for dårlig slitestyrke?

 

- Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke det var det med brede/lave dekk generelt, men mer at den var følsom ift. om det var noe avvik på dekk/felger, slik at risting kunne oppleves. Vi får se hvordan det går, men kan jo hende jeg må avbalansere på nytt et annet sted, for avbalanseringen de har gjort der har alltid vært på trynet.

 

Hva mener de er avvik på dekk/felger da? Har kjørt med 245/30 20, 245/30 21 og 255/30 21 sommerdekk og 225/45 18 og 245/40 18 vinterdekk og aldri hatt noen problemer med risting e.l. Selvsagt kan dette oppstå med dårlig balansering og/eller manglende senterringer, men dette er jo totalt merke-uavhengig og skulle i hvertfall neppe være noe problem på A6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerer meget bra på A6 Allroad i dimensjon 245/40-19. Komfortabelt og ingen sporing. Dette er da første generasjons dekk av Eagle F1 Assymetric :).

 

Var det ikke de gode gamle Eagle F1 med V-mønster som var kjent for dårlig slitestyrke?

 

- Erik

 

Ja, men ut fra erfaringer fra folk som har kjøpt dette så slites visst dette også litt fort, men skal være bedre på det nye Asymmetric 2, men det får du da ikke i den dim. foreløpig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener de er avvik på dekk/felger da? Har kjørt med 245/30 20, 245/30 21 og 255/30 21 sommerdekk og 225/45 18 og 245/40 18 vinterdekk og aldri hatt noen problemer med risting e.l. Selvsagt kan dette oppstå med dårlig balansering og/eller manglende senterringer, men dette er jo totalt merke-uavhengig og skulle i hvertfall neppe være noe problem på A6.

 

Ja, jeg tenker f.eks. hvis dekket ikke er helt rundt. Man har jo litt å gå på ift. avvik, før det evt. defineres som "urundt"/kast (eller hva man skal kalle det) og byttes på reklamasjon. Eller hvis felgen ikke er helt rund, noe avvik er det vel alltid, spesielt på uoriginale felger. Det du nevner ift. balansering og senterringer vil selvsagt uansett være et problem.

 

Uansett, jeg vet ikke, har ikke vært plaget med dette før jeg heller, men hadde tidligere også andre felger (originale Audi). Godt mulig det er tomt prat fra to "tjomsinger" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konemor kjørte vel 6 somre på de gamle F1 i 225/45-17 dim, (cabben) og da var det fortsatt bra mønster igjen. Stor forbedring med nye Conti, da.. :P

Var såpass fornøyd at jeg kjøpte F1 asym 245740-17 til s4'n i fjor, silkedekk med fint lite sporing og stille gange. Tiden vil vise hvor bra de er mht. slitasje. Fint lite banekjøring, da. :)

 

På begge bilene får jeg 'kast' etter etter et par dagers stillestående, men det gir seg igrunn før jeg er ferdig med 70/80-sonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg er i alle fall meget fornøyd, ingen sporing, lite støy og sitter godt. Har fått prøvd dem på langturer og mye forskjellig underlag nå, nesten overrasket over at et dekk med så bra feste er så komfortabelt å kjøre på. Måtte en ny avbalansering til av alle hjulene før all risting ble borte. Avbalansering klarte de tydeligvis ikke der jeg kjøpte dekkene, siden det var feil tre ganger jeg har vært der. Tok avbalanseringen der jeg normalt handler (Dekklåven, Vøyenenga), så nå har jeg endelig fått tilbake komforten og bilen jeg kjøpte for 1 1/2 år siden :) Neste gang blir det garantert Goodyear F1 Asymmetric/Asymmetric 2 igjen, har fått prøvd litt forskjellig nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.