Hvordan ta bilder med så bra focus?

Anbefalte innlegg

Sikkert UV filter på også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du? Autofokus på, samt velge fokuspunkt manuelt og ta i RAW så du kan justere skarpheten lett etterpå, så får du skarpe bilder. Blendertall på rundt 8 +/- er vel anbefalt for skarpest mulige bilder, med mindre du vil ha litt DOF.

 

Når du sier skarphet, så kan det tolkes på to måter for min del: Okjektet du fotograferer er skarpt mens bakgrunnen er uklar, og både bakgrunn og objektet er skarpt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok dybdeskarpheten han tenker på. Stor blenderåpning (lavt tall) gir liten dybdeskarphet, mens liten blenderåpning (høyt tall) gir stor dybdeskarphet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse bildene tyder på et objektiv med godt skarpt glass, i tillegg til digital oppskarping etter på og høy kontrast.

 

Ikke så veldig stor blender virker det som ut i fra forgrunne og bakgrunnen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk gutta! er mye lettere å få det beskrevet på norsk enn å lese manualen... Har lest litt der og, men det brukes begrep som er helt fjærnt for meg.

 

Det viktigste for meg er at jeg får med hele bilen i focus, når jeg tar bilder så får jeg som regel bare halve bilen i "skarpt" bilde, og resten litt sånn blurry.

 

Selv om bildene jeg tar fortsatt ikke er så skarpe da.. Så får prøve noen av tipsene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En regel er generelt: Dyrere linser = skarpere bilder. Surt, men sant :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv nestegang å ta bilder med F/9 eller høyere. Da må du nok antageligvis bruke stativ, men man får dybde i fokus. - siden du må ha lengre lukkertid.

 

UV filter gjør ingenting med skarpheten...

 

En ting å tenke på er største blenderåpning (Altså laveste F. (i ditt tilfelle F3.5 på kit objektivet) ) ikke gir skarpeste resultat på bilder. Noen mener man ikke bør gå lavere enn f/4 på de fleste billigere objektivene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv nestegang å ta bilder med F.9 eller høyere. Da må du nok antageligvis bruke stativ, men man får dybde i fokus.

 

UV filter gjør ingenting med skarpheten...

 

Ok, får prøve det da :) da vet jeg hva "F" er iaf. haha

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til, hvis det går med din?

 

Har du live view? - slik at du kan bruke skjermen når du tar bilde?

 

Isåfall er den gull å bruke når du skal fokusere.

Slå på live view - Zoom inn på skjermen, hvis du kan det samme som mitt kamera så kan du zoome helt til 10X.

Så bruker du manuell focus og fokuserer det skarpt - Ikke alltid autofokus funker like bra som manuell :)

 

Han prater om det her :

 

 

EDIT:

Du har vist live view - anbefaler deg å bruke denne. Her er ossen man skrur den på osv.. Du må ha camera i Manuell (M)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testa å photoshoppe litt på det siste bilde du la ut her :)

golfmk6_norway_strommen_2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der ja Haavard :-) Ble meget bra med en liten photoshop

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et lite tips, som gjerne kan få bildene til å se mer profesjonell ut; rydd opp i bakgrunnen. Prøv å luk bort forstyrrende elementer som andre biler og sterke kontraster. (F.eks det røde huset på ene bildet.)

 

Ellers; kjør på! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den enkleste veien til et bilde som det over kan være å investere i en kvalitetslinse. En 50mm fast linse har ikke zoom, på den måten får du ofte veldig høy teknisk kvalitet i forhold til prisen - dessuten er det passe nerdete fordi du må jobe litt mer...

 

Jeg har Nikon, og i forhold til kost/nytte elsker jeg Nikkor 50mm f1.4G og har vært godt fornøyd med Sigma 18-50 f2.8. Disse, eller en annen litt mer seriøs linse, gruser kitlinsen totalt tross relativt overkommelig pris. For Canon er det mye enklere; det er bare å begynne å spare til L-linser...

 

Legger du et par tusen i en 50mm f1.4 eller tilsvarende og kjører stor blender får du den effekten Haavard shoppet til deg over her. Ville gjettet på rundt f4, du leter etter laveste verdi som gir deg nok av bilen skarp, men gjør bakgrunnen passe vag. Så slipper du å shoppe ut alle mulige ting i bakgrunnen ;)

 

Tar deg god tid, og når du synes du har tatt nok bilder så er det best å ta noen til. Og gjerne noen til etter det. Hemmligheten til mange flinke fotografer er at de tar enorme mengder bilder, og deretter velger ut noen få med hard hånd. Det er sjelden selv for proffer at de bildene en har tro på faktisk blir de beste. Om 1% er brukbart og du vil ha 10 bilder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo legge ut ett bilde tatt rett ut ifra kamera mitt, Tatt med Canon 600D og ett lånt 50mm F1.4 objektiv.

Eneste med 50mm fast objektiv er at man må stå ganske langt unna for å ta bare dette bildet.

Selv har jeg nå Tamron 17-50 F/2.8 - Det er ikke like skarpt.. men bruker det kun til film :)

 

Bilde med 50mm objektivet :

 

5802520899_6f93d2aeff_b.jpg

 

ISO 100

F/2.5

1/6 sek

 

EDIT :

Dette er en "billig" investering denne linsen. Sjukt skarpt til å ikke ha L-glass

også rett ut ifra kamera

5805718506_5745dd1d5d_b.jpg

F/2

iso 100

1/1000 sek.

 

BTW - En ting som ikke er nevnt enda!

 

Å ha ISO på det laveste som går - så får bildene mindre støy og oppleves skarpere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deler denne linken her jeg, den har hjulpet meg iallefall :) Grei å lese gjennom, for å lære det grunnleggende!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller på DENNE siden så kan du se i praksis hvordan blender, lukker og Iso påvirke bilde. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill, skal se nærmere på deres forslag i morgen! Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo legge ut ett bilde tatt rett ut ifra kamera mitt, Tatt med Canon 600D og ett lånt 50mm F1.4 objektiv.

Eneste med 50mm fast objektiv er at man må stå ganske langt unna for å ta bare dette bildet.

Selv har jeg nå Tamron 17-50 F/2.8 - Det er ikke like skarpt.. men bruker det kun til film :)

 

Bilde med 50mm objektivet :

 

5802520899_6f93d2aeff_b.jpg

 

ISO 100

F/2.5

1/6 sek

 

EDIT :

Dette er en "billig" investering denne linsen. Sjukt skarpt til å ikke ha L-glass

også rett ut ifra kamera

5805718506_5745dd1d5d_b.jpg

F/2

iso 100

1/1000 sek.

 

BTW - En ting som ikke er nevnt enda!

 

Å ha ISO på det laveste som går - så får bildene mindre støy og oppleves skarpere.

 

Flotte bilder, 50mm er tingen : ja :

 

Sånn generelt er det kanskje tryggest å kjøpe "merkevare" for en som er litt nybegynner, men som du skriver lager Tamron også en del skikkelig gode linser. Gjør leksene dine og følg med på finn og ebay ;)

 

Går du og lurer på å kjøpe en linse er det viktig å lese seg opp på relevante tester, jeg liker f.eks testene på dpreview.com. Det er langt fra noe sikkert forhold mellom pris og kvalitet! Skikkelig gode linser har en tendens til å koste litt, men alikevel finner en budsjett-godbiter som Nikon 50mm 1.4G og Canon 50mm f1.8 II.

 

Disse er som Haavard sier noe upraktiske i bruk, men bildekvaliteten løfter såpass at jeg tipper du vil finne det vanskelig å gå tilbake...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.