#1 Skrevet August 16, 2011 Har tenkt til å flytte dynamoen og la den bli drevet av mellomaksling, men trenger et reimhjul som kan boltes på krysset mot bakdiffen. Er det noen som har sett det til salgs noe sted, eller evt vet om noen som kan få lagd et slikt? Mulig jeg kan få skaffet et reimhjul fra en servopumpe og dreie opp senteret på denne. Men så kommer jo spørsmålet om størrelsen på reimhjulet for å få omtrent riktig omdreininger på dynamoen. Jeg vet ikke om den har noen med begrensinger mtp rpm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2011 Jeg begynte å maskinere opp ett slikt hjul for å bruke på s2... Planen min var å lage ett i samme størrelse som orginalt og ha 1-1 i utveksling på 6 gir, om det er riktig måtte veit jeg ikke men planen min var det ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2011 må jo være mulig å regne ut hvor mye omdreininger mellomakslingen har i feks 50kmt , 100kmt osv også beregne strl utifra det. Rart ikke flere har flyttet denne bakover da den er i veien der framme og i tillegg drit tung. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2011 Vil jo uansett bli feil i ett eller annet gir da, for reimhjulet frampå motoren har jo samme hastighet om du er 3000rpm i 2. - 3. eller f.ek 5. gir, men om du setter den etter girkasse vil jo stakkars dynamoen få ett heeeelvettes tempo i noen av gira. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2011 Stemmer, men derfor må man finne ut hva dynamoen må ha min og max av rpm for å funke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 16, 2011 Litt kjipt når du må over 200 km/t for å få lading 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 16, 2011 Først må en finne utvekslingen på reimhjul på veiva mot reimhjulet på dynamoen. den er jo sikkert rundt 3 - 1 (øyemål), så eksempelvis så snurrer dynamoen 3000rpm per 1000rpm på motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 16, 2011 Har tittet litt på emnet og komt frem til en del faktorer som spiller inn: -Motor turtall: arbeidsområde -Utveksling motor -> girkasse (01E) gir/utveksling: #2: 1.89, #3: 1.32, #4 1.03 -Spesifikasjoner på dynamo: Når starter den å lade, og hvor mye lader den/rpm, maks rpm. Innspirasjon: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 16, 2011 (endret) Det sentrale spørsmål er hva dynamoen, hjulene og remdriften tåler av omdreiningshastighet. Dersom man skal satse på å la dynamoen jobbe i orginalt arbeidsområde så blir det muligens noe lite lading i lave hastigheter hvis bilen også skal kunne benyttes opp mot 250 km/t Turtall motor ca 800-7000 omdr/min= ca 13-116 omdr/sek. Remhjul motor er ca 2,5 ganger større enn remhjul dynamo. EDIT: Turtall dynamo blir da ca 32-290 omdr/sek (tenkte først feil (motsatt), at det skulle bli 5-46 omdr/sek.) Dekk 195/65-15 har rulleomkrets 1,993m = ca 2m Utveksling i bakdiff feks 4,11:1 er ca 4:1 Hastighet 240 km/t= ca 66 m/s, hjulomdreinings hastighet ca 33 omdr/sek, mellomaksel ca 132 omdr/sek Hastighet 80km/t = ca 22 m/s, hjulomdreinings hastighet ca 11 omdr/sek, mellomaksel ca 44 omdr/sek Hastighet 20 km/t = ca 5,5 m/s, hjulomdreinings hastighet ca 2,75 omdr/sek,mellomaksel ca 11omdr/sek EDIT: for beregninger av dynamo mot mellomaksel, se Arilds utregning i en senere post. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 17, 2011 Det sentrale spørsmål er hva dynamoen, hjulene og remdriften tåler av omdreiningshastighet.Dersom man skal satse på å la dynamoen jobbe i orginalt arbeidsområde så blir det muligens noe lite lading i lave hastigheter hvis bilen også skal kunne benyttes opp mot 250 km/t Turtall motor ca 800-7000 omdr/min= ca 13-116 omdr/sek. Remhjul motor er ca 2,5 ganger større enn remhjul dynamo. Turtall dynamo blir da ca 5-46 omdr/sek. Dekk 195/65-15 har rulleomkrets 1,993m = ca 2m Utveksling i bakdiff feks 4,11:1 er ca 4:1 Hastighet 240 km/t= ca 66 m/s, hjulomdreinings hastighet ca 33 omdr/sek, mellomaksel ca 132 omdr/sek Hastighet 80km/t = ca 22 m/s, hjulomdreinings hastighet ca 11 omdr/sek, mellomaksel ca 44 omdr/sek Hastighet 20 km/t = ca 5,5 m/s, hjulomdreinings hastighet ca 2,75 omdr/sek,mellomaksel ca 11omdr/sek Ved 240/kmt må man gire ned dynamoen ca 2,86 ganger for å komme ned på dynamoens toppturtall ved ordinæar montering. I praksis gir det en liten utfordring med et 2,86 ganger større remhjul på mellomaksel enn på dynamo, da blir remhjulet på mellomaksel ikke akkurat lite og nett. Ved 2,86 ganger nedgiring vil dynamoen ved 80km/t ha ca 15 omdr/sek og ved 20 km/t ha 3,8 omdr/sek, det vil si akseptabelt innenfor dynamoens normale arbeidsområde. Konklusjon: Bør i teorien gå helt fint, forutsatt at du finner en grei teknisk løsning på litt stort hjul på mellomakselen og at bilen brukes i variable hastigheter. Men da lader den som på tomagang når du kjører i noe over 30km/t. Bilen kan da ikke brukes til småkjøring i lave hastigheter om vinteren, da lader den neppe nok. Hvis reimhjulet på veiva er 2,5 ganger større, så vil da dynamo ha et arbeidsområde på ca 32 - 290 omdr/sek. Det stemmer veldig bra over ens med spesifikasjoner jeg har lest på en bosch dynamo som hadde arbeidsområde 30 - 300 omdr/sek 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 17, 2011 Da er jo saken biff, bare å få til et reimhjul da Tenkte å få lagd et som blir skrudd fast via de 6 boltene til mellomakselkrysset og istedenfor å ha batteriet under setet så har man dynamoen der og batteriet bakerst i bagasjen. Har jo i teorien flytta 30kg bakover da + et par kg spart i ledninger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 17, 2011 Hvis du bruker standard reimhjul, som f.eks. fra veiva på 2.5:1 i forhold til dynamo, vil du oppnå 18 000 rpm(300 omdr/sek) på dynamoen ved 210 km/t med de opplysningene som Steinar gav. For å oppnå 240 km/t med maks hastighet på dynamo, må en ha et reimhjul med størrelse 2,27:1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 17, 2011 Hvis reimhjulet på veiva er 2,5 ganger større, så vil da dynamo ha et arbeidsområde på ca 32 - 290 omdr/sek. Det stemmer veldig bra over ens med spesifikasjoner jeg har lest på en bosch dynamo som hadde arbeidsområde 30 - 300 omdr/sek Du har rett, jeg regnet akkurat motsatt der For unngå misforståelser så endrer jeg tråden min høyere opp. For utregning mellomaskel mot dynamo, se Arilds svar. Arild, mens du er i farta så kan du jo regne ut hvor fort man med en 240km/t toppfart må kjøre for å ha tomgangsturtall på dynamo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 18, 2011 Tilig om morgenen, men prøver alikevel Tatt fra et hiddenblad på en bosch dynamo (110A): -2500 rpm på dynamo(41,66 omdr/sek), lader 13 A -3000 rpm på dynamo(50,00 omdr/sek), lader 37 A Merk at dynamoer kan ha veldig forskjellig ladingskarakteristikk. En 140A dynamo kan f.eks. lade 1A på 3000 rpm. Kan være greit å sjekk ut hva som gjelder for din dynamo før du starter et slikt prosjekt. Tar utgangspunkt i 45 omdr/sek for å få tilfredstillende lading. Med ca utvekslingshjul på 2,27, gir det en mellomakselhastighet på 19,8. Dette kan igjen deles på 4.11 utveksling i bakdiffen og ganges 2 meters rulleomkrets. Dermed ganges med 3600 sekunder og deles på 1000 meter for å omgjøre fra m/s til Km/t. For å få tomgangslading på denne dynamoen, så må en ha ca 34,68 km/t 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...