Noen som har en DIY til kam skifte V6 2.4

Anbefalte innlegg

Har gjort det kjempe store no. Har plukket av kammene for å skifte pakningen på kamkjede strammeren.

Skal nå montere alt igjen, men har mistet merket som jeg satt på kammen der reimhjulet skal stå.

Nå vet jeg ikke hvordan reimhjulet skal stå på i forhold til kammen.

 

Noen som har tips?

Evt. en DIY til å stille inn motoren på nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det kjempe store no. Har plukket av kammene for å skifte pakningen på kamkjede strammeren.

Skal nå montere alt igjen, men har mistet merket som jeg satt på kammen der reimhjulet skal stå.

Nå vet jeg ikke hvordan reimhjulet skal stå på i forhold til kammen.

 

Noen som har tips?

Evt. en DIY til å stille inn motoren på nytt?

 

Nå kjenner ikke jeg til disse motorene, men ville tro det er kilespor slik at hjulet bare passer en måte. Eller er det ikke det? Fant noe her men er ikke sikkert det er likt?

 

http://www.robsaudiworld.com/2.8camseal.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamdrevene sitter bare på kon, ikke på kile. Du må ha spesialverktøyet for å stille kammene riktig i forhold til veiva år kamreima skal monteres. Hvis du er heldig, får du låne dette hos ditt verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kamdrevene sitter bare på kon, ikke på kile. Du må ha spesialverktøyet for å stille kammene riktig i forhold til veiva år kamreima skal monteres. Hvis du er heldig, får du låne dette hos ditt verksted.

 

Stemmer at den står på kon.

Har du noe link til dette verktøyet? Biltema har jo mye slikt, er det noe av det de har som kan brukes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg stiller kammene inn på TDC, holder det da at veiva er satt på TDC merket eller er det et spesielt antall turn den må ha hatt i forhold til kammene?

Tenker i forhold til taktene at det kommer i korrekt takt i forhold til oljepumpen eller vannpumpen?

 

Er det spesifikasjoner som forteller hvordan reimskiva på kammen skal monteres når alt er satt i TDC?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, når man timer kamakslene på en V6, så skal man først åpne for et hull i venstre siden av motorblokken, like bak oljefilteret. Her setter man inn en plugg som låser veivakselen, verktøy nr VW3242. (Denne er lik på alle V6 motorene). Deretter skal begge kamdrevene løsnes, og låseverktøyet (VW3391) monteres på kamakslene, før man strammer kamdrevene på nytt. Først da er kamakslene stilt inn. Man har nemlig ikke noen TDC å gå etter på disse motorene.

 

VW spesialverktøy kan f.eks. kjøpes her: http://www.samstagsales.com/vwaudi.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, når man timer kamakslene på en V6, så skal man først åpne for et hull i venstre siden av motorblokken, like bak oljefilteret. Her setter man inn en plugg som låser veivakselen, verktøy nr VW3242. (Denne er lik på alle V6 motorene). Deretter skal begge kamdrevene løsnes, og låseverktøyet (VW3391) monteres på kamakslene, før man strammer kamdrevene på nytt. Først da er kamakslene stilt inn. Man har nemlig ikke noen TDC å gå etter på disse motorene.

 

VW spesialverktøy kan f.eks. kjøpes her: http://www.samstagsales.com/vwaudi.htm

 

Takk for den fine forklaringen.

Men hva gjør man med kamdrevene? er det noe merke som de skal stå på eller annen prosedyre som må følges for å få de helt korrekt?

Hva med den kammen som ligger øverst og drives av kjeden?

Hvordan vet man at den står korrekt på kjeden og i forhold til den andre kammen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for den fine forklaringen.

Men hva gjør man med kamdrevene? er det noe merke som de skal stå på eller annen prosedyre som må følges for å få de helt korrekt?

 

Det spiller ingen rolle, så lenge selve kamakselen er stilt inn korrekt med spesialverktøyet, så står drevet der det står når du strammer, og ferdig med det! De s må platene med de to hullene er koblet direkte til kamakselen, mens drevet har ingen spor i det hele tatt.

 

Hva med den kammen som ligger øverst og drives av kjeden?

Hvordan vet man at den står korrekt på kjeden og i forhold til den andre kammen?

 

Hvis jeg husker riktig, er det to merker på andre enden av kammen, som skal stå likt, parallelt. Firkantet utfreset spor. Lurer på om ikke det også var noen merker på lagerbukken. Jeg har ikke WinELSA nå, så jeg kan ikke dobbeltsjekke dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig, er det to merker på andre enden av kammen, som skal stå likt, parallelt. Firkantet utfreset spor. Lurer på om ikke det også var noen merker på lagerbukken. Jeg har ikke WinELSA nå, så jeg kan ikke dobbeltsjekke dette.

 

Viser ikke det på de bildene jeg la ved? Er vel en fra en 2.8 da men er kanskje likt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser ikke det på de bildene jeg la ved? Er vel en fra en 2.8 da men er kanskje likt?

 

Jo, der ser du, de står på enden med kjedet, og ikke motsatt ende som jeg syns å huske. Som sagt, jeg hadde ingen mulighet til å dobbeltsjekke, og jeg husket ikke at du hadde lagt ut link til bilder. Men, på bildene synes hakket og pila ganske tydelig. Jeg hadde forøvrig også en 2.8, men alt skal være likt, så vidt jeg vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle innleggene.

Dem har vært til veldig god hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, når man timer kamakslene på en V6, så skal man først åpne for et hull i venstre siden av motorblokken, like bak oljefilteret. Her setter man inn en plugg som låser veivakselen, verktøy nr VW3242. (Denne er lik på alle V6 motorene). Deretter skal begge kamdrevene løsnes, og låseverktøyet (VW3391) monteres på kamakslene, før man strammer kamdrevene på nytt. Først da er kamakslene stilt inn. Man har nemlig ikke noen TDC å gå etter på disse motorene.

 

VW spesialverktøy kan f.eks. kjøpes her: http://www.samstagsales.com/vwaudi.htm

 

Der VW3242 skal inn i motorblokka, er det den som veivakselposisjon sensoren går inn på (svinghjulet) eller er det den mellom den og oljefilteret? (den som er som ei så hel***** vanskelig å komme til)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like bak oljefilteret, det sitter bare et lite svart (hvis jeg husker riktig) plastdeksel der, tror det var festet med en 10 mm bolt. Der skrues låsepluggen inn. Du skal ikke ta ut noen sensorer for denne, er bare et blindlokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like bak oljefilteret, det sitter bare et lite svart (hvis jeg husker riktig) plastdeksel der, tror det var festet med en 10 mm bolt. Der skrues låsepluggen inn. Du skal ikke ta ut noen sensorer for denne, er bare et blindlokk.

 

Ja fant den.

Dreiet meg et verktøy som passet og laget meg braketten for å holde kammene på plass.

Genialt hvor enkelt det er meg rette verktøyet :)

Bilen startet og gikk nesten finere enn før (Sikkert jeg som innbiller meg)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.