Sandblåsing og lakkering av alufelg

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal få lakkert 4. stk 16" alufelger da disse har mistet litt lakk og er ulitte kantkjørte.

Snakket med lakkør og han hadde ikke tid å få de sandblåst men lakk kunne kan klare om ikke så lenge.

Jeg har muligens mulighet til å få de sandblåst selv da jeg har tilgang til sandblåsings utstyr i kabinett.

Men lurte på om felgene kunne være "ubehandlet" lenge? Altså sandblåst før de får lakk på seg?

 

Vet at alu ikke ruster men de kan muligens oksidere? Noen som har erfaring med akkurat dette?

Blir det bra resultat med sprøytelakk? Skal ikke få de pulverlakkert nemlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bruk sand, men glass når du skal blåse de. Veit folk har sandblåst før de skal pulerlvakkere, og til og med der har det blitt synlige porer etter sandblåsinga når lakken er lagt på. Duxola fungerer også gull, bare du er tålmodig nok og tar mange nok omganger. Bruk gjerne en høytrykkspyler for å spyle av den lakken som løsner etter hver påføring av malingsfjerneren.

 

Tipper det er nulll problem med tanke på oksidasjon, for polerte ytterringer er jo ubehandlet, høyglanspolert aluminium, og der går det fint så lenge du polerer de med jevne mellomrom. Om det så oksiderer, er det bare å pusse vekk oksideringen og legge på grunning/lakk.

 

Sprøyte fungerer fint, men bruk syregrunning som grunning på felgene - da får du best heft. Resultatet blir like bra, om ikke bedre, enn pulverlakk, men så klart er holdbarheten noe "dårligere".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sandblåsing er litt grovere en glassblåsing! men går fint med sand blåsing sålenge du ikke blåser for hardt:) har sandblåst å lakka noen felge å det går heilt fint:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke tilgang til glassblåsing så får heller bare være forsiktig :)

Kan event. pusse vekk porene etter jeg har sandblåst de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel bare å kjøpe blåseglass og glassblåse det, for du har jo tilgang til blåseutstyr, tydeligvis? ;)

 

Bruk isåfall lite trykk, ellers kan du bare pusse ned lakken først som sist - fremfor å først blåse, så pusse. Høres for meg ut som flesk på smør:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.