Borre opp 2,9 VR6 til 3,0 VR6

Anbefalte innlegg

Hei,

planen er å borre opp min 2,9 VR6 motor, bytte stempler etc og overhale toppen skikkelig.

Generelt en total motoroverhaling.

Hvilket firma bør jeg bruke til denne jobben?

Snakket med Tore Østhus for noen år tilbake om dette, er ikke så langt for meg å dra dit som det er til Oslo etc. Har folk gode erfaringer derfra? Han virker veldig seriøs i tlf den gang ihvertfall.

 

Flere forslag er velkommen, kan jo være greit å få et tilbud med flere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velox.no i Haugesund. Litt langt å frakte men..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velox.no i Haugesund. Litt langt å frakte men..

 

I Haugesund og Stavanger har jeg slekt, så er der ihvertfall en gang i året, så sånn sett passer det greit:)

Takker for tipset, skal sjekke opp :)

 

Bare kom med flere, og gjerne erfaringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frakt fra Ålesund til resten av landet er jo null stress, koster lite å sende blokka til Velox sammenlignet med selve jobben. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frakt fra Ålesund til resten av landet er jo null stress, koster lite å sende blokka til Velox sammenlignet med selve jobben. :)

 

Det er sant, men synes det er greit å kunne ta en prat med de som skal gjøre jobben ansikt til ansikt også. Greit å føle at blokka, pengene og delene ikke blir sendt til fjøsmekk.org ;) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant, men synes det er greit å kunne ta en prat med de som skal gjøre jobben ansikt til ansikt også. Greit å føle at blokka, pengene og delene ikke blir sendt til fjøsmekk.org ;) hehe

 

Dei har GOD greie på VR6++, bare til å sende ein forespørsel.

Ligger ferdige topper på hjemmesiden..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dei har GOD greie på VR6++, bare til å sende ein forespørsel.

Ligger ferdige topper på hjemmesiden..:)

 

Ja ser det. Virker som de har peiling ja.

Skal fyre avgårde en mail og høre hva de sier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorteknik i Oslo borret og balanserte min motor. Fra 81mm til 82.5mm

De brukte en halv arbeidsdag på å bli ferdig. Ikke lett å spenne opp blokka siden det skal borres i 15 graders vinkel.

De justerte prisen på jobben etter at jeg hadde vært der. Dyrere en å borre andre 6 sylindra biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorteknik i Oslo borret og balanserte min motor. Fra 81mm til 82.5mm

De brukte en halv arbeidsdag på å bli ferdig. Ikke lett å spenne opp blokka siden det skal borres i 15 graders vinkel.

De justerte prisen på jobben etter at jeg hadde vært der. Dyrere en å borre andre 6 sylindra biler.

 

Ok, har du en "ballpark figure" på hva det kostet?

Gjerne PM om du ikke vil skrive her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorteknik i Oslo borret og balanserte min motor. Fra 81mm til 82.5mm

 

For et par år siden var det noe oppkjøp mellom Oslo Sylinderservice og Motorteknik som medførte at en rekke av de flinkeste og mest erfarne karene fra begge steder sluttet og etablerte Oslo Motorservice.

 

Sistnevnte har etablert seg i rimeligere lokaler for å holde kostnadene nede, så det kan være all grunn til å vurdere dem både mtp kompetanse og pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har du en "ballpark figure" på hva det kostet?

Gjerne PM om du ikke vil skrive her.

 

Driter i hva folk tror om prisen. Selv var jeg veldig fornøyd.

For syrevask, borring, vektjustering av alle H-profil råder, balansering av veiv og etterpå med svinghjul og clutch. Alt sto i null etterpå.

ARP,H-profil,Wiseco,orginale rådelager etc,etc...

 

11000,- ferdig montert, kom å hent på en Europall :)

 

Veiva var kun 2 gram av før den ble balansert :tilber:

 

OZMito9x17015.jpg

 

VWVR6shortrunnerinsug011-2.jpg

 

OZMito9x17029.jpg

OZMito9x17032.jpg

OZMito9x17039.jpg

VWVR6shortrunnerinsug019.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driter i hva folk tror om prisen. Selv var jeg veldig fornøyd.

For syrevask, borring, vektjustering av alle H-profil råder, balansering av veiv og etterpå med svinghjul og clutch. Alt sto i null etterpå.

ARP,H-profil,Wiseco,orginale rådelager etc,etc...

 

11000,- ferdig montert, kom å hent på en Europall :)

 

Veiva var kun 2 gram av før den ble balansert :tilber:

 

Takk for info, det kommer sikkert noen spørmål til deg på PM etterhvert ;)

Var prisen kun for jobben eller med deler? (ja jeg har ikke peiling på hva deler koster)

Og måtte du eventuelt skaffe deler før de begynte på jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse gutta i Haugesund så ut som hadde peiling. Må snakke litt med de om en oversize topp tror jeg pluss annet arbeid;) Takker for info

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse gutta i Haugesund så ut som hadde peiling. Må snakke litt med de om en oversize topp tror jeg pluss annet arbeid;) Takker for info

 

Dei meinte at det ikkje var vits å bore opp VR6 maskinen siden volumet var stort nok orginalt, men skal du ta mye ut av maskinen og få den mest mulig holdbar er det selfølgelig en fordel.

Men det skulle bli mye heftigere lyd med kun porting og andre kammer. De dreier også kammer etter hvor du vil ha mest/likt drag på turtallsregisteret:) (Til ein fin pris)

 

Både eg og broren skal levere både blokk og topp til velox når tiden er kommet for overhaling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info, det kommer sikkert noen spørmål til deg på PM etterhvert ;)

Var prisen kun for jobben eller med deler? (ja jeg har ikke peiling på hva deler koster)

Og måtte du eventuelt skaffe deler før de begynte på jobben?

 

Uten deler.

Med deler må du ta samme sum engang til.

 

 

 

Og ja, det er ikke så mye å hente på borring av VR6. Men skal man bytte stempler og trenger å borre, så hvorfor ikke.

Trenger jo ikke å bytte stempler om man ikke skal over 400 hjul hk. Biltema honing og nye stempel fjører samt råde lager burde holde i massevis.

Skal man ta ut noe av VR6, må det bli i toppen. Masse snacks å velge i der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten deler.

Med deler må du ta samme sum engang til.

 

 

 

Og ja, det er ikke så mye å hente på borring av VR6. Men skal man bytte stempler og trenger å borre, så hvorfor ikke.

Trenger jo ikke å bytte stempler om man ikke skal over 400 hjul hk. Biltema honing og nye stempel fjører samt råde lager burde holde i massevis.

Skal man ta ut noe av VR6, må det bli i toppen. Masse snacks å velge i der.

 

Hmmm, da er det vel ikke sikkert jeg trenger å borre, bare overhale den da. Og bruke pengene på toppen.

Planen er N/A trim til 250 + hk...

Jeg tenkte kansje det hadde noe å si når jeg ikke skal kjøre overtrykk på motoren, men nå har jeg null erfaring med trimming.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle få rundt 300hk med porting, kammer og CNC innsug.. 25-30k for den heftigeste toppen med kammer. (Hadde mye å gjøre sist eg snakte med dei..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

250 suge hk på en 12V VR6 er kansje det høyeste jeg har hørt om. Bildon i USA prøvde, men det lot seg ikke gjennomføre med noe spes over 250hk.

Han jeg kjøpte R32 kassa mi av, hadde en særdeles hårete 12V sugemotor. Det var en 3.1 liter, med Woessner råder/stempler alt balansert. Seriøst portet topp, større Dr.Schrick ventiler, Schrick variabelt insug, Schrick 272 kammer, titanium retainers, Schrick ventil fjørerer, grenrør og Ferrita eksos hele veien. Samt at motoren gikk på hiddensprut og hadde turtall sperre på Motoren kostet rundt 100 laken, og da hadde han montert alt selv.

Den benket 218 på hjula.

 

mathiasVR61.jpg

mathiasVR62.jpg

 

Få ut noe spesielt over 200 hjul hk på en 12V VR6 er så mye mer en chip, eksos, kammer og standard porting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle få rundt 300hk med porting, kammer og CNC innsug.. 25-30k for den heftigeste toppen med kammer. (Hadde mye å gjøre sist eg snakte med dei..

 

Hva er CNC insug ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er CNC insug ?

separate spjeldhus (throttle bodies/ITB):

throttle%20bodies%206%20syl.JPG

 

 

sitert fra hjemmesiden til Velox:

 

1. Ekstremtopp til VR6 med større ventiler. Toppen har fått sveist aluminium der det trengs i porten, montert nye større ventilseter +5mm innsug og +2mm eksos. Større high flow ventiler og silisium-mangan-bronse styringer. Portet med mål om å flytte grensen for hva som i det hele tatt er mulig med en VR6 topp. Denne toppen er god for ekstreme effekter, og er den råeste VR6 toppen som er for salg. Finner du en annen topp fra et annet firma som flower like mye får du alle pengene igjen, du beholder selvfølgelig toppen med delene. Prisen inkluderer nye rustfrie 21-4N high-flow ventiler, låser, retainere og strammere ventilfjører. Kr. 22000,- eks. mva.

 

2. Gatetopp med originale omslipte ventiler for økt flow. Nye silisium-mangan-bronse styringer. Portet og flowtestet. Gir +50-60Nm og 40-50Hk sammen med snille kammer. Toppen med ventiler, kr. 9000,- eks. mva. SOLGT

 

3. RÅ topp med originale omslipte ventiler. Eksperiment-topp for å se hvor mye effekt toppen klarer uten at ventilsetene byttes. Toppen er egnet til en rå gatebil, eller innen motorsport med begrensninger til originale ventilstørrelser. Flower til 300HK sugemotor med vårt CNC innsug og separate spejllhus. Toppen med ventiler, kr. 12600,- eks. mva. SOLGT

 

 

Alle toppene er portet for økning av dynamisk flow på alle turtall. Med andre ord vil den råeste toppen gi det beste bunndraget av alle toppene, også i en ellers original motor. De er altså ikke portet med fokus kun på statisk flow eller topp-effekt, men økt effekt over hele turtallsregisteret. Alle toppene er hydraulisk, men vi har passende mekaniske løftere og kammer for de som ønsker dette. Vi kan også lage kammer etter dine ønsker og optimalisert etter toppens behov. For mer informasjon om en aktuell topp send oss en e-post via skjemaet her eller ring.

 

VR6.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har selv vært i snakk med velox om værsting toppen og itb oppsettet.

motoren min er borret opp clymo i trondhjem og jobben med bunndelen inkl. høy komp stempel og alt kom vel på rundt 13000,-

alt ble veksjustert ned til minste mulige forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.