AWT byttemotor varsler lavt oljetrykk

Anbefalte innlegg

Brodern har en a4 med 1.8t awt som oljesila gikk tett på, og det hele endte med et hull i bunnpanna : rolleyes

Vi fikk tak i en lik motor hos en forhandler i sverige, som selger påstår at oljesil og pumpe er kontrollert og funnet ok. Jeg har ikke sjekket dette selv..

I dag var jeg kommet dit at bilen skulle startes. Den gikk så fint som bare det, MEN maser om lavt oljetrykk ved gasspådrag, meldingen blir borte igjen når turtallet går ned og motoren rusler på tomgang.

Kan det være at oljetrykksbryteren feiler?, er det flere brytere en den på oljefilterholderen som har med oljetrykket å gjøre?.

Får ingen feilmeldinger i vagcom, kan man forresten se oljetrykket noe sted i vagcom, klarte ikke å finne det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan leses i measuringblock.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant ikke noe som hadde med oljetrykket å gjøre der, men nå er ikke jeg noen ekspert på vagcom heller..:o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det var bare oljetrykksbryteren som feilet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brodern har en a4 med 1.8t awt som oljesila gikk tett på, og det hele endte med et hull i bunnpanna : rolleyes

Vi fikk tak i en lik motor hos en forhandler i sverige, som selger påstår at oljesil og pumpe er kontrollert og funnet ok. Jeg har ikke sjekket dette selv..

I dag var jeg kommet dit at bilen skulle startes. Den gikk så fint som bare det, MEN maser om lavt oljetrykk ved gasspådrag, meldingen blir borte igjen når turtallet går ned og motoren rusler på tomgang.

Kan det være at oljetrykksbryteren feiler?, er det flere brytere en den på oljefilterholderen som har med oljetrykket å gjøre?.

Får ingen feilmeldinger i vagcom, kan man forresten se oljetrykket noe sted i vagcom, klarte ikke å finne det..

Jeg hadde aldri verden satt inn en 1,8 t motor som var brukt uten å minimum skifte oljesil og sjekke FØR jeg setter den inn... Det er jo kjempeenkelt på en løs motor, men en ganske så stor jobb når motor er satt inn i bil. Den sila koster ikke mange kronene og er vel en av de største problemene på 1,8T , hvis det ikke er DET største problemet.

Det at det ble bedre med skifte av oljetrykkbryter kan kun være marginale forskjeller på ny og brukt føler hvis trykket ligger i grenseland. En jeg kjenner hadde en A4 1,8t hvor oljetrykk / lampa begynnte å komme ved gasspådrag og han skiftet bryter. Det ble da bedre et par uker før det begynnte igjen. Det som skjer er at hvis sila er nogenlunde tett med koks-biter så tetter disse seg til ved lengre pådrag og tetter da helt til slik at pumpa ikke får tak i olje = dårlig / null oljetrykk.

Alle 1,8t -biler burde hatt oljetrykk-instrument som standard.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bør oljetrykket ligge på ved forskjellige turtall?. Tenkte jeg skulle koble til et manometer i morgen for å måle.

Firmaet vi kjøpte motoren fra er veldig seriøse, å påstår at dette gjør de på alle slike motorer, men man vet jo aldri... Det ligger hvertfall ny pakning på bunnpanna, så den har nylig vært oppe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg målte oljetrykket til følgende:

Kald motor: 4bar ved tomgang, 5,5bar ved 3000o/min

Varm motor: 1,5bar ved tomgang, 4bar ved 3000o/min

synes det virket greit, er det innenfor normalen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg målte oljetrykket til følgende:

Kald motor: 4bar ved tomgang, 5,5bar ved 3000o/min

Varm motor: 1,5bar ved tomgang, 4bar ved 3000o/min

synes det virket greit, er det innenfor normalen?

1,5 bar ved tomgang når den er varm kunne vel ha vært bedre, men er nok ikke det i seg selv som er problemet her. Er nok heller hva oljetrykk er hvis koksbiter tetter seg til i sila. Det behøver ikke være konstant og kan komme ved en lengre periode med høyt turtall..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt av bunnpanna igjen i ettertid. Sila er ny, var nok bare oljetrykksbryteren som feilet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt av bunnpanna igjen i ettertid. Sila er ny, var nok bare oljetrykksbryteren som feilet.

Da slipper du i hvertfall "å lure på`" ... Nå VET du. ;)

"Tut og kjør" : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.