Dumt å chippe 1.9 tdi (110hk) som har gått 280.000?

Anbefalte innlegg

Vurderer å chippe a4`en min, men er litt usikker på hvor smart det er siden den har gått så langt?

Å er det maks 145hk å 300 nm man får chippa til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare få logga om turbo og lmm er i orden så er det bare å chippe ivei det.

Min motor er gått over 300k, og jeg har fått beskjed om at da er den bare såvidt innkjørt, så det er bare å chippe :) Det skal jeg vertfall. Og ja, samme motor jeg har(afn).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut, da blir det vel en tur til ts-racing etterhvert, har ikke finni noen som chipper mer en 145hk og 300nm så regner med att det er maks man får ut av denne motoren uten flere modifikasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, turboen gir seg vel ved rundt 140 tror jeg. Jeg selv har nye dysespisser jeg skal sette inn, så luuurer på om jeg skal bytte turbo også før jeg chipper, da får jeg vel henta litt ekstra tenker jeg. Men da begynner det å gå hardt utover DM-svinghjul og clutch, så jeg lurer på å bare holde meg på rundt 140.. Får se hva tenkeboksen ender opp med slags svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut, da blir det vel en tur til ts-racing etterhvert, har ikke finni noen som chipper mer en 145hk og 300nm så regner med att det er maks man får ut av denne motoren uten flere modifikasjoner.

 

Ikke se deg blind på talla som blir lovt, noen skryter og lyger fordi de vet det selger (sånne som deg som kun går etter maks tall er "lett bytte"). Den som greier høyest faktiske tall gjør også dette på bekostning av levetid på turbo, verdt å ta med i vurderingen. Høye sylindertrykk kan også ryke toppakningen. Svartrøyk er heller ingen målestokk på effekt.

 

Finn deg en lokal tuner som du kan henvende deg til ved problemer, f.eks. hvis det blir behov for tilbakestillelse. og som du stoler på. Finnes desverre mange aktører som ikke engang sjekker om turboen peaker for mye i mellomregisteret etter chipping og det er mange originale turboer som ikke er optimale med tanke på oppsett av vnt aktuator. Turboen på 110hk motoren er veldig liten og også følsom for dette. Stor eksos og du kan risikere at den ikke greier å holde kontroll på ladetrykket på høyt turtall (boost creep).

 

Men ang. km stand og chipping så er det bare å gjøre det. Jeg har hatt flere chippa TDI biler som har nærmet seg 300k km uten problemer men ene røyk jeg clutchen på. Har du ikke råd til ett turbohavari eller ett clutchhavari så bør du tenke deg om en ekstra gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, turboen gir seg vel ved rundt 140 tror jeg. Jeg selv har nye dysespisser jeg skal sette inn, så luuurer på om jeg skal bytte turbo også før jeg chipper, da får jeg vel henta litt ekstra tenker jeg. Men da begynner det å gå hardt utover DM-svinghjul og clutch, så jeg lurer på å bare holde meg på rundt 140.. Får se hva tenkeboksen ender opp med slags svar :)

svinhjulet mitt sliter nå etter kun dysespisser (afn) så svinhjul burde nokk byttes ved mer enn dyser :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke se deg blind på talla som blir lovt, noen skryter og lyger fordi de vet det selger (sånne som deg som kun går etter maks tall er "lett bytte"). Den som greier høyest faktiske tall gjør også dette på bekostning av levetid på turbo, verdt å ta med i vurderingen. Høye sylindertrykk kan også ryke toppakningen. Svartrøyk er heller ingen målestokk på effekt.

 

Finn deg en lokal tuner som du kan henvende deg til ved problemer, f.eks. hvis det blir behov for tilbakestillelse. og som du stoler på. Finnes desverre mange aktører som ikke engang sjekker om turboen peaker for mye i mellomregisteret etter chipping og det er mange originale turboer som ikke er optimale med tanke på oppsett av vnt aktuator. Turboen på 110hk motoren er veldig liten og også følsom for dette. Stor eksos og du kan risikere at den ikke greier å holde kontroll på ladetrykket på høyt turtall (boost creep).

 

Men ang. km stand og chipping så er det bare å gjøre det. Jeg har hatt flere chippa TDI biler som har nærmet seg 300k km uten problemer men ene røyk jeg clutchen på. Har du ikke råd til ett turbohavari eller ett clutchhavari så bør du tenke deg om en ekstra gang.

 

Takk for info! Har sendt en mail til svensken på chipsenter.no, lest mye bra om han, pluss uslåelige priser. Trur heller ikke turbo har vert bytta før, så den må nok byttes snart uansett, kan man da sette på en større? noen som passer bolt on fra anna bil? Eller begyner det å slite på motor da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turboen fra en 130pd (awx) ska verr bolt on :) hadde planer om å sette i en slik sjøl, men når svinghjule ikke liker effekten med kun dysespisser så spørs de om eg legger det på is ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

turboen fra en 130pd (awx) ska verr bolt on :) hadde planer om å sette i en slik sjøl, men når svinghjule ikke liker effekten med kun dysespisser så spørs de om eg legger det på is ;)

 

Hva kan gå galt med svinghjulet egentlig? Trudde det var cluthen som tok kvelden jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett i svinghjul fra en 1Z, enkeltmasse så kan ikke gå i stykker :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så det er dobbeltmasse i min? hva skjer med det når det blir ødelagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dobbeltmasse tåler ikke mye moment før en bunner fjærene, du slår det til slutt ihjel og det vibrerer mye i mellomregisteret (hvis du ikke har lagt merke til noe så er det ikke et problem enda). Enkeltmasse er udødelig men det blir mer vibrasjoner med det enn med ett dobbeltmassesvinghjul sålenge det virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke merka noe som helst, så holder vell en stund til, kan jo bytte når ett evenuelt clutch bytte må gjøres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.