#1 Skrevet August 24, 2011 Heisann folkens! Denne bilen min har tydeligvis tenkt å loppe meg helt for penger i år, da problemene ikke tar slutt Merket igår at bilen hadde noen flekker med olje under seg, og sjekket rundt oppi motorrommet. Der ser jeg at det har piplet ut olje fra en 'sekskant nippel' som kommer i et stålrør og går inn i midten av turbo. Jeg er ganske blank på turbo-området og lurer rett å slett på hva jeg skal ta meg til, for å reparere dette. Skal egentlig reise bort på fredag, en reise på ca 30mil tur-retur. Bør jeg unngå dette til jeg har fikset dette? Alle tips mottas med stor takk! -Christer Motor: AFN Turbo: GT1749V 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 24, 2011 Heisann folkens! Denne bilen min har tydeligvis tenkt å loppe meg helt for penger i år, da problemene ikke tar slutt Merket igår at bilen hadde noen flekker med olje under seg, og sjekket rundt oppi motorrommet. Der ser jeg at det har piplet ut olje fra en 'sekskant nippel' som kommer i et stålrør og går inn i midten av turbo. Jeg er ganske blank på turbo-området og lurer rett å slett på hva jeg skal ta meg til, for å reparere dette. Skal egentlig reise bort på fredag, en reise på ca 30mil tur-retur. Bør jeg unngå dette til jeg har fikset dette? Alle tips mottas med stor takk! -Christer Motor: AFN Turbo: GT1749V Det røret du nevner er oljekjølerøret til turboen. Den "sekskantnippelen" du nevner er bare en mutter som går over en kon i enden av oljerøret, og fester/tetter kjølerøret i en nippel som står på turboen. Prøv å skjekke om mutteren eller nippelen ikke står helt fast. Mener det er 17mm fastnøkkel som passer. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 24, 2011 Kjøler? Olja kjøler ikke bare, den smøret lagrene i turboen også. Dette ser ut til å være oljereturen, som går tilbake til bunnpanna i bilen, så om det lekker lite er det ingen KRISE, men vil anbefale deg å fikse det snart Skal du på langtur, anbefaler jeg at du sjekker olja en gang i ny og ne for å se at oljenivået er ok Vet ikke med disse turboene, men om det er vanntilkobling, er dette primært kjøleren, mens olja smører og kjøler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 24, 2011 Kjøler? Olja kjøler ikke bare, den smøret lagrene i turboen også. Dette ser ut til å være oljereturen, som går tilbake til bunnpanna i bilen, så om det lekker lite er det ingen KRISE, men vil anbefale deg å fikse det snart Skal du på langtur, anbefaler jeg at du sjekker olja en gang i ny og ne for å se at oljenivået er ok Vet ikke med disse turboene, men om det er vanntilkobling, er dette primært kjøleren, mens olja smører og kjøler KJØLER og smører ja, det er riktig det. RETUREN ned og inn til bunnpanna er på UNDERsiden av turboen, og er en stålomspunnet slange med en oval flens som er festet med 2 stk torx eller umbrakoskruer. Er IKKE vanntilkobling på disse turboene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 25, 2011 Tusen takk for tilbakemeldinger! Skal ta turen ut å sjekke om denne er skikkelig fast. Håper det er så enkelt! Da satser jeg på å kunne kjøre til helga om jeg ikke skulle klare å fikse det selv. Har alltid med litt ekstra olje, en vet aldri! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...