Anbefalinger av vinter og sommerdekk til Passat?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye vinter og sommerdekk til min Passat 2010 stv 4M, lurte på om noen hadde erfaringer å dele med tanke på dekkstøy og lignende, og hva som evt kan anbefales og ikke til denne bilen...?:confused:

 

Skal ha piggfrie vinterdekk 17" i området 205-235/45 og sommerdekk 19" 235/35...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal kjøpe nye vinter og sommerdekk til min Passat 2010 stv 4M, lurte på om noen hadde erfaringer å dele med tanke på dekkstøy og lignende, og hva som evt kan anbefales og ikke til denne bilen...?:confused:

 

Skal ha piggfrie vinterdekk 17" i området 205-235/45 og sommerdekk 19" 235/35...

 

Har samme bil og kjører på Dunlop sportmax på sommeren (235/30 20) og Nokian Hakka R på vinteren (235/40 18), begge dekktyper kan anbefales. Har også hørt mye bra om Michelin, Yokohama og Kumho på sommerdekk og Conti på vinterdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding!

Hvordan opplever du bilen med 20"...?

Har denne sommeren kjørt på 17" 235/45 med Continental SportContact 3, og har vært godt fornøyd med disse... Men skal nå sette vinterdekk på disse felgene og få på 19" til sommeren igjen.

 

Har du merket problemer i slapseføre med 18" og 235 bredde? Ser det er litt delte meninger om akkurat dette med bredde, er usikker på om man merker så stor forskjell fra 205 til 235...?

 

Er ellers strålende fornøyd med bilen, DSG kassen er rett og slett et mesterverk fra VW etter mitt syn!

 

Mvh

Jan Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte Nokian Hakka R 245/40-18 på A6 4F i 2 sesonger, fungerte utmerket og merket ikke noe problem på slaps eller annet føre.

Så det med brede dekk på vinteren er litt overdrevet, så lenge det er dekk av skikkelig kvalitet laget for nordiske vintre.

 

Har kjørt Passat 3C med det meste av dekk/felgvarianter og konklusjonen min er at det er liten/ingen forskjell på 19 og 20".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av sommerdekk i stor størrelse har jeg prøvd 4 forskjellige det siste året. Pirelli P-Zero Rosso er veldig støysvakt, men sporer veldig. Pirelli P-Zero har vanvittig godt grep, men støyer inni granskauen, så de byttet jeg ut med Dunlop SportMaxx, som er rimelig bra på støy og grep. Dessverre hadde jeg fått 6 år gamle dekk med kast i, så det var en del risting. Nå har jeg fått Goodyear Eagle F1 Asymmetric. De er enda et hakk bedre på Støy enn Dunlop-dekkene. Har derimot hørt de kan slites litt raskt, noe som skal være bedre med Asymmetric 2 som har kommet nå (finnes ikke i min dim. ennå). Conti SportContact har ikke jeg noen spesielt god erfaring med ift. støy på sommerdekk. Har prøvd det på flere biler. Bridgestone Potenza støyer også mye, hvis det ikke har kommet noe nytt og bedre i det siste. Av piggfrie vinterdekk er det ikke så stor forskjell på støy. De beste piggfrie dekkene er bl.a. Nokian Hakka R, Conti VikingContact 5 (har det nå) og Micheling MaxiIce2 iflg. tester fra forrige sesong.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode tilbakemeldinger!

Spørs om jeg må vurdere å gå opp til 18" på vinter likevel... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding!

Hvordan opplever du bilen med 20"...?

Har denne sommeren kjørt på 17" 235/45 med Continental SportContact 3, og har vært godt fornøyd med disse... Men skal nå sette vinterdekk på disse felgene og få på 19" til sommeren igjen.

 

Har du merket problemer i slapseføre med 18" og 235 bredde? Ser det er litt delte meninger om akkurat dette med bredde, er usikker på om man merker så stor forskjell fra 205 til 235...?

 

Er ellers strålende fornøyd med bilen, DSG kassen er rett og slett et mesterverk fra VW etter mitt syn!

 

Mvh

Jan Erik

 

Bilen er helt grei på 20 tom, men så er jeg vant til hard bil og er villig til å ofre komfort for utseende da, er man ikke det bør man vel holde seg på 17, max 20 tom. Største forskjellen i komfort er pga fjærene, ikke dekkene. 235/35 19 med kvalitetsfjærer skal være null problem på disse.

 

Synes grepet på Nokian dekkene er bra, har ikke testet så mye utover at fremkommerligheten er bra, men det hadde den kanskje vært med litt dårligere dekk også med 4 motion. Er mye mer skeptisk til "europeiske" vinterdekk enn å se på bredde, Nokian R i 235/40 eller 245/40 18 er MYE bedre enn f.eks 205/50 17 fra kontinentet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding!

Hvordan opplever du bilen med 20"...?

Har denne sommeren kjørt på 17" 235/45 med Continental SportContact 3, og har vært godt fornøyd med disse... Men skal nå sette vinterdekk på disse felgene og få på 19" til sommeren igjen.

 

Har du merket problemer i slapseføre med 18" og 235 bredde? Ser det er litt delte meninger om akkurat dette med bredde, er usikker på om man merker så stor forskjell fra 205 til 235...?

 

Er ellers strålende fornøyd med bilen, DSG kassen er rett og slett et mesterverk fra VW etter mitt syn!

 

Mvh

Jan Erik

 

Bilen er helt grei på 20 tom, men så er jeg vant til hard bil og er villig til å ofre komfort for utseende da, er man ikke det bør man vel holde seg på 17, max 18 tom. Største forskjellen i komfort er pga fjærene, ikke dekkene. 235/35 19 med kvalitetsfjærer skal være null problem på disse.

 

Synes grepet på Nokian dekkene er bra, har ikke testet så mye utover at fremkommerligheten er bra, men det hadde den kanskje vært med litt dårligere dekk også med 4 motion. Er mye mer skeptisk til "europeiske" vinterdekk enn å se på bredde, Nokian R i 235/40 eller 245/40 18 er MYE bedre enn f.eks 205/50 17 fra kontinentet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.