Anbefalte innlegg

Jeg har en 92 C4 med AAR-motor med automat.

Når den står på tomgang eller står i kø blir kjølevæsken fort varm og går fort opp til over 100 grader. Den holder seg stabil på ca 90 grader under kjøring.

Jeg har byttet termostat og ekspansjontanken (pga lekkasje). Tenkte først det kunne være tanken siden det var lekkasje på den men varmen stiger fortsatt. Jeg merker at den elektriske vifta ikke alltid starter når jeg stopper bilen. Kan det være sensoren til den? Skal den vifta starte kun når jeg slår av bilen?

Noen tips til hva det kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du har en korrekt blanding med frostvæske, så er det ikke farlig om den bikker 100 grader. Kjølesystemet er under trykk, og med en blanding på ca 40% frostvæske, så er kokepunktet på noe over 120 grader både pga blandingen og at systemet er under trykk. Det er også et kjent faktum at Audis femmere ofte går opp mot 105 grader i køkjøring, spesielt om sommeren.

 

Jeg vet ikke helt hvor varm min AAR blir, for jeg har ikke vanntempmåler som funker. Har bare oljetempmåler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den elektriske vifta skal ikke nødvendigvis starte uansett når du skrur av motoren. Min gjør i allefall ikke det.

Men står den på tomgang en stund starter vifta, gjerne etter jeg skrur av motoren også. (hold fingra unna!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her høres ut for meg som det er sensoren til vifta som er på bærtur. Typisk VAG feil.

Bytt sensoren slik at vifta starter når den skal så tenker jeg problemet ditt er borte :) Vifta skal starte når kjølevannet overstiger en viss temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet sensoren nederst på radiatoren nå men tempen går fortsatt opp veldig mye. El-vifta starter bare noen ganger når jeg skrur av tenningen men ikke i det hele tatt når motoren går. Har nå bestilt rele til kjølevifta. Kanskje det er den som tuller. Kan jeg f.eks ha luft i systemet? Hvor lufter jeg det evnt? I dag når jeg stoppa bilen røyk det fra motorrommet. Da var tempen på 105 grader. Det røyk fra høyre side av motoren i torpedoveggen (ser ut for meg fra en svart sylindrisk boks). Det drypper væske ned på eksosen. Er det kjøleslanger på den siden da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.