Nybygd 10vt - null tomgang, tungstartet.

Anbefalte innlegg

Jæjæ.. Motoren er bare rævva.

Tungstartet som fy og umulig å få til å gå på tomgang.

Nå har motoren gått max en time, tok en kjøretur for å varme den litt for å bytte olja første gang før jeg skulle ut på kjøreturen for å kjøre til stempelringene.

Varm er den helt umulig å få startet, det er mer flaks enn annet om den starter, samt den er klin umulig på tomgang under 11-1200 rpm.

Kald motor er noe snillere.

 

Blokka er borret, nye stempler fra JE med samme spec som de originale i 1B.

Toppen har fått nye styringer og tettninger, planslipt og nye ventiler er også montert og slipt inn.

Greia er vel at det var jeg som slipte inn ventilene med slikt manuelt håndverktøy, og kan ha vært litt overivrig når jeg holdt på. Var første gang jeg gjorde noe som dette.

 

Komp på sylinderene målt ved omtrent 30 grader i oljetemp.

1 - 117/118 PSI

2 - 115 PSI

3 - 100 PSI

4 - 125 PSI

5 - 128/130 PSI

 

1B har som kjent samme blokk som MC, men med 8,6: 1 i CR.

 

Er det toppen jeg bør mistenke, eller trenger den kanskje fler kilometer på nakken før den blir noe bedre? Som sagt, så er det meg selv som har jobbet med toppen, men når jeg brukte slikt fargestoff rundt ventilsetene og roterte ventilene i setene, så ble det en fin blank stripe javnt rundt hele ventilsete. Men om jeg har frest dem ned alt for mye, vet jeg ikke - det er noen jeg tok ganske mye av egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mulig at tenningen din er på tur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker, rotoren peker midt på streken på kanten av fordeler iallefall når veiv er i TDC.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan går bilen ellers egentlig? ser du har litt lav komp på syl 3?, under 7 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fusker litt når den forlater vakum i innsuget, altså når turboen begynner å lade.

Jeg syntes heller ikke det er noe særlig kraft i den, som før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til tross for at stempelringene ikke er innkjørt ennå så synes jeg det er alt for stor forskjell på beste og dårligste komp, det skal ikke variere med 2 bar.

 

Har hatt 10VT motor, den var merkbart tungstartet og lavere enn orginal effekt. Der var dårligste sulinder nede på 6 bar. Etter overhaling var den som ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om jeg ikke må av med toppen igjen da. 3 ekstra topper liggende, hvorav 2 av dem er ganske gode.

Får ta å prøve en av dem, må bare dra dem ned til plansliping først.

 

Har heldigvis arp-bolter på toppen, så de tåler vel noen gangers gjenbruk, værre med at jeg trenger fler toppakninger.

 

Noen som forhandler stålpakninger til 20v her i landet til en fornuftig pris, og som leverer raskt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett at enkelte gjenbruker disse pakningene uten problemer. Dog kan jeg tenke meg at det kan by på problemer hvis det kommer urenheter inne i mellom lagene.

 

Jeg har ikke sett at disse alutoppene blir skjeve, så hvis anleggsflaten ikke har sår og tæring så kan du vurdere å måle planheten før du sender den til høvling.

 

Ecconor i Oslo er greie på pris og leverer raskt. De er også del av Oslo motorservice som plansliper.

 

Personlig ville jeg ikke rivd av toppen med en gang. Ta av kammen slik at alle ventiler er lukket. Kjør så trykkluft ned i sylindrene og se hvor raskt det blåser ut. Kan også kjøres med kam når kammen har alt lukket på den enkelte sylinder, men hvis det da er lekk så vet du ikke om det kommer at utetthet i ventilene eller om løfterne er for høye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakninga er jo så og si splitter ny, den er bare trukket til. Kan jo forsøke, blåse mellom lagene med trykkluft før montering igjen evt for å bli kvitt noe evt som ligger imellom.

 

Ecconor er jeg kjent med, en del bestilliger er gått dit, alright sjappe det :)

Jeg trenger jo uansett litt andre pakninger også, bl.a tettninger til de andre toppene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det toppen jeg bør mistenke, eller trenger den kanskje fler kilometer på nakken før den blir noe bedre? Som sagt, så er det meg selv som har jobbet med toppen, men når jeg brukte slikt fargestoff rundt ventilsetene og roterte ventilene i setene, så ble det en fin blank stripe javnt rundt hele ventilsete. Men om jeg har frest dem ned alt for mye, vet jeg ikke - det er noen jeg tok ganske mye av egentlig.

 

 

Manuell pussing av ventilsetene er egentlig ikke noe særlig til annet enn å fjerne sot. Da det skal være forskjellig gradering nedover på sete og på ventilen, noe du ikke får til for hand ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde og har litt dårlig magefølelse ovenfor den toppen og det arbeidet som er gjort på den, så det får jeg vel betale for nå.

Brukte sånt manuelt ventilfres-sett, slik man får for rundt en 3-4000 kroner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har slipet ventiler i en 20vt topp for hand på gammelmåten og kompresjonen ble meget fin, under 0,5 bar i varians på alle sylinderne.

 

Du har ikke bommet litt på spempelringene?

 

Uansett om det er noe varians i kompresjonen skal jo motoren oppføre seg bra normalt, misstenker at det kan være noe annet som er hovedårsaken til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett om det er noe varians i kompresjonen skal jo motoren oppføre seg bra normalt, misstenker at det kan være noe annet som er hovedårsaken til dette.

 

Ikke godt å si hva som er årsak. Mulig det er kombinasjon av flere årsaker. Jeg har også litt følelsen av at det kan være andre årsaker her. Det er fullt mulig å sette fordeleren litt feil og motorene er kresne på vakuum lekkasjer.

 

Variasjon i kompressjon går ofte greit uten at man merker alt for mye av det ved normal kjøring. Men det går en nedre grense for hvor lav kompressjonen kan være for at sylinderen skal bli mer til nytte enn bry for de andre sylindrene. Jeg vet ikke hvor den grensen går men 7 bar kan godt være for lavt på en motor som i tillegg har litt høy indre friksjon i sylindrene før den er innkjørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du samme sprut som du gjor tidligere før du overhalte motoren, eller kjører du noe "nytt" på denne motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører gode gamle k-jet på denne. Eneste forskjell fra før er splitter nye cis-dyser.

 

Nå har jeg vært ute å kjørt en del mer med motoren, dvs, jeg har kjørt inn ringene etter hvordan den ene tråden med dette mye omdisukterte temaet. Vært ute å kjørt med en del trykk og motorbrems i nærmere 6 mil, så bare motoren blir litt kaldere nå, så skal jeg ta en ny komptest på den.

Motoren går jævelig godt, den drar som fy nå, så hvorfor den fusket så igår vet jeg ikke.

Jeg har også fått den til å gå på 800 rpm på tomgang, men den går veldig "rotete", og når dynamoen begynner å lade, så dør den. Har lagt den på en 11-1200 rpm nå for at den ikke skal stoppe når kjølevifta skrur seg på og man setter på fjernlysa :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har blitt lært er komptest så fort som mulig etter at du stopper motoren varm, hvorfor venter du til den blir kald? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hø, hm, jeg har lest at man skal det ved ca 30 graders oljetemp, så..

 

Hva er fasiten tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hø, hm, jeg har lest at man skal det ved ca 30 graders oljetemp, så..

 

Hva er fasiten tro?

 

Varm motor, minimum 30grader på olja og full gass ;)

 

plukk av strømmen til coil og bensinpumpa også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Full gass", ned en dritbratt bakke da eller? : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 - 130 (8,9)

2 - 120 (8,2)

3 - 114 (7,7)

4 - 128 (8,8)

5 - 130 (8,9)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Full gass", ned en dritbratt bakke da eller? : haha :

 

Full gass som i åpent gasspjeld : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God nok komp, bare tut og kjør :)driving.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant feilen, noen har tydeligvis pærra på Co-skrua på denne, jeg måtte vri den en HALV tørn for å få bilen til å starte lett, og ikke minst klare å starte fler ganger på rad ved forskjellig temperatur. Nå maler den så fint og flott på tomgang atte, men jeg lurer på hvor mye ute Co-en på denne er nå :P Det får vi se på PKK i morgen... Hvis den vil starte i morgen tidlig når den er kald da?!

 

Kryss fingra for meg, nå håper jeg på skilt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe tungstartet ennå ved kald motor, men skal ikke opp mange gradene før den går skikkelig.

 

Noen som har oppskrift på hvordan justere Co korrekt på K-Jet? Det er ingen lambda på 1B...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.